Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

allroundobjektiv D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Om jag vill ha ett allroundobjektiv till en Nikon D70 skulle något av dessa två objektiv vara ett lämpligt val? Jag vill gärna ha ett ganska litet och lätt objektiv av transportskäl. Är det stor skillnad kvalitetsmässigt mellan dessa två objektiv? Förslag på liknande produkter?

AF Zoom-Nikkor 28-200/3.5-5.6G IF-ED
Sigma 28-300 / 3,5-6,3 Macro

28mm vilket motsvara "42mm" är lite väl långt. Ingen vidvinkel alltså. Satsa i stället på Sigmas nya 18-125.

Jag har själv nikkors 28-200 som du nämner, det är jag mycket nöjd med, ett bra "allround" objektiv för mig ialla fall, du får fråga dig vad du ska fota?
Men det täcker rätt bra inom "vardagsfotografering" tycker jag!

När ekonomin (och regeringen ;) tillåter så ligger AF-S Nikkor VR 24-120 f/3.5-5.6G IF-ED bra till.
Den täcker in massor...
Och den är inte så där onödigt dyr heller.
Tänk om den fanns i 2,8!

r

Inte heller 24mm blir särskilt mycket vidvinkel på en D70 (motsv. 36mm). Jag kommer att köra på den 18-70 som finns i kit tillsammans med huset som allround och vid behov komplettera i teleänden med en 70-300 (som jag redan har).

Om ett objektiv i sig skall vara allround så blir det väl en zoom men jag menar att ett fast objektiv typ en 28mm på D70 kan vara MYcket allround beroende på hur den används och dessutom med uppenbara fördelar, som bättre ljusstyrka, nättare format och lägre distorsion etc,,

Jag personligen hade tittat närmare på 18-125, den verkar intressant om man önskar en lins som i sin uppenbara fysik Är allround.

I ett allroundobjektiv för resesyffte anser JAg att vidvinkeln är viktigare än telet, hur tänker trådförfattaren där?

Jag hade klarat mig med Ett fast 28mm + D70,, Kanske är en mätsökarkamera med 50mm ett helt annorlunda men rätt allround val i ditt fall;-)

Mvh Niclas,

Andy666 skrev:
Jag har själv nikkors 28-200 som du nämner, det är jag mycket nöjd med, ett bra "allround" objektiv för mig ialla fall, du får fråga dig vad du ska fota?
Men det täcker rätt bra inom "vardagsfotografering" tycker jag!

Jag fotar mycket alpin skidåkning och vill enkelt kunna ta med mig ett objektiv som täcker in mycket.

Roben skrev:
När ekonomin (och regeringen ;) tillåter så ligger AF-S Nikkor VR 24-120 f/3.5-5.6G IF-ED bra till.
Den täcker in massor...
Och den är inte så där onödigt dyr heller.
Tänk om den fanns i 2,8!

r

Hittar ingen info om objektivet på cyberphoto. Finns det på nåt annat ställe?

Niclasfoto skrev:
Om ett objektiv i sig skall vara allround så blir det väl en zoom men jag menar att ett fast objektiv typ en 28mm på D70 kan vara MYcket allround beroende på hur den används och dessutom med uppenbara fördelar, som bättre ljusstyrka, nättare format och lägre distorsion etc,,

Jag personligen hade tittat närmare på 18-125, den verkar intressant om man önskar en lins som i sin uppenbara fysik Är allround.

I ett allroundobjektiv för resesyffte anser JAg att vidvinkeln är viktigare än telet, hur tänker trådförfattaren där?

Jag hade klarat mig med Ett fast 28mm + D70,, Kanske är en mätsökarkamera med 50mm ett helt annorlunda men rätt allround val i ditt fall;-)

Mvh Niclas,

Jag inser att mitt val av objektiv blir en kompromiss men jag vet att kameran blir liggande om jag inte hittar ett objektiv som klarar av att plåta alpin skidåkning och som går att ta med i en midjeväska tillsammans med kameran.

300mm på D70 = Fööör mycket??

Alpint,

Om bilderna inte skall printas stora eller ha absolut bästa kvalitet för tryck i magasin osv så fungerar det säkert fint med ett 28-300,, även om jag anser att 300mm på en D70 blir liiite vääl mycket för generell handhållen fotografering. Nästan onödigt ohanterligt mycket;)

18-125mm låter mycket trevligt som "allroundlins"!

Mvh Niclas.

Re: 300mm på D70 = Fööör mycket??

Niclasfoto skrev:
Alpint,

Om bilderna inte skall printas stora eller ha absolut bästa kvalitet för tryck i magasin osv så fungerar det säkert fint med ett 28-300,, även om jag anser att 300mm på en D70 blir liiite vääl mycket för generell handhållen fotografering. Nästan onödigt ohanterligt mycket;)

18-125mm låter mycket trevligt som "allroundlins"!

Mvh Niclas.

hmmm ...! börjar känna att 18-125 låter som en bra allroundnivå för mina behov ... tror jag!

Nu bygger jag på med funderingar jag hade i en annan tråd.

Jag hade tänkt mig att köpa D70 kitet. Dessutom vill jag ha en glugg med fast brännvidd för inomhusfotografering och allroundobjektiv. Tex Nikon AF 50/1,8D.

Sedan är det ju lite svårt att veta om jag kommer att behöva en rejäl zoom typ Sigmas 70-300. Men det jag vet är att jag vill fota MACRO och då kan ju detta vara en bra start.
För de andra Nikon-gluggarna är väl inga höjdare på macro?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar