Annons

Alternativa tekniker

Produkter
(logga in för att koppla)

henkemannen

Medlem
Hej!

Jo det är så att jag har verkligen dille på att fota borgar och slott och ruiner och stenar och gropar och allt möjligt. Jag försöker bli bättre på att fota, men det är ändå väldigt mycket 'hobby'.

Saken är den att jag har en Canon 350D med nåt standardobjektiv. Det jag vill ha tips på är vad man skall köpa för objektiv för att få med mer (alltså utan att behöva backa och backa) samt om det finns några andra klassiska standardtrix för att få snygga bilder på just byggnader, utifrån?

Jag är inte riktigt säker på vad det är jag vill fråga, men det känns som det fattas något i många av mina bilder? Jag har en okommersiell hemsida som heter www.remains.se, där slänger jag upp alla mina historiafoton.

MVH Henrik
 
Fotar du på kvällen/natten så kan HDR och/eller lightpainting vara något att titta på.

HDR innebär att man tar flera kort med olika exponering (under/överexponerade), och sedan slår ihop dom. Lightpainting innebär att man tar ett kort med väldigt lång slutartid, och under tiden "målar" det man fotograferar med en ficklampa eller liknande.
 
Fabian: Ah, ja just det, det stämmer. Tack tack, där fanns det en hel del. Fastän jag fotat så jäkla mycket är jag väldigt mycket nybörjare :)

Tänkte att jag kan smyga förbi någon fotoaffär här i Götet (Scandinavian Photo kanske?) med min kamera och provar, är det så man brukar göra eller?

Johnny: Coolt. Jag är ju utbildad 3D-grafiker, så HDRI har jag ju hållit på en del med, perfekt! Skall verkligen prova, antar att det här på sidan finns mer info, skall leta. Paintinggrejen verkar sjysst om det inte är för stort. Det bästa är väl att prova och prova och prova antar jag. Tack tack.

/Henrik
 
Jag kan verkligen tipsa om HDR, det är riktigt häftigt. Jag råkar faktiskt ha en del av en slottsruin i HDR i ett album, kolla gärna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.