tja, jag har tänkt lite på det där själv.
Om du tvunget ska ha studioblixtar så blir priset högt direkt. Eftersom du inte ska leva på din hobby och arbeta som fotograf rekomenderar jag följande.
Köp tre st vanliga kamerablixtar, det kvittar om det är Vivitar, Canon, Metz, Nikon. Så länge de har en PC sync kontakt (behöver inte men det underlättar) är det ok. Extar kul är om blixtarna kan sättas i slav mode. Jag gillar SB-24, SB-26, SB-28 från Nikon för att man kan få de billigt begagnade nu och de har optisk sensor till slaven och alla har pc cync.
Sen behöver du blixt stativ. De kostar lite olika allt från 200kr och uppåt, men man får vad man betalar för och man vill att de ska vara stabila. Jag har sneglat på Photax stativ för en 500kr som kan kan bli 2.9m långa. Idellt vill du ha ett stativ till varje blixt.
Om du ska börja lära dig studiofoto så rekomenderar jag två blixtar med stativ. Det borde du kunna fixa för 2000kr.
Sen behöver du antagligen ljusformande tillbehör som snoots, gridsnoots, beautydish, softboxes etc.
Snoots och gridsnoots kan du göra själv. Flera pro fotografer gör egna snoots. Det är biligt, kul och man kan göra dem med barnen om man har några.
http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101-cereal-box-snoots-and.html
Softboxes och beautydish får man köpa, de finns på photax och kaffe brus. Men börja med snoots så komemr du igång enkelt och har kul direkt. Om du ska skaffa en softbox så sattsa på en större. 20x20 och 40x40 är rätt meningslösa tycker jag.
Behöver du en riktigt stor softbox så hade jag sattsat på att köpa ett vitt duschdraperi från IKEA och sedan byggt en stor ram av elrör och sattfast tyget med kardborr. Enkel att plocka isär och stuva undan och du får en gigantisk softbox eller reflektor för 150kr. Fick tippset av en profotograf. Du kan skaffa svart tyg som är lite tätare också och använda för att täcka ljusspill.
Det där borde räcka för att få igång dig.
jag gissar på att tre stativ går loss på 1500kr om du köper hyffsad kvalitet och kanske ytterligare 1500 för tre till fyra blixtar. Sattsa på så högt ledtal som möjligt.
För delen med vanliga blixtar är att du kan ta dem med dig och sätta upp din studio på lite roliga platser utan att behöva tänka på m där finns ström.
Billiga kaffebrus studioblixtar kan du få för 1000kr utan stativ, och då ligger de runt 110-200Ws.
Bra studioblixtar somElinchrome DLite går loss på 8 till 9 tusen och jag hade hellre skippat kaffebrus och kört med begangade speedlights blixtar för att sedan uppgradera när jag kände mig mogen till Elinchrome.
Blixtarna är bara en liten del av en studio, det är alla tillbehör och vad du gör med begränsade medel som är viktigare.
Kolla in Strobist.blogspot.com
Hopaps det svarar på några av dina frågor.