Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aluminium vs kolfiber

Produkter
(logga in för att koppla)

[email protected]

Avslutat medlemskap
Hej alla glada och ledsna!
Det är dags för mig att skaffa ett rejält stativ. Jag står i valet och kvalet mellan ett
Benro C2970T och ett Benro A2970T.
Aluminiumet känns otroligt prisvärt. 1600kr istället för 3300kr, lägre lägsta arbetshöjd och högre högsta. Det klarar visserligen 2 kg mindre belastning (10kg mot 12kg), men känns inte som att det är så stor skillnad. Kolfibern väger 0,5kg mindre, men det bryr jag mig inte om så mycket. Åtminstone inte när det är under 3 kg.
"På pappret" tycker jag den billiga vinner...

Men vad säger ni? Vad har ni för erfarenhet av kolfiber jämfört med aluminium? Är det verkligen så stor skillnad som priset indikerar? Jag skulle väl tro att kolfiber är starkare, fast det känns inte som att aluminium är så klent det heller.

Upp till debatt! Finns det något skäl i världen att köpa kolfibern framför aluminiumen, om 0,5kg mer inte gör något och 10kg max belastning räcker?

MVH Andreas
 
Har nyligen gjort det bytet och jag går aldrig tillbaka till alu igen, förutom lägre vikt så tar kolfibern upp skakningar bättre så mindre problem med darr, stabilare känsla rakt igenom och så är det inte plågsamt att hantera i kyla då alu blir isande kallt redan i måttliga minusgrader.

Såg också att kolfibervarianten hade en krok som på mitt och den är bra att ha de gånger det blåser och Du vill tynga stativet för att få det stilla men utan att släpa på extra vikt, bara en påse och så lassa i lite sten eller annat från där Du är och sedan lämna det när Du går till nästa ställe.

Så min röst på kolfibervarianten av dessa utan tvekan.
 
Har inte det märket men har en tripod i kolfiber och en monopod i metall. Ångrar djupt att jag inte valde kolfiber även för monopoden. Allt beroende på kylan.
Ska den användas utomhus under det kalla halvåret är det ingen tvekan - välj kolfiber.
 
Har du långa telen så är kolfiber att föredra. Jag har aluminium och märker av darret redan vid 200mm även om det inte är alarmerande. Antar att en tyngd under hjälper en del men har inte provat.
Darr, kyla och vikt... Tänk efter om något är särskilt viktigt för dig. Enda nackdelen med kolfiber är att den är lite skörare. Den spricker istället för blir bucklig. Kanske inte så vanligt vid normalt användande.
 
Sedan är det inte styrkan, alltså vad det håller för innan det går sönder, som är orsaken till att ha stativ av kolfiber utan vibrationsdämpningseffekten. Där ligger kolfiber en bra bit före aluminium.

Jag har använder ett liknande Benro i kolfiber sedan nästan tre år och jag måste säga att det har varit prisvärt! Satsa på ett huvud av bra klass från början bara, det gör mer skillnad än man kan tro!
 
Jag vill slå ett slag för huvudet. Satsa pengar på huvudet i första hand. Där märker man mer skillnad mellan billigt och dyrt tycker jag...
 
Nåt som irriterar mig är huvuden som höjer/sänker sig när man drar åt. Det blir lite långsamjobbat när man måste gissa sig till rätt läge.
 
Jag har själv kolfiber och är nöjd men vid kraftig blåst är det bättre med tyngre stativ.

Mvh Micke
 
Jag sparade pengar på Alu framför kolfiber och det ångrar jag. Det blir nu dyrare då jag vägrar bära runt det stativet och måste köpa ett kolfiber istället. Ett halvt kilo lovar jag betyder mycket när man är ute och konkar runt på det.
Jag tänkte precis som du innan.
 
Jag har själv kolfiber och är nöjd men vid kraftig blåst är det bättre med tyngre stativ.

Mvh Micke

Det är enklare att tynga ner ett lätt stativ med en väska eller stenpåse än att lätta ett tungt stativ när man inte vill bära på mer än nödvändigt.

Jag har själv bytt från ett tungt alu-Manfrotto till ett Gitzo i kolfiber. Inte en chans att jag byter tillbaka till alu!
 
Har ett Benro C2970T som jag bl à har med på resor. Är mycket nöjd både med den lätta vikten och att stativet är stabilt.
 
Ett av de främsta skälen för mig, att välja kolfiber, är att de är så mycket behagligare att arbeta med när det är kallt. Köper aldrig annat idag av det skälet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.