Annons

Aliasing och Moire är en Myt ;)

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket klok slutkläm!
Jag påpekade CA i en av mina bilder, som jag störde mig så mycket på att jag satt och målade bort det, för en icke helt insatt kollega och han kunde inte reagerat mindre.

Mycket klok slutkläm!
Jag påpekade CA i en av mina bilder, som jag störde mig så mycket på att jag satt och målade bort det, för en icke helt insatt kollega och han kunde inte reagerat mindre.

Det brukar vara så, tänk bara på hur bilder såg ut i tidningarna på 80-talet, ingen som klagade medans om det såg ut så idag skulle folk få spader.

Det brukar vara så, tänk bara på hur bilder såg ut i tidningarna på 80-talet, ingen som klagade medans om det såg ut så idag skulle folk få spader.
Jag får spader idag och irriterad när de är villiga att betala för (enligt mig) skitbilder medans mina betydligt bättre ska de ha gratis. Är man kanske skadad? ;)

Frugan hade en träff med några hon skulle ha en photoshoot med senare.
Omständigheterna erbjöd dålig belysning inomhus. Det erbjöd sämre belysning inomhus med stort fönster bakom släppandes in mulet väder.
Parkeringsgarage och så vidare.

Eftersom dagen till ära endast var för lite introduktion och lite allmänt snack så tog hon endast med sig en 100D + 17-55 f/2.8 USM IS. Miljön kräver blixt, kanske 50mm f/1.2 osv för att slippa ligga på ISO1600 hela tiden.

Bilderna blev katastrofala pga omständigheterna. Hon spenderade några timmar i Lightroom för fixa sina rawbilder, försökte ta bort noise, göra de neutrala i exponeringen osv.

Betänk småbarn som rör sig fort == hög shutterspeed + dåligt ljus.. Ja, ni förstår ;)

Resultatet blev fint komponerade bilder men uruselt ljus, allt såg tasigt ut men hon försökte verkligen att fixa dessa i LR.

När potentiella kunderna såg bilderna blev de lyriska och tyckte att det var riktigt fina saker och ville i princip redan nu betala för dessa bilderna..

Summa: Vi har olika krav. :D

// A

Håller helt med om det ni säger ovan.

När jag tar foton och kollar snabbt på displayen hur de blev avgör jag ganska snabbt om jag gillar den eller ej. Brukar kolla histogrammet och kompositionen samt eventuell oskärpa.

Jag fotar ju på MITT sätt och vill spara de bilder JAG vill ha (alltså inte när det handlar om jobb), men frugan blir skitsur när jag inte tar så mycket, enligt mig, "Tråkiga, dokumentära amatörbilder".

Men ja, detta går att applicera på det mesta. Spelar även musik, och folk hör ju fan inte ett skit. Om de inte har ett tränat öra så att säga.

Vet inte vad min slutkläm skulle vara mer än att jag håller med er och det är något jag ofta blir irriterad på.

Mvh

Själv reagerar jag både på CA, moaré, överskärpning(halos) och skakoskärpa i andras bilder. Men så är jag ju nörd. Andra reagerar inte alls lika mycket har jag märkt, därför sparar jag även de lite sämre dokumentära bilderna. Och tittar jag på de bilder jag tyckte blev lyckade som ung och "normal" så skakar jag oftast bara på huvudet. Å andra sidan så tyckte man ju att färgteven var top of the line när den kom...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar