Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla oskarpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Jaa, nu skall jag ge mig in i helgedomen och dra ner byxorna på mig själv, men jag måste ju fråga Er kunniga:

Testar ett Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG med en Sigma EX 1,4X converter för eventuellt köp, då jag insett jag måste ha lite vettigare optik i teleklassen.

Igår, var jag ute och fotade och lyckades knäppa några med rikigt hygglig skärpa. Stativ? Ja, självklart. Huset är en Canon 30D. Trådutlösare, men inte spegeluppfällning. ISO 200 och de bilder som blev bäst var på bländare mellan 5,6 och 11 sisådär. Varierande brännvidder inklusive fullt åt båda hållen. Converter på.

Idag, lite mer mulet, ute och tänkte knäppa lite hos farsgubben som bedriver ett soppkök ala stadsmissionen för småfåglar och utfodrar samtliga på norra halvklotet (kanske ett uns överdrift, men fasen vet om detta inte omsätter åtminstone 5% av hans pension).

Nåväl, debaclet är totalt. Harmen över detsamma är massiv och skammens röda rosor breder ut sig som om vore jag en äppelkindad 5-åring ånyo. Det är mörkare, jag kompenserar en del med att öka ISO till 400. Det är ett mycket fint duggregn av typen som trotsar gravitationen och liksom hänger lite extra i luftrummet innan touch down.

Nu undrar jag om det finns vän av ordning som förutom att peka ut det mest uppenbara felet, dvs klanten i sökaren, tillika författaren, skulle kunna hjälpa mig ur detta pinsamma bryderi, med orden "att om Du fotar i duggregn, får Du faktiskt skylla Dig själv..." Eller nåt annat? Hur fasen kan man lyckas få samtliga oskarpa? Jag tog väl ett 60-70-tal bilder. I ren jäkla tur borde åtminstone ett bli skarpt? Det verkade som de flesta var oskarpa helt och hållet, medan några verkade ha skärpan strax bakom motivet och där jag trodde jag satte fokus. Körde med spotmätning och centralt placerad fokuspunkt i huvudsak vid båda tillfällena. Kan skillnaden mellan 200 och 400 ISO vara så stor?

Hjälp, snälla nån...
 
Senast ändrad:
Tid

Jag gissar att du hamnat på tider kring 1/10sek - 0,3 sek? Vilken brännvidd är dina bilder tagna på? / Claes
 
Kan du posta exempelbilder ? gärna med lite exif info till dem så är det lättare bedöma situationen per bild och dra slutsatser av det.
Just nu baserat på en grov beskrivning så är det svårt hjälpa dig.

/ Magnus
 
Kan du posta exempelbilder ? gärna med lite exif info till dem så är det lättare bedöma situationen per bild och dra slutsatser av det.
Just nu baserat på en grov beskrivning så är det svårt hjälpa dig.

/ Magnus

Japp kan jag. Hur får jag över dom till Dig? I RAW eller JPEG?

Tack förresten!
 
Vad du kan göra är att ladda upp fullres jpeg bilder till sen här sidan http://theimghost.com/ sen så postar du dem i din tråd här, inte då så man ser de enorma bilderna i posten utan bara url länkar till dessa. Sen så kopierar du lite av exif infon som känns nödvändig att ta med och klistrar in den i samband med den högupplösta bilden som du länkar till. På så vis blir det lättare för folk här att ge dig någon form av hjälp, annars får du bara en massa diffusa kommentarer.

Ungefär så här kan du göra det.. exempel nedan med en fullres bild från min 7D.
http://theimghost.com/images/img3672web.jpg
F-Number : 5.6
Exposure program : Aperture priority (3)
ISO speed ratings : 160
Shutter speed : 1/50
Aperture : F5.6
Max aperture : F3.5
Subject distance (m) : 3
Metering mode : Spot (3)
Focal length [mm] : 28


100 posts har jag nu, wohoo! :)

/ Magnus
 
Senast ändrad:
Vad du kan göra är att ladda upp fullres jpeg bilder till sen här sidan http://theimghost.com/ sen så postar du dem i din tråd här, inte då så man ser de enorma bilderna i posten utan bara url länkar till dessa. Sen så kopierar du lite av exif infon som känns nödvändig att ta med och klistrar in den i samband med den högupplösta bilden som du länkar till. På så vis blir det lättare för folk här att ge dig någon form av hjälp, annars får du bara en massa diffusa kommentarer.

Ungefär så här kan du göra det.. exempel nedan med en fullres bild från min 7D.
http://theimghost.com/images/img3672web.jpg
F-Number : 5.6
Exposure program : Aperture priority (3)
ISO speed ratings : 160
Shutter speed : 1/50
Aperture : F5.6
Max aperture : F3.5
Subject distance (m) : 3
Metering mode : Spot (3)
Focal length [mm] : 28


100 posts har jag nu, wohoo! :)

/ Magnus


I'm right behind you!

*skrattar* Jag skall göra detta, men inte ikväll. Nu e d nana kudden för gammgubben. Imorrn sista jobbedan och fredaxmys! Gött de!

Tack så länge, Magnus!
 
Jag tror att det kan vara regndropparna om det är så att du har något som är skarpt i bilden, fast inte det du "siktade" på. Annars är det troligen ett inte tillräckligt stabilt stativ, och/eller för långa slutartider.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.