Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Album-kommentarer i 'visa senaste kommentarer'?

Produkter
(logga in för att koppla)

cwe

Aktiv medlem
Hej kära fotosidan,
bra uppstädning och tillfixning ni har gjort med utställningar/album! Jag har beslutat mig för att ge det en shot, eftersom jag råkar ha ett tema just nu att lägga upp. Jag experimenterar med en blandning av kritikalbum och utställningsalbum - ska se om det funkar bra...

Nåväl, min fråga: Skulle ni inte kunna lägga in så att även album-kommentarerna kom upp i 'visa senaste kommentarer'? Då tror jag att mängden besök i utställningarna skulle öka dramatiskt?

Jag förstår att det är lite annat format på dem, men ni är ju ändå inne på det spåret, så det skulle kännas logiskt?

Det vore också jättebra om man kunde få se antalet kommentarer på ett album i listningarna över album (exempelvis 'visa album senaste dygnet')

En liten önskan.
-Christian

Här snackar jag visst med mig själv, men det kan inte hjälpas. :)

Jo, ett förbättringsförslag till...

När man från översiktsvyn får upp en bild som ligger i en utställning, så kan man ju inte kommentera den - by design, man kan ju bara kommentera albumet.

Men vad som vore bra vore om det stod under bilden att den tillhör en utställning, och att man sedan fick en länk till utställningen, så kan man hoppa iväg dit och lätt kommentera hela albumet.

Annars riskerar man att tro att det är en kritikbild, som fotografen stängt av kommentarer på.

Så blir det mer kommentarer på albumen också...

Christian, ett himla bra förslag måste jag säga! :)
-Christian

Ok, så diskuterar jag vidare...

Asch då, nu ser jag att det fanns en sådan länk längst ner, "ingår i album _____". Suck. Som vanligt snabbare på tangenterna än med synen...
-Christian

Jag tycker dina förlag Christian låter väldigt bra.
Har också saknat utställningsalbumen i senaste kommentarerna.
.

Peter, äntligen någon annan att diskutera med! :)

Eh, ytterligare funderingar på utställningsfunktioner....

Christer, när du kikar förbi här kanske du kan berätta om bevakningar fångar nya utställningar också? Om jag bevakar en viss fotograf, och den fotografen skapar en utställning och börjar successivt ladda upp bilder, vilka bevakningsmail får jag då?

Får jag mail då albumet skapas? Eller när det publiceras?
Får jag mail då bilder läggs till till utställningen? För varje bild eller bara en gång?

Jag vill gärna ha samma typ av bevakning på utställningar som på kritikbilder, om möjligt. Fast det är skillnad på kritikalbum och utställningsalbum, jag vill inte ha ett mail för varje nytt kritikalbum, men däremot för nya utställningsalbum (tror jag).

Vad säger ni?
-Christian

Hmm, var skall jag börja...

"Nya foton från viss medlem"-bevakningen är nu fixad att inkludera även Utställningsbilder.

Dessutom har jag infört ett "publiceringsdatum" i systemet, som sätts första gången då en bild/album publiceras. Det datumet används inte överallt än, men bevakningen och listorna på Galleri-sidan gör det iallafall. Detta löser problemet med album man haft opublicerade en tid men "släpper" långt senare; dessa har bevakningen tidigare missat.

En lista med nya albumkommentarer kommer tas fram. Det är lite tekniskt stökigt att få med dem i samma lista som bildkommentarer, men en till lista är lätt att göra.

Låter som du vill ha en "Nya utställningar av viss medlem"-bevakning?

Finns det intresse av bevakning av nya Portfolioalbum och -bilder?

Tjena Christer,
hehe, oj då, nu fick jag så jag teg. Ett *stort* bevakningsmail på en megabyte... Det var nog inte meningen misstänker jag? :)

Dina beskrivningar på förbättringarna är precis rätt. Givetvis om man fick önska fritt skulle man vilja ha en lista över senaste kommentarer, med både kritikbildskommentarer och utställningskommentarer, men det borde ju funka nästan lika bra med två listor. Jag går ju och kollar "senaste" på både bilder och forumet, att göra en tredje sådan koll går ju utmärkt.

Angående din sista fråga med bevakning av portfolion, så är ialla fall jag intresserad av det också! Misstänker att det är fler som är det...

Du förresten, gränsen på 50 bevakningar är låg för oss stackars fotosidan-junkies! :) Om ni har problem med CPU kan ni väl tvinga ner frekvensen på körningarna, bara man kan ha fler bevakningar... Det är idag den viktigaste funktionen för mig! Och med 50 st så blir det lite klubben-för-inbördes-beundran, det är svårt att klämma in folk som man bara är aningen nyfiken på med så många fotografer som man inte vill missa... :)

Tjing!
-Christian

Testade den nya 'visa senaste albumkommentar' - snyggt! Några småsynpunkter...

* dropdown-boxen Visa 1, 2, ... dagar borde gå längre än 7 dagar, då frekvensen för album-kommentarer är så mycket lägre (något som kanske ändrar på sig nu? :) ). Man skulle vilja ha typ 30 dagar som högsta värde. Eller kanske "alla" som värde?

* När man sedan klickar på kommentaren så hamnar man överst i albumet, inte på kommentaren i albumet. Ev kanske man skulle kunna ha ett "märke"/# som man navigerar till också? Fast det kanske är att övergöra det?

-Christian

Hmm, några småsaker till dårå...

När man väljer 'Sök album'>'Nya album senaste dygnet', så får man ju upp alla nya album, oavsett typ av album i listan. Det är ju bra i och för sig.

Men i den listan skulle man vilja se vilken typ av album det var, en kolumn till, så att säga. Annars blir det lite överraskning vad man får upp.

Jag tror att det rent allmänt kan vara bra att skriva albumtyp lite synligare lite här och där, så blir man inte förvirrad.

Jag skulle också vilja ha 'antal kommentarer' på albumet som en kolumn, så ser man var diskussioner pågår också.

Sedan undrar jag om man inte helt enkelt ska sålla bort tomma album ur listorna, fram tills att de innehåller en bild? Jag vet inte, men det känns ganska meningslöst att titta på tomma album?

-Christian

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar