Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt super smått i 4K?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViewFinder

Aktiv medlem
Hej.
Jag har sökt runt en bra stund nu, hittar inte en enda relevant tråd. Troligtvis formulerar jag givetvis sökningen fel? Så lite hjälp att hitta rätta trådarna, eller ännu häldre, lösningen på mitt problem, skulle uppskattas STORT!

Bakgrund:
I aug/sep, bytte vi lägenhet. Nya lägenheten har inte plats för den "dator-hörna" jag hade förut. Så mina två 1920x1200 skärmar ligger i malpåse och jag kör för närvarande en LG 55" 4K "TV" som skärm. ALLT, utom Photoshop CS4 fungerar alldeles utmärkt. I samma veva släppte MS Windows-10, Så jag uppdaterade från W7.


Problemet:
ALLT i Photoshop CS4 blir "pyttelitet". Meny-listan, alla paletter osv. Från soffan (ca 2m ifrån.) har man ingen chans att se vad det är. Jag kan givetvis gå fram och titta, men jag kan inte stå framför TVn och arbeta.
På engelska siter hittar jag massor med trådar om problemet, lösningar med reg-hack och manifest filer, problemet jag har, är att jag provat och inget fungerar, så hela hösten har jag väntat på en lösning som kan fungera. Inget Photoshoppande på fyra månader, har mängder med bilder som väntar och det kliar i fingrarna att få sätta igång.

Jag har en åtta år gammal D300 som jag är nöjd med och förväntade mej inte att jag måste köpa nytt PS för att jag går över till en högre upplösning på skärmen?

Finns det en lösning?
Jag kan gott tänka mej gå tillbaka till W7 igen, om det kommer fungera.
Att prenumenera på nya CC känns inte nödvändigt så länge jag kör med gamla kamerahuset. Jag saknar inte alla nya finesser i nyare PS. Och jag är inte säker på att det skulle lösa problemet heller?
 
Varför inte bara minska upplösningen på skärmen? Du måste väl inte köra den i 4K bara för att det är en 4K-skärm?
 
Tack för tipset.

Att minska upplösningen, då skall utrustningen börja skala om. (Hur blir det med skärpan?)
Ställer jag ner i Windows, stämmer inte kanterna längre, vid full HD försvinner knappar ut efter kanterna m.m. Det går givetvis att justera i avancerade menyer någonstans, men det är ett större projekt varje gång man vill använda programmet.
Idealet vore om man kunde få detta enda program som "inte vill", att anpassas till miljön den existerar i, istället för att anpassa miljön runt programmet.

Och slutligen, har man skaffat en 4K monitor, så vill man köra 4K.
För mej är det inte ett alternativ, att ställa ner upplösningen. Inte ens om PS var allt jag använde datorn till! Vilket inte är fallet.

Jag är på jakt efter en lösning som medger elementen som är för små i PS att bli större men fortfarande i 4K.
 
Problemet verkar vara att äldre versioner av PS ljuger för Windows och säger att de själva kan skala om sig, så Windows låter dem vara. Du kan testa att följa dessa instruktioner för att säga åt Windows att strunta i vad PS säger. Alternativet är att uppgradera till Photoshop CS 2014 eller nyare, där uppskalning av gränssnittet är implementerat.
 
Problemet verkar vara att äldre versioner av PS ljuger för Windows och säger att de själva kan skala om sig, så Windows låter dem vara. Du kan testa att följa dessa instruktioner för att säga åt Windows att strunta i vad PS säger. Alternativet är att uppgradera till Photoshop CS 2014 eller nyare, där uppskalning av gränssnittet är implementerat.

Jag har förstått såpass mycket av engelska siter, att när man startar ett program i Windows, så frågar Windows programmet, om det är "high pixel aware". Om programmet svarar "ja", låter Windows programmet bestämma själv.
Photoshop svarar ja på frågan, Windows låter PS styra storlekar på det mesta själv och det blir jä"#¤gt smått.
Några har lyckats gå runt detta med register hack och "manifest" filer.. Dock inte jag! (Jag har försökt följa diverse guider, även den du länkar till, men utan framgång.)

Det blir antingen till att gå tillbaka till W7 och prova register hacken där. (Men det är för mycket "meck" o installera om alla program.) Eller, om det är som du skriver, börja prenumerera på CC.. Vilket också blir "fel" för mej. Mitt arbets flöde har involverat Bridge och PS fram till nu. Om jag går över till CC så försvinner Bridge (Kostar extra?) och in kommer LR istället. Ett nytt program att lära in..

Jag hade hoppats klara mej nått år till med CS4, då jag fortfarande trivs med min gamla D300 och inte sett någon anledning att uppgradera någonting. Känns också surt att behöva överge SC4-Extended. Som inte direkt var gratis för ca 8 år sedan och börja betala på CC för att Adobe i mina ögon klantat till det med sin kodning. Jag antar att det är ytterligare ett sätt att mjölka pengar ur oss. De hade lätt kunnat släppa en fix för detta för länge sedan.
 
Senast ändrad:
Även jag kör Photoshop CS4 Extended och har funderat på hur det fungerar i Win 10. Jag har dock ingen 4K-skärm utan bara en 1080 x 1920, dvs full HD. Min fråga är alltså: Fungerade CS4 bra i Win 10 med en vanlig skärm i full HD?

En annan sak; du skriver att om du kör full HD på TV:n så försvinner det knappar, de hamnar utanför TV-skärmen. Det kan vara en inställning på TV:n som behöver bockas i. Jag har haft det problemet med vår Samsung och efter mycket grävande i menyn hittade jag en ruta att bocka i och plötsligt uppträdde TV:n som en väluppfostrad TV-skärm och skärpan tyckte jag också blev bättre då..
 
Även jag kör Photoshop CS4 Extended och har funderat på hur det fungerar i Win 10. Jag har dock ingen 4K-skärm utan bara en 1080 x 1920, dvs full HD. Min fråga är alltså: Fungerade CS4 bra i Win 10 med en vanlig skärm i full HD?

En annan sak; du skriver att om du kör full HD på TV:n så försvinner det knappar, de hamnar utanför TV-skärmen. Det kan vara en inställning på TV:n som behöver bockas i. Jag har haft det problemet med vår Samsung och efter mycket grävande i menyn hittade jag en ruta att bocka i och plötsligt uppträdde TV:n som en väluppfostrad TV-skärm och skärpan tyckte jag också blev bättre då..

Jag uppdaterade till Win10 först och flera veckor senare till 4K. Det jag han med, fungerade CS4 och W10 precis som med W7. Annars, tycker jag att menyraden och paletter var lite små, men OK redan i full-HD. Med 4K blir det helt ohållbart.

Vad gäller upplösning för övrigt, så är allt annat än "native" upplösning helt förkastligt vad gäller skärpan i bilder. Köper jag en 4K skärm, så kör jag den i 4K. Innan hade jag två 1920x1200 skärmar, dvs lite högre än fullHD, och då körde jag dem i sin rätta upplösning.
Så fort man börjar skala om, så sabbar man för sig själv.
Det bästa i alla lägen, är att köra skärmen i den upplösning som den faktiskt har pixlar till.
 
Det blir antingen till att gå tillbaka till W7 och prova register hacken där. (Men det är för mycket "meck" o installera om alla program.) Eller, om det är som du skriver, börja prenumerera på CC.. Vilket också blir "fel" för mej. Mitt arbets flöde har involverat Bridge och PS fram till nu. Om jag går över till CC så försvinner Bridge (Kostar extra?) och in kommer LR istället. Ett nytt program att lära in..

Bridge försvinner inte. Däremot installeras den inte automatiskt som tidigare, utan kräver en separat installation.
 
Jag uppdaterade till Win10 först och flera veckor senare till 4K. Det jag han med, fungerade CS4 och W10 precis som med W7. Annars, tycker jag att menyraden och paletter var lite små, men OK redan i full-HD. Med 4K blir det helt ohållbart.

Vad gäller upplösning för övrigt, så är allt annat än "native" upplösning helt förkastligt vad gäller skärpan i bilder. Köper jag en 4K skärm, så kör jag den i 4K. Innan hade jag två 1920x1200 skärmar, dvs lite högre än fullHD, och då körde jag dem i sin rätta upplösning.
Så fort man börjar skala om, så sabbar man för sig själv.
Det bästa i alla lägen, är att köra skärmen i den upplösning som den faktiskt har pixlar till.

Mycket tack för infon om CS4 i Win 10

När det gäller skärmar och deras upplösning håller jag med dej.
Min fundering om det kommer sej av att jag ville använda min laptop som har en skärm med full HD mot TV:n och upptäckte att bilderna beskars något. Inte mycket, kanske några tiotal pixlar runt om. Jag hade inte tänkt på det först men saknade en liten text som jag visste skulle finnas i underkant på en del bilder när jag visade dem med ett bildvisningsprogram, jag körde alltså inte PS TV-rutan. Datorns displayport var via en adaptersladd ansluten till TV:ns HDMI-ingång.
Det här har jag sett förr på TV- skärmar och lösningen finns ofta begravd långt ner i menyerna. På en Sharp med full HD som vi har på landet så heter det "visa bilden pixel för pixel" eller något liknande och då får man rätt upplösning. På vår Samsung här i vinteridet heter det något annat och det ligger långt ner i en undermeny. När jag bockade i rutan där så fick jag med hela bilden inklusive den lilla textraden längst ner i mina bilder och jag tyckte att bilderna generellt också blev skarpare.
 
Hej.
Jag har sökt runt en bra stund nu, hittar inte en enda relevant tråd. Troligtvis formulerar jag givetvis sökningen fel? Så lite hjälp att hitta rätta trådarna, eller ännu häldre, lösningen på mitt problem, skulle uppskattas STORT!

Bakgrund:
I aug/sep, bytte vi lägenhet. Nya lägenheten har inte plats för den "dator-hörna" jag hade förut. Så mina två 1920x1200 skärmar ligger i malpåse och jag kör för närvarande en LG 55" 4K "TV" som skärm. ALLT, utom Photoshop CS4 fungerar alldeles utmärkt. I samma veva släppte MS Windows-10, Så jag uppdaterade från W7.


Problemet:
ALLT i Photoshop CS4 blir "pyttelitet". Meny-listan, alla paletter osv. Från soffan (ca 2m ifrån.) har man ingen chans att se vad det är. Jag kan givetvis gå fram och titta, men jag kan inte stå framför TVn och arbeta.
På engelska siter hittar jag massor med trådar om problemet, lösningar med reg-hack och manifest filer, problemet jag har, är att jag provat och inget fungerar, så hela hösten har jag väntat på en lösning som kan fungera. Inget Photoshoppande på fyra månader, har mängder med bilder som väntar och det kliar i fingrarna att få sätta igång.

Jag har en åtta år gammal D300 som jag är nöjd med och förväntade mej inte att jag måste köpa nytt PS för att jag går över till en högre upplösning på skärmen?

Finns det en lösning?
Jag kan gott tänka mej gå tillbaka till W7 igen, om det kommer fungera.
Att prenumenera på nya CC känns inte nödvändigt så länge jag kör med gamla kamerahuset. Jag saknar inte alla nya finesser i nyare PS. Och jag är inte säker på att det skulle lösa problemet heller?

Det är väl inte det svaret du vill höra men om du investerat i en så stor dyr skärm är en tidigareläggning av uppgraderingen till CC verkligen inte något du skulle kunna ha råd med?
 
Det är väl inte det svaret du vill höra men om du investerat i en så stor dyr skärm är en tidigareläggning av uppgraderingen till CC verkligen inte något du skulle kunna ha råd med?

Du har helt rätt, det är inte vad jag ville höra. ;-)

Det handlar inte om pengar!
Jag har nu laddat ner CC och är inne på "prova på" perioden. 30 dagar gratis. Kan bara konstatera att menyer paletter och allting annat fungerar som det skall. Så när de 30 dagarna gått till ända, kommer jag betala 107,50kr/mån. Eller vad det nu landar på efter årsskiftet?

Det tråkiga för mej är att jag är van vid CS4an. Jag har INTE saknat finesserna i nyare versioner.
Nu måste jag lära mej en hel del nya grepp. Irriterande som fan !
Jag är inte helt säker på om Bridge ingår i priset, eller om det kommer att kosta extra? Så jag håller samtidigt på att lära mej Lr.. Kan säga att de timmar jag lagt på bildbehandling idag, inte genererat speciellt många bilder, mest irritation då allt inte är sig likt.
Mycket är sig likt, men tillräckligt mycket är det INTE, för att arbetet skall bli så upphackat att inget egentligen blir gjort.

Jag hade lätt klarat mej två, tre år till med CS4.
Tänkte att den dagen jag byter kamera och gamla ARC inte klarar nya kamerans råfiler, blir en naturlig brytpunkt även för att uppgradera programvaran.
 
Tja.

Adobe bridge ingår i priset.
Sen när det gäller storleken på menyer och allt.
Har inte orkat läsa för är för trött.
Men först kan man ändra skalan på menyer i Windows.
Och sen finns även en liknande inställning i adobe där du kan ändra storleken på menyer. Själv har jag skalat ner på laptopen för att få mer arbetsyta.
I alla fall i nyare versioner av adobe.
 
Tja.

Adobe bridge ingår i priset.
Sen när det gäller storleken på menyer och allt.
Har inte orkat läsa för är för trött.
Men först kan man ändra skalan på menyer i Windows.
Och sen finns även en liknande inställning i adobe där du kan ändra storleken på menyer. Själv har jag skalat ner på laptopen för att få mer arbetsyta.
I alla fall i nyare versioner av adobe.
Jag var lite osäker på Bridge. Tack !
Som du skriver själv, så finns det val i nyare versioner. På CS4 blir det vad det blir. Höj upplösningen och grejer blir mindre. Sänk och de blir större.
Windows frågar CS4 "är du high pixel aware?" CS4 svarar ja, så windows släpper kontrollen till CS4, som i sin tur inte har minsta koll på det.
Själva menyn var OK, den skalade med allt annat i Windows, men menyraden var så liten så man inte hittar rätt meny till att börja med.Detta i sig kunde man levt med, men tyvärr var detta inte det enda som vart för litet.

Well, well...
Nu sitter man på CC-tåget i alla fall.
Kombinationen gammal kamera, gammalt program gjorde att det ena höll tillbaka det andra. Man ville inte uppgradera det ena, för då åker man på det andra med så att säga. Nu när det ena redan är avklarat, började jag titta på nytt kamera hus också.
 
Cc2015

Har Fs CC 2015 via Prenumeration. Kör W10 + Philips nya 40,5- 4k skärm och samma problem speciellt i Bridge. Texten pytteliten. Det finns en tråd på Adobes hemsida och ingen har ngn. lösning och Adobe bryr sig inte ens om att svara trots att tråden funnits i minst 10 mån. Riktigt uselt av Adobe.
Mina inlägg blev censurerade av Adobe då jag använde ord som shit och ugly. De skickade tom. mail om censuren. men bryr sig inte om att Bridge är oanvändbart.
Kommer troligtvis anmäla dem till Konsmentverket mfl.

http://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/bridge-menu-too-small-to-read
 
Vad ska du anmäla dem för? Har de någonstans utlovat att det ska bli större text med den skärmstorleken? Har du försökt häva köpet?
 
Cc2015

CC består av tre delar en av dem fungerar inte med 4k skärm. Jag betalar för tre delar som skall fungera.
Min gamla skärm pajade och XMP filerna som läggs till funkar ju inte alltid i konkurerande program, så en massa pyssel till spillo. Man sitter lite fast med Adobe. Sedan är det ju en tröskel att lära nytt program.
Adobe verkar inte hänga med i utvecklingen av nya skärmar. Man gör en massa reklam att använda CC i mobilen, Seriöst ?
 
Och åter igen: Vad ska du anmäla dem för? Har de någonstans utlovat att det ska bli större text med den skärmstorleken? Har du försökt häva köpet?
 
Inte alls, men jag funderar på vilka grunder du ska anmäla Adobe till ARN på? Har de sagt att gränssnittet ska se bra ut med den upplösningen?
 
CC består av tre delar en av dem fungerar inte med 4k skärm. Jag betalar för tre delar som skall fungera.
Min gamla skärm pajade och XMP filerna som läggs till funkar ju inte alltid i konkurerande program, så en massa pyssel till spillo. Man sitter lite fast med Adobe. Sedan är det ju en tröskel att lära nytt program.
Adobe verkar inte hänga med i utvecklingen av nya skärmar. Man gör en massa reklam att använda CC i mobilen, Seriöst ?

Det stämmer väl inte? Det är ju bara LR och Photoshop som ingår i CC Photography och som du betalar för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.