Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla vi som varit i Norge hösten 2010 !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

mrazster

Aktiv medlem
Tjaa...tänkte på alla dessa "alla vi" grupper på facebook.
Vi kanske kunde starta en alla vi tråd här på FS, för dom som varit i Norge under hösten och plåtat det fantstiska landskap med alla höstfärger.

Tanken är att vi ska visa bilder och dela med oss av känslor vi hade vid tillfället.
Detta skulle då i förlägningen kunna vara en liten bank för rekommenderade platser i Norge för framtiden. Dela gärna med er av teknisk info kring bilden...alltid intressan.

Personligen så var jag på en liten fotoresa med Huskvarna Fotoklubb.
Vi hölls mestadels i området kring Jotunheimen sedan vidare till stryn, geiranger o.s.v.

Så här kommer då mitt bidrag.

Här var vi på väg ner från Strynfjället, när kom körande över krönet så var det en helt överväldigande syn ner mot dalen.
Utrustning: 5D MK II, EF 70-200 F2,8, Manfrotto 055 XPROB

http://www.monochromatic.nu/potn/norge1.html

Denna bilden är tagen strax innan hotellet vid Grotli, där man svänger av till "Gammla Strynfjällsvägen". Det var ett otorligt vackert skuggspel i kombination med höst tonerna.
Utrsutning: 5D MK II, EF 24-105 F4, Manfrotto 055 XPROB

http://www.monochromatic.nu/potn/norge2.html

Härligt initiativ!

Norge är otroligt vacker och spännande! För oss som gärna fotograferar natur så är det underbart att ha en sån naturupplevelse så nära. Jag skickar med en bild från Geiranger. Ett mycket vackert ställe med de typiska serpentinvägarna. Området finns med på UNESCOs världsarvslista och det är lätt att förstå varför.

Bilden på serpentinvägen är tagen med: Canon EOS 40D, Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM

Till den andra bilden över själva Geiranger använde jag: Canon EOS 5D, Tamron AF 28-75 F2,8, Manfrotto 055 XPROB

/Viktor

Bilagor

• CR2_15005.JPG
    CR2_15005.JPG
    59.9 KB · Visningar: 669
  • CR2_15022.JPG
    CR2_15022.JPG
    64.7 KB · Visningar: 668
Fantastiska Norge

Ja man blir helt lyrisk och fanatisk när man får se all den vackra natur och dess färg. Jag längtar redan till nästa höst....Och en sak till det var ju inte så dyrt med hytter eftersom vi var där vid lågsäsong.

Camilla

Bilagor

• DSC_87.jpg
    DSC_87.jpg
    11.2 KB · Visningar: 590
  • DSC_88.jpg
    DSC_88.jpg
    15.2 KB · Visningar: 602
Håller med om att Norge är ett vackert land. Höstfärgerna där är av helt annan kaliber än i södra Sverige. Valde mellan att åka upp till Lappland och Hardangervidda. Det blev Hardangervidda beroende på avståndet, Borås – Geilo endast 50 mil + färja Strömstad-Sandefjord 190:-- sek = billigare än att köra via Oslo.
Ringde till Lia Fjellhotell strax utanför Geilo och fick besked om att de gulröda löven ännu satt kvar, men att hård vind skulle förstöra allt, så kom nu var beskedet.
Åkte 23/9 och körde ”kortaste” vägen mellan Sandefjord – Geilo, inte den snabbaste via Drammen. Det blev läge för många fotostopp!!

Det finns mycket godis för kameran om man åker av de större vägarna och in på små vägar, upp mot Hardangervidda. (ibland kostar det ”bommepeng” 25:-- till 50:--)
Ofta följer vägen en dalgång med tillhörande vattendrag.
Det blev mycket ”speglingar” och höstfärger, även många forsande vattendrag.
Det får nog bli en vårtur till Norge då det är mer fart i forsarna.

Bilagor

• 5660.jpg
    5660.jpg
    57.6 KB · Visningar: 440
  • 5681.jpg
    5681.jpg
    86.3 KB · Visningar: 608
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar