Annons

Allvarligt problem med EOS 350D (eller minneskortet)

Produkter
(logga in för att koppla)

Karatemorfar

Avslutat medlemskap
Nu har jag fått ett väldigt allvarligt problem med min kamera..

Problemet började i lördags när jag var och fotograferade på en skate-tävling. Vi drack öl och sånt och jag var aldrig hemma för att kunna lägga över bilderna.
Morgonen därpå så gick jag och några polare och köpte pizza och satt på en brygga. Jag tog en del kort, och när jag sedan kom hem för att lägga över alla bilder från skate-tävlingen och pizzaätandet så upptäckte jag att alla bilder utom ca 15 st från pizzaätande var borta.
Tänkte att jag måste kommit åt och raderat alla bilder.

Nu idag var jag och några kompisar och fotade lite över allt, vi fiskade även och hade roligt. Nu när jag skulle lägga över bilderna fanns bara ca 20-30 bilder kvar av mina säkert 200 bilder från dagen.

Jag har ett Compact Flash TEKQ (Beyond your imagination) 2GB minneskort..

Vet inte alls vad felet är, men det suger verkligen riktigt hårt när alla riktigt bra bilder försvinner..

Någon som vet vad som är fel?

Hej,

Jag tror att jag råkat ut för samma problem nu de två senaste gångerna jag har fotat. Så här har det gått till:

1. Jag har EOS 20D och SanDisk 2 GB minneskort
2. Jag hade ca 100 bilder på kortet sedan tidigare
3. I förrgår tog jag ett tiotal bilder. Efteråt gick det bra att bläddra bland dem i kameran, radera någon enstaka osv.
4. När jag kom hem tog jag ur kortet och stoppade in det i kortläsaren, öppnade Canons RAW-konverterare, DPP, men där fanns bara de 100 bilderna som jag hade sedan tidigare på kortet. De nya var helt enkelt borta!
5. När jag tog ur kortet och stoppade tillbaks det i kameran gick det inte heller att se de nya bilderna, bara de 100 gamla! Tyckte det var konstigt, men trodde att jag fått 'hjärnsläpp' och raderat de nya bilderna av misstag när jag bläddrade mellan dem i kameran!
6. Problemmet är att idag hände precis samma sak en gång till, dvs att jag blev av med nya bilder, men har de 100 gamla kvar på kortet.

Jag vet inte varför det blir så. Antingen är det ett tekniskt fel i kamera eller kortet (eller datorn?). Ett annat alternativ är att det kan bero på att jag ibland slarvar när jag inte stänger av kameran innan jag tar ur minneskortet, eller att jag glömmer att koppla från kortläsaren från datorn innan jag plockar ur kortet därifrån.

När det gäller min egen glömska så har det varit så hela tiden jag haft kameran/kortet, men problemet har uppstått först nu!

Hoppas nån har råd/förklaring/lösning!

nic

Nu har jag lyckats rädda mina bilder på minneskortet med hjälp av RescuePro, men jag vet fortfarande inte varför de försvann från början!

Nic

Nej, det kan det inte.

Använder aldrig kameran när jag druckit. Om det skulle hänt ändå så drack jag bara första gången bilderna försvann, men inte andra gången (då vi fiskade)

Nu har jag märkt något med kameran/minneskortet som kanske gör det lättare att ordna.

När mitt minneskort är tomt så kan jag ta nästan 450 bilder.
Tog lite bilder idag och la över dom precis.
När jag tog bort de bilderna som jag tog idag och kortet var tomt (trodde jag) så märkte jag att jag bara kan ta 200 bilder.

Alltså måste bilderna ligga kvar på minneskortet men de går inte att se i kameran, eller när man ska föra över bilderna till datorn.

Såhär gör jag:

När jag ska ha över bilderna från kortet till datorn sätter jag kortet i en kortläsare och kopierar över bilderna till datorn. När jag gjort de säkerhetskopior jag anser mig behöva sätter jag tillbaka kortet i kameran och låter kameran formatera kortet. Har hittills aldrig haft några problem eller andra konstigheter kring detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar