Annons

Aldrig värd negativ kritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Funderar ibland över om en bild alls kan vara värd enbart negativ kritik.
Och det kan den aldrig.
Bara den saken att ta kameran och knäppa av är en possitiv sak.
Den som tog bilden gjorde det i all välmening och med ett gott syfte. La sedan ut den här med stor entusiasm.
Att sen få enbart skit verkar ju befängt.
All kritik borde ges i possitiv lyster oavsett hur vi uppfattar bilden. Och även om man talar om för fotografen hur man själv skulle uppfatta bilden som bättre.
För hur jag uppfattar bilden behöver ju inte vara sant.
Tror du i din enfald att din kritik är den enda rätta så kan du stoppa en helt ny changer eller utveckling som du med din lilla hjärnkapasitet och i din lilla värld inte kan förutse kan skapa revolution i den fotografiska världen. Och det är oavsett hur mycket prylar du har eller vilken samhällsstatus du tror att du har.
All negativ kritiok ska gå i entusiasmens och possitivismens tecken.
Själv har jag säkert brutit mot det och i sådana fall ber jag mig som vanligt själv fara åt h-e.
Mvh/-Anders

***tre små ting***

Hej Anders,

Jag håller med dig men som du vet så är vi alla så olika. Tänk att på VARJE arbetsplats som jag har varit på så finns det ALLTID dessa tre:

- Den som vet bäst och har alltid rätt.
- Den som är snäll och så hjälpsam att man får dåligt samvete.
- Den som struntar i vad alla tycker och bara gör sitt utan att tänka på konsekvenserna.

...och så är det väl här på fotosidan. Men det är väl tur att vi alla är så olika? Annars skulle det vara en tråkig värld att leva i.

/Naomi

Re: ***tre små ting***

Naomi skrev:
Hej Anders,

Jag håller med dig men som du vet så är vi alla så olika. Tänk att på VARJE arbetsplats som jag har varit på så finns det ALLTID dessa tre:

- Den som vet bäst och har alltid rätt.
- Den som är snäll och så hjälpsam att man får dåligt samvete.
- Den som struntar i vad alla tycker och bara gör sitt utan att tänka på konsekvenserna.

...och så är det väl här på fotosidan. Men det är väl tur att vi alla är så olika? Annars skulle det vara en tråkig värld att leva i.

/Naomi

Naomi!! :0)
Men det finns någon som gör något bra också.
-Anders

Trodde att någon fler skulle följa mitt exempel och be sig själv fara åt h-e.
Bara som en gest mot sina egna korkade kommentarer
Mvh/-Anders

Förstår inte riktigt vart du vill komma Anders. Att skriva en kommentar såsom "den här bilden var kass" tror jag alla skriver under på att det är ingen bra kommentar. Precis på samma sätt som att skriva en kommentar som "Skitbra bild" ger inte heller fotografen speciellt mycket.
En kommentar som "Den här bilden tycker jag inte om därför att bla bla bla..." är för mig precis lika mycket värd som "Den här bilden tycker jag om därför att bla bla bla".

Tanken med FS är att ge konstruktiv kritik. Så länge kritik är konstruktiv kan den enligt mig inte vara dålig. Alla som lägger ut en bild på FS är fullt införstådda (hoppas jag) med att de som kommenterar ger uttryck för sin egna, högst subjektiva, åsikt.

Att hålla på och klappa varandra i ryggen och säga att allt är skitbra kommer absolut inte att skapa några nya genrer eller utveckla fotografin!

mvh Erik

xdork skrev:
Förstår inte riktigt vart du vill komma Anders. Att hålla på och klappa varandra i ryggen och säga att allt är skitbra kommer absolut inte att skapa några nya genrer eller utveckla fotografin!

mvh Erik

Jag förtsår inte själv.
Men min mening var inte att vi skulle klappa varandra på ryggen och säga att allt är skitbra heller.
Bara att man ger kritik på ett possitivt sätt även om kritiken säger att bilden skulle ge mig mer om den var ........eller så.
För du kan ju ha fel. Din uppfattning är inte sann kanske. Därför lite ödmjukhet.
Och det gör väl alla.
Så då glömmer vi det här.
Går och lägger mig nu.
Ha det Mvh/-Anders

Det är så många som har haft vettiga synpunkter i denna fråga. Även du, har en poäng i att alltid vara positiv. Positivism (heter det så) är alltid av godo.Det vi alla söker är KONSTRUKTIV kritik så vi alla kan gå vidare med öppna sinnen och med glädje. Uppfattar man kritiken som nedgörande eller som betyg på en som människa så blir det inte bra.

Att få negativ kritik är aldrig kul, lika tråkigt är det att lägga upp en bild som ingen har några synpunkter om. (De kanske är så totalt intetsägande att inget finns att säga?)

Jag är kanske inte den bästa på att ge konstruktiv kritik, men än så länge så anser inte jag mig ha tillräckligt på fötterna för att tala om vad jag tycker ska ändras i en bild, så jag försöker bidra med positiva omdömen än så länge.

Fotar glatt vidare ändå, även om inte alla bilder faller sidans medlemmar i smaken.

//Anna-Karin
Som ska försöka vakna till liv.
*gäsp*

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto