Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akvariefisk

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidSidén

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd av en kille att fotografera fiskyngel åt honom. Är det någon som har erfarenheter av det? Ynglen ska tydligen finnas i ett väldigt litet akvarium så jag slipper jaga dem i alla fall. Min tanke är 90mm macrot tryckt mot akvarierutan och extern blixt snett underifrån. Det är dock mycket jag är tveksam till, men först och främst funderar jag över eventuella reflexer som oundvikligen kommer uppstå i glas,- och vattenytor.
Tips någon?
David.

Kanske inte relevant men iaf: Jag läste en gång ett tips om att fota genom fönster, det gick ut på att trycka objektivet mot rutan precis som du skriver men att också täta glipan som blir. Exakt hur man ska täta minns jag inte, jag tror det var något enkelt som att vira en mörk halsduk ett par varv eller något sånt.

Jag har tagit lite akvariebilder med blixt ovanifrån. Trots att den triggades av kamerans inbyggda blixt har det inte blivit några reflexer i glaset och helt ok ljusspridning. Absolut rena rutor är viktigt samt att är så lite "skräp" i vattnet som möjligt. Det blir mycket att klona annars. Beroende på akvariets djup är det ibland önskvärt med långa brännvidder för att komma tillräckligt nära. Man bör också hålla kameran absolut vinkelrät mot glaset, annars blir det oskarpt. Är sanden vit är det mycket svårt att inte bränna ut den så det kan vara klokt att exponera måttligt och om möjligt använda rawformat.

Senast ändrad:
Mitt tips är att slå blixten från ovansidan (där lamprampen normalt sitter). Ljuset reflekteras mot botten och framsidans glas. En bouncer kan vara bra också. Det är naturligtvis viktigt att glaset och vattnet är rent. Släck ljuset i rummet så slipper du en del reflexer som annars kan uppstå.

Lycka till.

//Lars

Patrick hann före ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar