Annons

alla nya poolbilder OCH alla nya bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

evalisen

Aktiv medlem
Jag tänkte att eftersom så många önskar att se alla bilder som laddas upp varje dag så kunde väl båda dessa funktioner finnas med i menyerna under bilder.

Då kan ju de som bara vill se efter poolbilder göra de,
och de som vill fortsätta att se alla nya bilder som kommer in kan göra de.

Borde vara en enkel sak att lägga till i menyerna.

Det är ju precis så vi har haft det i ett år, vilket har gjort att poolerna bara sett som ett bihang - inte en central del av Fotosidan. Gissa varför vi ändrar...

Om du bara ger det här några dagar att "sätta sig" så är jag säker på att det i slutändan inte kommer bli så stor skillnad egentligen - fler och fler lägger bilderna i Bildkritik, en om dagen.

"Alla nya poolbilder" reducerar egentligen inte inflödet supermycket annat än intialt, men poolsystemet gör det möjligt för oss att fördela och styra inflödet utan att behöva lägga in en spärr vid uppladdningsögonblicket.

I går lades det tex in 470 bilder i pooler, vilket kan jämföras med i torsdags, innan jag slog om detta, då det laddades upp 550 bilder totalt.

evalisen skrev:
Jag tänkte att eftersom så många önskar att se alla bilder som laddas upp varje dag så kunde väl båda dessa funktioner finnas med i menyerna under bilder.

Då kan ju de som bara vill se efter poolbilder göra de,
och de som vill fortsätta att se alla nya bilder som kommer in kan göra de.

Borde vara en enkel sak att lägga till i menyerna.

Ja, det var en toppenidé!

clindh skrev:
Det är ju precis så vi har haft det i ett år, vilket har gjort att poolerna bara sett som ett bihang - inte en central del av Fotosidan. Gissa varför vi ändrar...

Om du bara ger det här några dagar att "sätta sig" så är jag säker på att det i slutändan inte kommer bli så stor skillnad egentligen - fler och fler lägger bilderna i Bildkritik, en om dagen.

"Alla nya poolbilder" reducerar egentligen inte inflödet supermycket annat än intialt, men poolsystemet gör det möjligt för oss att fördela och styra inflödet utan att behöva lägga in en spärr vid uppladdningsögonblicket.

I går lades det tex in 470 bilder i pooler, vilket kan jämföras med i torsdags, innan jag slog om detta, då det laddades upp 550 bilder totalt.

Men du Christer, om det nu bara har setts som ett bihang...säger det då inte er en del vad folk helst väljer att göra? :eek:)

Tror du verkligen inte det finns ett bättre sätt? Alltså, har ni funderat över det här länge? Bara lite nyfiken...:eek:)

Tammy skrev:
Alltså, har ni funderat över det här länge? Bara lite nyfiken...:eek:)
Ja - länge, men jag ångrar att vi inte införde det direkt när poolerna kom utan velade mellan två sätt att använda sajten, det vart liksom varken hackat eller malet.

Men jag vänder på frågan - har du funderat och prövat detta tillräckligt då?

Glöm nu för en stund att det står "Alla nya poolbilder", låtsas att det står "Alla nya bilder" som på "den gamla goda tiden". Klicka, bläddra runt och kommentera de typ 400 bilder som du ser där just nu - är det så stor skillnaden mot förut?

Eller är problemet att du "bara" får 400 bilder att kika på? Då kan du väl låtsas att det är sommar igen, varmt och skönt - för vid den tiden var inflödet till Fotosidan ca 400 bilder per dag. Det var ingen som sa något om att det var för få bilder då inte.

clindh skrev:
Ja - länge, men jag ångrar att vi inte införde det direkt när poolerna kom utan velade mellan två sätt att använda sajten, det vart liksom varken hackat eller malet.

Men jag vänder på frågan - har du funderat och prövat detta tillräckligt då?

Glöm nu för en stund att det står "Alla nya poolbilder", låtsas att det står "Alla nya bilder" som på "den gamla goda tiden". Klicka, bläddra runt och kommentera de typ 400 bilder som du ser där just nu - är det så stor skillnaden mot förut?

Eller är problemet att du "bara" får 400 bilder att kika på? Då kan du väl låtsas att det är sommar igen, varmt och skönt - för vid den tiden var inflödet till Fotosidan ca 400 bilder per dag. Det var ingen som sa något om att det var för få bilder då inte.

Christer....nu tycker jag nog att du sänker ner tonen lite väl lågt va?

Får lite uppfattningen om att ni tror att jag/vi som yttrar oss å tycker att det var bättre förr, att vi är emot förändringar å därför ska man nu "låtsas"

Och nej, som jag sa innan så har jag inte vart aktiv i poolerna, men jag lär ju få bli det nu eftersom att annars kan jag ju lika bra ge tusan i å skicka upp bilder - För de enda som då kan se dom är de som har en under bevakning å de som råkar ha koll på ens bilder..å då kommer man ju inte ifrån kompiskommentarer vilket jag trodde var lite av poängen?

Jisses, känns tämligen meningslöst att säga sin åsikt här- ursäkta att man undrade varför ens bild inte syntes, man har ju ändå bara betalat för det!

Gonatt!

Tammy, jag har lite svårt att förstå din motvilja mot pooler. Vad är det som gör det så jobbigt med pooler? Vad skapar motviljan mot poolerna?

Själv tycker jag att poolerna har gjort hela fotosidan mer strukturerad. Det är enklare att kommentera de bilder man vill, det är enklare att se på de bilder man vill.

Tammy - så olika man uppfattar det skrivna ordet. Det var inte alls min avsikt, men själv tyckte jag du var lite väl ironisk i dina svar till mig i "Alla nya bilder". Nåväl, det var inte det vi skulle diskutera...

Vad jag har försökt övertyga dig om är bara att du inte alls behöver hoppa in i några pooler, inte heller bli "aktiv i pooler". Du behöver alltså fn göra tre extra klick efter en bilduppladdning - så har du fått in bilden i önskad kritikpool. Klart.

En fördel mot hur du gjort tidigare är då också att du i ett speciellt fällt kan skriva *vad* du vill ha kritik på - vilket ger större chans att få den typ av kritik man önskar. Exempel.

All we are saying is give pools a chance :)

Walle skrev:
Tammy, jag har lite svårt att förstå din motvilja mot pooler. Vad är det som gör det så jobbigt med pooler? Vad skapar motviljan mot poolerna?

Själv tycker jag att poolerna har gjort hela fotosidan mer strukturerad. Det är enklare att kommentera de bilder man vill, det är enklare att se på de bilder man vill.

Jag håller med er båda två! Poolerna är ju jättebra för dom som vill ha kritik och kunna sortera in bilderna lite. Men personligen tittar jag ALLTID i "alla nya bilder" eftersom jag vill kunna se allt som satts in på fotosidan, och kanske skriva en kommentar ifall det är nått jag tycker någonting om. Sen om jag är på kommenteringshumör på nått särskilt då kan jag ju kika i en lämplig pool.

Men jag gillar inte att det nu blivit en så kort lista i nya bilder, att har jag glömt att blädra igenom minst två gånger per dag, så har jag ju gått miste om massor med bilder!
Varför kan inte listan få vara i alla fall en vecka lång?? Alltså rymma ca: 4000 bilder.

Det går ju alltid att göra en bildsökning efter alla bilder som laddats upp under en viss period!

Personligen tycker jag förändringen känns bra.

Jag tyckte "alla nya bilder" funktionen var bra även om jag ofta är inne på poolbilderna och kommenterar. Alla lägger inte upp sina bilder i pooler och när det inte finns en "alla nya bilder" funktion så tror jag många bilder kommer missas. Visserligen så gör det inte så mycket eftersom man ändå lätt kan hitta alla nya bilder i sökformuläret, men jag tror personligen att antalet kommentarer totalt kommer att minska nu när "alla nya bilder" tagits bort och det känns som det händer mindre på sajten. En händelserik sajt känns mer lockande. Men det finns väl fördelar också, fler poolbilder kommer troligen få kommentarer och det är ju bra.

cornflower skrev:
Alla lägger inte upp sina bilder i pooler och när det inte finns en "alla nya bilder" funktion så tror jag många bilder kommer missas.
Men tänk såhär; kommer så många fortsätta lägga bilder i endast egna album efter denna ändring? Är det bilder man vill få kritik på, så visar man också upp dem i olika sammanhang.

Alla sökmöjligheter finns kvar etc, det vi vill göra genom att ändra i menyn är att styra "massan" att använda poolerna mer och även få ett aningen mer restriktivt inflöde att titta i. Vi vill primärt rikta uppmärksamheten mot de bilder som medlemmar väljer att publicera på gemensamma ställen, dvs olika pooler.

Den som känner att man vill och orkar se allt (inklusive nya Utställningsbilder, som inte "Alla nya bilder" sökt fram förut heller) och scanna igenom fn typ 600 bilder om dagen (det kommer gå upp) kan alltid skräddarsy sig en sökfråga, och spara som ett bokmärke tex.

clindh skrev:
Den som känner att man vill och orkar se allt (inklusive nya Utställningsbilder, som inte "Alla nya bilder" sökt fram förut heller) och scanna igenom fn typ 600 bilder om dagen (det kommer gå upp) kan alltid skräddarsy sig en sökfråga, och spara som ett bokmärke tex.
Bra att du nämnde det, hade nämligen inte riktigt insett att det fanns en sökfunktion. Men efter att ha testat söka lite, kommer frågan automatiskt. Hur ska jag egentligen ställa in sökkriterierna för att vara säker på att få med ALLA bilder??? Tycker inte det var helt intuitivt upplagt det där.
Så jag kan inte låta bli att tycka att det varit smidigt med en änkom "alla nya bilder" knapp.

/Ingvar
(som aldrig själv lagt eller lägger bilder i pooler)

marvin4u skrev:
Bra att du nämnde det, hade nämligen inte riktigt insett att det fanns en sökfunktion. Men efter att ha testat söka lite, kommer frågan automatiskt. Hur ska jag egentligen ställa in sökkriterierna för att vara säker på att få med ALLA bilder??? Tycker inte det var helt intuitivt upplagt det där.
Så jag kan inte låta bli att tycka att det varit smidigt med en änkom "alla nya bilder" knapp.

/Ingvar
(som aldrig själv lagt eller lägger bilder i pooler)

Det är väldigt enkelt. Det enda som du ö.h.t. behöver bry dig om är de tre sista alternativen. Där kan du välja att sortera efter antingen när bilden är publicerad (fallande ordning, sist publicerad visas först) eller t.ex. när bilden är inlagd. Sen kan du också välja hur många bilder som ska visas per sida och hur många bilder som ska visas totalt. Det är det enda som du måste bry dig om. Ändrar du ingenting alls så sorteras bilderna efter när dom är publicerade och i fallande ordning. Sen är det bara att klicka på skö och sedan exempelvis bokmärka sökningen ,antingen som favorit i webbläsaren, eller som bokmärke på fotosidan. Om du väljer spara den som bokmärke på fotosidan ska du klicka på knappen näst längst till vänster precis under fotosidan.se-loggan. Där kan du välja namn på bokmärket, och också välja om det ska visas i din meny. Då kan du komma åt sökningen från vilken sida som helst på fotosidan.

Skulle personligen vilja kunna konfigurera utsökningen för "alla ny poolbilder" för att använda den utsökningen på samma sätt som "alla nya bilder".

Jag skulle tex. vilja kunna välja bort alla husdjursbilder ur utsökningen "alla poolbilder". Eller blir lösningen på mitt problem att skapa ett urval?

BAW

clindh skrev:
Men tänk såhär; kommer så många fortsätta lägga bilder i endast egna album efter denna ändring? Är det bilder man vill få kritik på, så visar man också upp dem i olika sammanhang.

Jag kan förstå att ni vill att man riktar mer uppmärksamhet till poolbilderna och det tycker jag är bra. Med tiden kommer det troligen bli fler som använder poolerna, ni kanske ser skillnad redan? Alla förändringar tar ju lite tid. Det vore intressant att se statistik på detta.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto