ANNONS
Annons

Allround objektiv - inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

simonb89

Medlem
Hej!
Jag ska nu införskaffa mig ett nytt objektiv till min 350D då jag tycker kitobjektivet är påtok för ljussvagt, och är inte nöjd med skärpan heller.
Jag letar således ~f2.8-objektiv, med ett vettigt omfång.

Kommer huvudsakligen fota inomhus och antagligen en del med blixt (430EX) men inte allt. Lite natur med, men inte som primärt.

Hade gärna skaffat ett Canon 17-55 IS, men är tyvärr för dyrt för tillfället. Dock ska jag till USA i vår så det kanske är ett alternativ trots allt?
Annars är det dessa objektiv jag tittat på:
Tamron 28-75/f2.8
Sigma 28-70/f.8 eller 24-70/f2.8 (är det värt 1000:- extra? ser gärna att komma ner lite längre mot 20)

Har även tittat på sigmas och tamaons 17/18-50/f2.8-varianter och blir inte riktigt klok på vad som är det bästa köpet.

Så vad tror ni, vilken glugg kommer vilja sitta på min 350D som allround-objektiv. ca. 4-5000 sek får jag nog säga är taket.

MVH
Simon

Ska du ha ett ljusstarkt objektiv på riktigt är det bara fast 1.4 objektiv som gäller, och inte 50 mm utan 28, 30 eller 35. Själv har jag Sigma EX 30 mm f/1.4 DC HSM som kostar ca. 3 500 kr.

/ Erik

Dock vet jag inte om det fast är ett alternativ, inte som ett allround objektiv. Ser gärna ett vidvinkel/normal-zoom objektiv. Och tror jag klarar mig på 2.8.

Senast ändrad:
Till en EOS 350D med crop-faktor 1,6 är det ju Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 som gäller som normal-zoom.
Själv har jag precis köpt begagnat Sigma 18-50/2.8 tilll min EOS 400D och det är ett bra zoom-objektiv för inomhus-foto.
/L

I USA gick det att köpa ett EF-S 17-55 f/2,8 IS USM för USD 930 strax innan jul, om man så ville.
Normalpris är nog ungefär 1000 dollar.

Är det mest inomhus du ska använda det, i begränsade rum typ i hemmet??

Då skulle jag satsa på lite med vidvinkel.

Jag har 17-85 och det är svårt att fota nåt annat än motstående hörn i rummet, tycker jag. 17 mm är inte tillräcklig vidvinkel.

Så på min önskelista finns ett vidvinkelzoon, just av den anledningen att kunna fota bättre inomhus.

Tokina har en 12-24, det är nog ganska "all round" inomhus, Canon har 10-22, men det finns ju fler alternativ.

Bara mina "two cents"...

Om det är inomhus på typ konserter/idrottsevenemang, så är ju behoven annorlunda.

EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM tycker jag fungerar bra som universalvidvinkel. På 22 mm (motsvarande 35 mm) är det tillräckligt sansat för att det ska bli vettiga bilder utan alltför mycket passande på hur man håller kameran.
I den andra änden är det så vidvinkligt att minsta lutning av kameran märks direkt. Sen får man avgöra själv om man tycker det är bra eller ej.

Jag har bytt till sökarskivan Ef-D på min 40D. Rutnätet tycker jag är bra ibland. Detta är ett sånt "ibland", då rutorna gör det lättare att undvika att husen ser ut att rasa ihop, osv.

Grejjen är att jag gärna ser att den går upp mot lite högre brännvidder med så den även täcker mina behov för fotografering utomhus. Det är mycket möjligt att jag senare köper ett ultra-vidvinkel nämligen.

Det som jag läst bäst om är Tamron 28-75 och Sigma 24-70(När man väl fått ett "bra", verkar vara många som fått ett dåligt exemplar?)
Men tror det i alla fall lutar främst mot:
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3261&navigator=2
(24-70mm F2.8 EX DG MACRO)
Är det samma som?:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557580

MVH
Simon

simonb89 skrev:
Grejjen är att jag gärna ser att den går upp mot lite högre brännvidder med så den även täcker mina behov för fotografering utomhus. Det är mycket möjligt att jag senare köper ett ultra-vidvinkel nämligen.

Det som jag läst bäst om är Tamron 28-75 och Sigma 24-70(När man väl fått ett "bra", verkar vara många som fått ett dåligt exemplar?)
Men tror det i alla fall lutar främst mot:
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3261&navigator=2
(24-70mm F2.8 EX DG MACRO)
Är det samma som?:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557580

MVH
Simon
Japp ! Det är samma objektiv. 24 som vidvinkliast kan funka bra, själv använde jag 30 mm som vidvinkligast i 1.8 år. Glöm heller inte Sigma 10 - 22 (tror jag det heter) när det gäller riktigt vidvinkliga objektiv.

2.8 som största bländare funkar riktigt bra utomhus men inne utan blixt skulle i alla fall jag satsa på ljusstarkare. Nu gillar jag blixt inne för jag tycker skärprdjupet blir för kort annars.

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar