Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla tips om hur man bäst scannar bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har precis införskaffat en Minolta Dual Scan III och tänkte därför starta upp en tråd där alla som har tips, Internetadresser, bra böcker för digital bildbehandling i Photoshop (hur man arbetar bort färgstick, kontraster ...) m.m. kan göra inlägg.

Jag har tänker enbart scanna färgnegativ och s/v negativ.

Det borde finnas massor med samlad information om hur man bäst gör för att scanna in en bild, vad man ska tänka på för att få bästa skärpa, om man ska fokusera manuellt eller automatiskt, när man ska använda unsharp mask (usm), om man ska använda usm i scanningprogrammet eller i Photoshop osv.

Äntligen har man införskaffat en scanner.. nu återstår att lära sig allt om denna nya värld!
 
Bra förslag jag kommer själv att göra detsamma i nästa vecka. Kommer att köpa Minolta Dual Scan III på Fotokungen i STHLM för runt 3.600:-
Trevlig helg!
 
Kul!! :)


Det finns nog många tips, men kanske ingen given regel att följa. När det gäller usm så är det oftast bäst att lägga på i efterhand. Alltså i ditt bildbehandlingsprogram. Det är också bättre om du kan skanna bilden i högre upplösning än vad som egentligen behövs eftersom du då har lite att "jobba med" i tex Photoshop. Manuell fokusering är nog många gånger att föredra.


/Zim
 
Jag rekommenderar intresserade att besöka
www.scantips.com där det går att få en mycket bra och djupdykande informationmen ändå lättläst på engelska om allt vad scanning och upplösning heter .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.