Annons

altenativ till skålar i mörkrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Var på besök hos en fotograf med egen studio & ordentligt mörkrum.

Fastnade för en detalj han hade för framkallningsvätskor för papperskopior.

Det var en stående plastbytta med 3st fack.
Ett fack för framkallare, stopp och fix.

Att köpa dessa färdiga kostar en hel del vad jag förstått, men nu til frågan, är det ngn som gett sig på att bygga dessa själv, eller kommer jag bli den första? *s*.

Funderar nämligen lite på att köpa tex ett "yngel akvarium", sånt där litet 8-10liters akvarium i plast/glas, och sen dela upp det i 3delar med 2st glasskivor.
Borde funka rätt bra för att slippa slabba med skålar o skit tycker jag.

Är lite nyfiken som sagt på om andra testat ngt sånt här, och/eller om det finns andra lösningar än akvarium som lämpar sig bättre?

/Tobbe

Jag har en Novatank med fyra fack och den funkar mycket bra. Största fördelen som jag ser det är att man kan ha vätskorna stående länge utan att de oxiderar, eftersom den fria luftytan är så liten. Hela tanken tar dessutom inte större plats än en enda framkallningsskål. Nackdelen är priset, Novatankarna är löjligt dyra med tanke på att de bara består av lite plast och en doppvärmare.

Visst borde det gå att bygga en själv, åtminstone om du begränsar dig till svartvitt. Då klarar du ju dig utan temperaturreglering.

Jag rekommenderar att du bygger din tank i form av tre separata, löstagbara behållare. Då kan du tömma varje behållare för sig. Ska du bygga allt-i-ett, ja då måste du fixa avlopp med kran och slang från varje behållare. Det blir genast mycket krångligare.

Köp en framkallningstrumma. Du behöver inte ha en motor till den det går att snurra för hand...tempen på vätskorna håller du lätt med ett vattenbad med en akvarievärmare i..

Ha det

Ett yngelakvarium kräver att du blandar väldigt mycket vätskor. Jag tror mer på att bygga från scratch med tre skivor glas, lite silikon och något plastmaterial att göra distansbitar av (eller göra allt i plexi). Då kan du göra kamrarna ganska så tunna. Kranar att hälla ut vätskan med är nog ett plus om du kan borra in.

Dessutom skulle jag försöka jaga rätt på novas pappershållare, det frestar nog på tålamodet om man inte har någon bra lösning för det.

Kan du bygga så att det blir helt förslutningsbart i toppen sparar du ytterligare tålamod genom att kunna förvara i apparaten mellan gångerna.

jimh skrev:
Dessutom skulle jag försöka jaga rätt på novas pappershållare, det frestar nog på tålamodet om man inte har någon bra lösning för det.

Helt rätt, Novas pappershållare är suveränt bra. Kan köpas separat för nån hundring hos Dito.

Några tankar till, medans jag har ångan oppe:

Genomskinliga behållare är en bra idé, det underlättar diskning. Räkna med att det bildas beläggningar invändigt. Diskar gör du bäst med en flaskborste. Diskningsbehovet är förövrigt oxå ett argument för att köra med tre löstagbara behållare.

Novatanken har en skarp kant upptill på varje behållare. Man skrapar av överflödig vätska från papprets baksida mot kanten när man fiskar upp bilden. Det borde gå att fixa något liknande på de hemmagjorda behållarna.

Novatanken har plaströr som "flytlock" i varje behållare. Borde gå lika bra med såna där plaströr som man drar elkablar i. Hoppas du vet vad jag menar.

Jag skulle satsa på akrylglas(plexi) i behållarna, om du har tänkt såga ut byggbitarna själv. Det finns speciallim för plexiglas. Förhoppningsvis tål plexi vanliga fotokemikalier, kanske bäst att du kollar upp det först.

Vanligt glas är oxå ett alternativ, om du ber glasmästaren skära bitarna. Då får du limma med akvarie-silikonlim.

En kanske dum fråga....

Jag har soppat film i tankar och då fanns det någon gas som "agiterade" framkallaren med bubblor.
Behöver man agitera fotopapper i stående tankar?
Är det någon risk för att emultionen klibbar fast mot tankens sidor. Spelar det i så fall någon roll?

/Jacob vP (blivande hemmabyggare och hobbykemist)

I Novatankarna måste man agitera fotopappret. Jag brukar agitera i cirkelrörelse. Det går bra att hastigt lyfta pappret några cm upp ur tanken när man agiterar.

Novatanken har innerytor med mönstrad struktur, där fastnar pappret inte. Hur det skulle funka med en slät yta kan jag inte svara på, men jag tycker att det bör gå bra. Om man skaffar Novasystemets fiffiga pappersklämma så går papprets övre del alltid fri från behållarens väggar. Håller man sen igång agiteringen så tror jag att klibbrisken är minimal. Det ingår i hemmapularens uppgift att experimentellt analysera detta potentiella problem. ;)

Kan tillägga att jag bara har kört Ilfochrome i min tank, men rutinerna för svartvitt bör vara ungefär desamma.

Vi kan väl efterlysa lämpliga behållare?

Vet någon i forumet var man kan få tag på smala, vattentäta boxar i plast (eller i glas)? Plasten får gärna vara transparent. Lämplig dimension är typ A4 eller A3. Boxens tjocklek kan vara sisådär 1,5-4 centimeter. Boxen får gärna vara öppen längs den kortaste kortsidan.

Nu har ni triggat igång mig på tankframkallning.:)

Här kommer en vild idé:
Det borde gå att bygga en superenkel framkallningstank med hjälp av plastpåsar som man placerar i lämpliga fyrkantiga hållare. Ungefär på samma sätt som man gör med soppåsen i hinken under diskbänken. När man fyller plastpåsarna med vätska så kommer de att spännas ut till rätt form. Sedan är det bara att köra! Ingen diskning behövs heller, det är ju bara att byta ut plastpåsarna.

Idén låter kanske fånig, men jag tror att den är fullt genomförbar. Det gäller bara att hitta någorlunda kraftiga plastpåsar som tål fotokemi. Själva påshållaren kan man bygga i vilket material som helst, den ska ju bara staga upp plastpåsarna och behöver alltså inte vara vattentät.

Vad tror ni hemmapulare?:)

Jacob vP skrev:
En kanske dum fråga....

Jag har soppat film i tankar och då fanns det någon gas som "agiterade" framkallaren med bubblor.
Behöver man agitera fotopapper i stående tankar?
Är det någon risk för att emultionen klibbar fast mot tankens sidor. Spelar det i så fall någon roll?

/Jacob vP (blivande hemmabyggare och hobbykemist)
Det du har provat är kvävgasagitering som är ett vanligt sätt att agitera filmen i framkallaren. Anledningen till att man använder kvävgas i stället för syrgas är att syret förkortar livslängden på framkallaren.
Av frågan framgick inte om Ante22 tänkte bygga tankar för papper eller film. Det jag beskriver är alltså filmframkallning.
Har man inte kvävgasagitering kan man alltid agitera genom att lyfta upp filmen och sedan sätta ner den igen med jämna mellanrum, i mörker naturligtvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar