Annons

Alternativ till Nikon AF-S 18-300/3,5-5,6G DX ED VR II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej experter!! Har inte handlat lins på åratal så nu behöver jag lite tips.
Har just köpt ett D600-hus och funderar på ovanstående lins som allround för semester mm.
Finns det något bättre alternativ därute?
Något jag bör fundera på?
Någon nackdel?
Tacksam för lite inputt ifall någon har något matnyttigt att komma med.

// Mats W

Hej experter!! Har inte handlat lins på åratal så nu behöver jag lite tips.
Har just köpt ett D600-hus och funderar på ovanstående lins som allround för semester mm.
Finns det något bättre alternativ därute?
Något jag bör fundera på?
Någon nackdel?
Tacksam för lite inputt ifall någon har något matnyttigt att komma med.

// Mats W

Hej ,

D600 är en fullformats kamera , det objektiv du pratar om är ett DX objektiv ( till crop sensor kamera). Det funkar inte så bra, du halverar upplösningen ( ungefär) . Om du är säker på att du vill så stort zoomomfång så titta på AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR eller så finns där alternativ från Tamron eller Sigma. Ett alternativ är att titta på är 24 - 70 objektiv om du vill ha ett "walk around objektiv"
//Mats

Nikon AF-S 18-300/3,5-5,6G DX ED VR II är enligt min mening ett rätt dåligt objektiv. Stort, tungt, dyrt, mycket distorsion och dålig skärpa på längre brännvidder. Dessutom så är det, som Beppsson påpekar, ett DX objektiv och inte lämpat för FX-kameror. Även om det fungerar så halverar du kamerans upplösning.

Hej vänner, kopierade in fel text...
Givetvis är det FX-versionen jag funderar på.
Att det är stort och klumpigt har ingen betydelse.
Fortfarande bättre än att ha tre olika i väskan och sedan byta (och missa bilder ??)
Hade det stuket på den tiden jag fottade analogt. Hade 28, 50 och 70-200.
Sedan flera år har jag använt D300 med linsen ovan och det fungerar bra.
Visserligen är den lite "mjuk" på längre brännvidder men det duger för semester och liknande.
Kollar vidare på Tamron mm.

Hare gott och tack för era svar.

// Mats W

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto