ANNONS
Annons

Aluminiumplåt - hur ska jag få den svart

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag har tillverkat insticksbländare i aluminiumplåt. Ett problem är dock hur jag ska få den svart. Målar jag den är risken att små bländarhål blir delvis igentäppta. En gång hörde jag att man kan färga mässing svart genom att doppa den i Viradon. Finns det liknande sätt att färga aluminiumplåt svart?
/ F.

Man går till en firma som sysslar med ytbehandling, de doppar ner aluminiumbiten i ett bad och kopplar på ström.
Det finns i blått, rött, guld m.fl färger, du har säkert sett det på aluminium.

T.ex. Maglites alla kulörta ficklampor och alla färgglada ölöppnare med diverse reklamtryck på.

Ett alternativ om det rör sig om små mängder, är att labba själv med svagström och diverse sura salter. Det finns satser att köpa som t.o.m. inte kräver ström, ex.vis blånering och brunering av gevärspipor. Man få det man betalar för.

Tack för tipsen. Tror att jag ska prova att måla en gång och se hur det blir. Funkar det inte kan jag lämna in den i ett senare skede. / F.

Den målarfärg som enligt mina experiment ger bästa mattsvarta ytan är de små färgburkar som finns till plastmodeller av flyg bil och båtar.
Fabrikatet HUMBROL tror jag, små burkar, c:a 25 mm stora, finns i svart, halvmatt och mattsvart etc.
En mjuk fin proffspensel och färgen blir i det närmaste perfekt "optisk matt svart". Duger till och med att bättra på inne i kameror och objektiv.
Vill man spreja kan bilfärgsprayburkar vara ett bra alternativ.
På bensinstatioinen finns HAGMANS sprayburkar. Välj "Matt Rally svart".
All färg skall blandas upp noga, eller skakas.
Dock att tänka på är att aluminuim är svårt att få riktigt fäste på med färg.
Men förmodligen blir det inget slitage på dina plåtar.
Avfettning är viktig med Al plåt, men är ändå svår att få fäste på.
Man kan beta Al plåten i lut och snabbt som katten måla, det ger bra fäste.
Lut är en lösning med ntriumhydroxid i vatten, c:a 10 - 20 gram per liter. Hushållslut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar