Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alkaline 640A, till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag har städat. Vet inte ens vad jag har för smågrejer och till vad. Vad sjutton passar alkalinebatterier som heter 640A till?

Har öppnat batterifack på gamla kameror och googlat men fattar ändå inte varför jag har ett gäng såna..

Vad passar de till?

Google påstår att äldre Pentax-spotmätare äter dylika, men helst i kvicksilvervariant.

lottae skrev:
Inga andra tips?
640A verkar vara den alkaliska ersättaren för kvicksilverbatteriet PX640, och det i sin tur verkar passa bl a Yashica TL, några Minolta Hi-Matic-varianter och diverse Chinonkameror. Men med 1,5 volt istället för originalets 1,35 volt då.

Tack Jim. Då förstår jag iaf att jag knappast har bruk av dem. Tydligen är de inte orginal eftersom de är på 1,5 volt.

Och jag fattar fortfarande inte varför jag ens har dem. Har inte ägt något som liknar ovanstående heller. Lika bra att städa bort dem för gott alltså.

ANNONS