Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till kitobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Har "nästan" bestämt mig för att köpa en A55, alternativt A580. Måste bara komma iväg till en butik och känna på dem och se vilken jag gillar bäst.

Men jag tänkte att jag skulle kosta på mig ett litet bättre objektiv än kitojektivet. Jag har kikat på Sigma - 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM, som verkar vara ett bra val.

Vad säger ni, är det värt de extra tusenlapparna?

Någon som har erfarenhet av Sigma 17-70?

// Kjell

Det finns ett annat kit-objektiv från Sony som ibland annonseras till A550/-80 - 18-55 SAM.

Det var väl det han menade som jag förstod det i allafall ?

18-55 SAM är ett ganska bra objektiv. Avsevärt bättre änt tidigare generationers kit-objektiv som t.ex 18-79.

Tamron 17-50/2,8 är ett mycket prisvärt och ljusstarkt objektiv.

Jag har själv tänkt skaffa mig en A55 och komplettera med en "superzoom", Sony 18-250.
Det kostar bara 4750 kr. på Elgiganten och är kompakt har ett fantastiskt omfång så att man kan ha den lilla kameran och ett enda objektiv med sig.

Så stort omfång brukar inte ge speciellt bra kvalité i ytterligheterna, men just det här objektivet verkar faktiskt mycket bra. Bra recensioner på Dyxum bl.a. och när man läser det här testet så verkar det ju ett givet val: http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-18-250mm-f35-63-review

Har inte provat det själv, men funderar skarpt på att skaffa just denna kombo. Måste dock slutföra lite andra kameraffärer först innan jag kan handla nytt.

/Mats

Såg att du skrev om Sigma 17-70.
Har också tittat på det och har fått för mig att det är riktigt bra, så kan vara ett alternativ.

Kolla bara så att det är kompatibelt med A55!

Sigma har ett problem med det och har annonserat att kommande objektiv ska funka och i så fall vara märkta med det på kartongen. Objektiv som finns hos handlare och har legat i lager kanske inte funkar.

Sigma säger dock att de åtgärdar det kostnadsfritt.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm

/Mats

Har en Sigma EX 18-50 f/2,8 DC Macro + UV-filter ute på försäljning till Sony Alpha / Minolta om du är intresserad! Så mycket bättre än kit-objektivet. Kolla köp/sälj-delen på denna sida..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto