Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt-i-ett-stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Kanske nog inte finns...

Men, jag söker ett stativ (gärna inkl, huvud) för både digitalkamera samt en mindre videokamera. Vill alltså kunna panorera upp/ned och åt sidan med det för video men även kunna använda det för vanlig kamera.
Önskar gärna att man kan ta lös ett ben och ha som monopod också.
Priset får väl inte heller vara för saftigt :)

Finns det några förslag?

Anders
 
Exempel

Denna kombo var det billigaste jag kunde hitta vid en snabbtitt på nätet. Stabilt stativ med monopodmöjlighet+Kulled samt ett riktigt bra videohuvud (Klart bättre än gitzos huvud för det tredubbla priset).
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A1692TB0
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

Du kan säkert hitta andra kombinationer om du letar men ska du filma så tycker jag du ska satsa på ett bra videohuvud också.

Svårt att ge råd när du inte skriver hur mycket du är beredd att lägga ut. Hade du tänkt att lägga mycket mindre än exemplet så är det bättre att vänta och spara enligt mig.
 
Titta på Siruis lösningar. Deras prylar håller för priset mycket bra kvalitet, skulle nog säga att de förmodligen de bästa Gitzo kopiorna du kan hitta. Dessutom sex års garanti. Lite svårt att ge närmare råd eftersom du inte säger så mycket om hur ditt behov (höjd?, kameravikt?, brännvidder? pris?) ser ut.
 
Har tittat på Benro och de verkar bra. Hade tänkt en prislapp på 2500-3000 kr. Videokameran är en liten Panasonic samt systemet är en K5ii med normalzoom, dvs inget tungt objektiv.

/Anders
 
Har tittat på Benro och de verkar bra. Hade tänkt en prislapp på 2500-3000 kr. Videokameran är en liten Panasonic samt systemet är en K5ii med normalzoom, dvs inget tungt objektiv.

/Anders

Vet inte vilket benro du tittar på men har haft ett Benro b2 kulled, som var ganska irriterande eftersom kameran flyttade på sig när man vred åt kulan, som även hade en tendens att sjunka vid höjdformat, dock hade jag tyngre prylar på än vad du har, men långt ifrån så tunga som huvudet enligt specifikation skulle klara. Så med den erfarenheten hade jag nog undvikit benros kulleder.

För film lär du dock behöva ett bra panoramahuvud, tyvärr har jag ingen rekommendation där eftersom mitt filmande är ganska begränsat. Förmodligen behöver du dock en kulled för stillbild och ett panoramahuvud för video. Tror det blir svårt att hittan något vettigt inom angiven budget såväl en bra kula som ett bra huvud går lätt på över tusenlappen. Sedan ska du ju ha stativben att sätta dem på också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.