Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Album med lösenord?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag skulle vilja dela med mig av bilder från en kurs till mina 20 kurskamrater. Behöver en albumfunktion som är lösenordsskyddad. Helst skall det vara olika lösenord för olika delar i albumet. Tänkte att ni på Fotosidan kan hjälpa mig med tips på detta. Har bråttom, så jag har inte hunnit kolla tidigare inlägg.

/Lise-Lott

Det enklaste sättet att göra det på är att skapa en textruta där användaren frår skriva in sitt lösenord. Sedan anväder du detta ord för att bygga upp ett filnamn till en sida där du har bilderna du vill visa. Exempel:

<input type="text" name="password">
<input type="button" value="logga in" onclick="document.location.href='http://www.adressentillmappensominnehållersidan.com/' + document.getElementById('password').value + '.htm';">

Dvs... byt ut 'adressentillmappensominnehållersidan' till den URL där du lägger upp sidan. Utelämna sidans filnamn i adressen. Det är det vi skriver in i textrutan när vi loggar in.

Dvs om du har en sida som heter "hemligasidan.htm" och om du använder scriptet ovan plus skriver in "hemligasidan" i textrutan när du granskar sidan så kommer du att hamna på adressen:

http://www.adressentillmappensominnehållersidan.com/hemligasidan.htm

Det är det absolut enklaste sättet att göra en form av inloggning. Det funkar men inte vidare värst säkert. Det bästa med den dock är att den inte kräver något stöd för PHP el dyl... enda kravet är att webbläsare som klarar av javascript.

MG2 verkar intressant.
Skall också titta lite på Fredriks script.
SKall skaffa mig Breeze Browser, någon som vet om det går att lösenordsskydda?

Stort tack för hjälpen!

Lise-Lott

ANNONS