Annons

Alternativ till radiostyrning utav blixt - Förlängd blixtkabel!

Produkter
(logga in för att koppla)

Casal

Aktiv medlem
Hej!

Jag gillar inte riktigt dessa billiga anordningar av radiosändare som saknar stöd för ETTL, detta är ett billigare alternativ som har stöd för ETTL.


1. Inhandla en blixtkabel, jag köpte en kopia för 299 kr (nu 350 kr) på fotofyndet.se
Den känns riktigt bra för att vara en kopia som fungerar utmärkt i sitt standardutförande. Men den känns lätt för kort, men det var ju nästan meningen då jag köpte den enbart för att förlänga den.

2. Klipp av den:



3. Skala alla sladdar och tvinna ihop dom med en kabel som har många separerade ledare, exempelvis en nätverkskabel i önskad längd. Jag använde mig utav en gammal nätverkskabel på 10 meter och det fungerar perfekt. Hur lång man kan ha problemfritt vet jag tyvärr inte. Men eftersom spänningen verkar relativt låg så blir det ju spänningsfall lättare med långa kablar.

Välj de färger som verkar mest rätt och för de som inte stämmer får du välja någon och komma ihåg så du väljer samma på andra sidan.

Huvudsaken är att alla kablar ska ledas ihop med varandra som de ursprungligen gjorde.

Jordflätan som det ser ut som valde jag har koppla ihop med de tre resterande kablarna som blev över, den kanske kräver en kraftig förbindelse. Men jag ansåg att det var bättre att göra så än att kapa två av dom och låta vara ur funktion.

När du har en kombination som gör att alla kablar leds ihop med varandra som de ursprungligen gjorde så använder du en lödkolv och lödtråd för att löda ihop dem, det ger bra kontakt och ingen risk att skarven ramlar isär.

Du kan givetvis använda dig utav snabbkontakter istället för att löda, som vanliga nätverkskontakter, men jag hittade inga lämpliga honor. Men om man använder sig utav nätverkskontakter så ger det en möjlighet att förlänga efter stundens behov med hjälp av helt vanliga nätverkskablar. Men det finns vissa som är korsade respektive icke korsade. Detta betyder att kablarna inte sitter samma på varje sida har jag för mig. Vilket ställer till med problem.
Men det slipper man om man bara använder rätt typ eller bara har en ända kabel.



4. Isolera alla skarvar med eltejp. Avsluta gärna med ett varv runt alla som ger ökad stabilitet:



5. Sedan för att skarven inte ska kunna förstöras i första taget så börja med många varv i samma område:



6. Därefter fortsätter du ut mot sladdens ände. När du har tejpat mot änden så fortsätt utanför där själva sladden har slutat, då blir det en svans på den som du sedan viker bakåt och tejpar in den. På så vis slipper du få in massa vatten om du är ute i snön eller regnet.



7. Skarvarna är ju inte vackra precis, men genom att snurra in den i spiralsladden så blir det klart godkännt!



8. Klar för att stoppas ner i fotoväskan:






Sedan är det bara att leka!





Hoppas ni får användning utav detta tips!
 
Senast ändrad:
Bara en liten liten fråga.. varför har du tvinnat ihop å lött ? hade ju blivit mycke snyggare om du bara lagt dom lite omlott å lött ihop..håller ju precis lika bra.. bara en tanke.. men annars va d e en finfin idé tummen upp :)

För övrigt så finns ju krympslang att köpa billigt.. det eller lite snyggare kabelstrumpa.. Bara små komplement tips :)
 
Om man låter bli att löda alla på samma avstånd så är det mindre risk för kortslutningar om ngn lossnar.
Dessutom blir skarven mindre i diameter men däremot längre.
 
Tänkte bara tipsa om att man kan använda krympslang istället för tejp, särskilt för att isolera lödningarna. Det är bara en (kort) tidsfråga innan tejpen lindar upp sig och börjar kladda nåt förbenat.Elände!
Biltema har bra billiga krympslangar.
Annars bra tips!
 
Bara en liten liten fråga.. varför har du tvinnat ihop å lött ? hade ju blivit mycke snyggare om du bara lagt dom lite omlott å lött ihop..håller ju precis lika bra.. bara en tanke.. men annars va d e en finfin idé tummen upp :)

För övrigt så finns ju krympslang att köpa billigt.. det eller lite snyggare kabelstrumpa.. Bara små komplement tips :)
Jag har alltid gjort så till allt faktiskt, då slipper man problemet med att de ramlar isär.

Yes, klart det går förfina skarvningen!


Någon som tipsade om muskabel eller något i stil med den, det verkar riktigt bra, får kika på meterpriset bara så kanske jag gör det på nytt och löder direkt så man slipper skarvar förutom stickpropparna då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.