Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatörkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

markush

Medlem
Jag har en Nikon D40 o är inte riktigt nöjd, skulle vilja ha något mer, men ändå en enkel kamera till ett bra pris, för amatör fotografering.

Jag gillar
Street fotografering(Grafti, Tegelvägar, Stortorg, Personer i rörelse)
Natur (Blommor, djur, Väder som dimma sol upp/ner gång)
Personer
Bilen får ofta stå modell
Scouting ( det är ju en del av Personer natur och street men ändå)

Pris mellan 3000-10.000 för själv grund utrustningen, sen kan man ju köpa till blixtar o dyligt sedan.

Tänk på att jag är en person under upplärning.
 
Jag har en Nikon D40 o är inte riktigt nöjd, skulle vilja ha något mer, men ändå en enkel kamera till ett bra pris, för amatör fotografering.

Vad lägger du i uttrycket "något mer"? En D40 är en kompetent kamera som absolut klarar det du räknar upp. Är du säker på att det inte är andra objektiv du behöver?

Per.
 
John & Hampus har rätt :)

D3100 är nog mest lik D40 och D90 nästa logiska steg i komplexitet på kamera men på väg att bli lite gammal.

D7000 är nog det som är båda två samtidigt och lite till. Då menar jag D90:s nivå och D3100 ålder.

Den går över ditt maxpris med kit-objektiv så då skulle jag rekommendera D90.
 
Vad lägger du i uttrycket "något mer"? En D40 är en kompetent kamera som absolut klarar det du räknar upp. Är du säker på att det inte är andra objektiv du behöver?

Per.

Tack alla för bra råd, läser vad ni skriver o söker upp o läser om de kamerorna ni rekommenderar.
Men per jag kanske var lite otydlig, dels vill jag ha en ny kamera, men även en som kan ta lite större format, 30X40 är max idag på min D40 om man vill ha ett tydligt motiv, när man printar ut till tavlor.

Men tack all
/Markus.
 
Tack alla för bra råd, läser vad ni skriver o söker upp o läser om de kamerorna ni rekommenderar.
Men per jag kanske var lite otydlig, dels vill jag ha en ny kamera, men även en som kan ta lite större format, 30X40 är max idag på min D40 om man vill ha ett tydligt motiv, när man printar ut till tavlor.

OK, du vill alltså ha större upplösning. Med 12 Mpixel får du 56cm på långsidan, med 16 Mpixel 65 cm, med allt annat lika. Jag är dock inte så säker på att det är så enkelt att 30x40 cm är max från din D40. Jag har sett affischer gjorda från 3 Mpixel-kameror som varit utmärkta.

Per.

PS. Läs gärna http://pogue.blogs.nytimes.com/2006/11/21/21pogues-posts-2/ och tänk igen på hur stor upplösning du behöver.

PPS. Jag kan givetvis inte argumentera emot din önskan om att köpa en ny kamera. Prylnördar är vi allahopa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.