Annons

Allrisk som kameraförsäkring - bra skydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hallå på er!

Köpte precis en Sony A350 med lite blandade godsaker till, stannade på strax under 10.000 kr, sen har lite små saker kommit till efter det, men det är mer kringutrustning.

Strax efter köpet kom jag att tänka på detta med "drulleförsäkring". Vad händer om jag tappar kameran, får in vatten i den etc? Vanliga garantin täcker ju det inte. Lite efterforskning ledde till att jag kan få något som heter "allrisk tillägg" till min hemförsärking som täcker just "drulle saker", tappa, bli stulen, få in vatten etc.

Försäkringen kostar 300 kr per år, självrisken är 1500 kr och värdeminskningen är fr.om år 2 15% per år. Första året ingen minskning. Gäller alla drullegrejor dock inte kamerafel som ej är p.g.a "otur" så att säga, men där täcker ju vanliga garantin åtminstone 2 år.

Vad tycker ni? Är det här en värdefull investering för att vara skyddad? Jag vill ju inte gå runt med kameran som om den vore gjord av glas. Min ekonomi är sådan att jag inte kan punga ut en reparation på säg 3-4000 kr hur som helst. Dock har jag ingen kunskap om vad "drullereparationer" brukar kosta egentligen. Så ni som har lite mer erfarenhet av dessa saker, är detta en bra extra-säkerhet att skaffa sig?

pluto2 skrev:
Hallå på er!

Vad tycker ni? Är det här en värdefull investering för att vara skyddad? Jag vill ju inte gå runt med kameran som om den vore gjord av glas. Min ekonomi är sådan att jag inte kan punga ut en reparation på säg 3-4000 kr hur som helst. Dock har jag ingen kunskap om vad "drullereparationer" brukar kosta egentligen. Så ni som har lite mer erfarenhet av dessa saker, är detta en bra extra-säkerhet att skaffa sig?

Ja, det är det. Vad du inte ska skaffa är en sån där "superförsäkring" från köpstället. Den är ofta onödig och väldigt dyr. Dessutom har den sämre villkor än din hem-/allriskförsäkring.

Jo de där försäkringarna vet jag redan är gnaska kassa o alldeles för dyra, jag tecknade tyvärr en på min tv i ett svagt ögonblick som jag eg skulle skaffat allrisk för om jag tänkt mig för, men men.

Men det låter klokt alltså med allrisk tillägget. Det är ju en ganska rejäl värdeminsknign men jag tänker så här att om 3 år när försäkringen börjar bli värdelös så är inte värdet i andrahand på kameran särskilt stort ändå så det går på ett ut.

pluto2 skrev:
Jo de där försäkringarna vet jag redan är gnaska kassa o alldeles för dyra, jag tecknade tyvärr en på min tv i ett svagt ögonblick som jag eg skulle skaffat allrisk för om jag tänkt mig för, men men.

Men det låter klokt alltså med allrisk tillägget. Det är ju en ganska rejäl värdeminsknign men jag tänker så här att om 3 år när försäkringen börjar bli värdelös så är inte värdet i andrahand på kameran särskilt stort ändå så det går på ett ut.

Ja. Och allrisken täcker mer än bara kameran.

Edit: Eric var före.

*skrattar*

jag har jättedåligt med försäkringar, jag har bara det nödvändigaste, men då skaffar jag allrisk tycker det låter som en fair deal!

Skulle snarare säga att "super-försäkringen" som ni kallar den är super... ivf på just kameror och bärbara datorer. Dvs saker som man sliter ganska hårt på och är utsatta, till skillnad då från en TV som hänger stilla på en vägg hela sin livstid. Fördelen med "super-försäkringen" som är dyr att köpa är att du inte har någon värde minskning på sakerna under dom 3 år som den gäller, med en hemförsäkring så värderar försäkringsbolaget ner din kamera så att den efter 3 år knappt är värd något.. ungefär då den antagligen går sönder...

Micke

pluto2 skrev:
*skrattar*

jag har jättedåligt med försäkringar, jag har bara det nödvändigaste, men då skaffar jag allrisk tycker det låter som en fair deal!
Den bör man verkligen ha.
Har du sedan bostadsrätt måste du även ha en speciell försäkring för den.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto