Annons

AKUTHJÄLP!! Lowepro Nova 2 AW eller Photo Runner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooper99

Aktiv medlem
AKUTHJÄLP!!
Jag måste beställa en kameraväska inom någon dag. Den skall få plats med:
350D med monterat objektiv
2 extra objektiv
Laddare
Litet bordsstativ
Lite extraprylar

Jag står och väljer mellan Lowepro Nova 2 AW eller Lowepro Photo Runner.

Fördel för Photo Runner är att jag kan ha den som midjeväska (ska vandra Kungsleden i sommar). Jag vill även kunna bära den i vanligt bärhandtag, finns det? Vad jag är rädd för är att den kan vara lite för liten.

Fördel med Nova 2 AW är att den känns lite bättre i storlek samt att den ska klara av väta ganska bra. Nackdel är att den inte kan användas som midjeväska.

Vad tror ni? Någon som testat dess båda väskor?
 
Du *kan* ha Novan som midjeväska, den har hällor för att sätta skärp i. Jag har iofs inte provat det själv, men det bör gå. Jag brukade sätta mitt enbensstativ i dem, så jag vet att de finns där.

/Björn
 
Varför inte Nova 3?
Jag försökte packa tvåan med 30D + Sigma 17-17 och sedan 70-200 objektivet vid sidan om. Det gick om man pressade ner prylarna men det funkar inte ute i verkligheten. Ditt kamerahus är ju lite mindre men om du sen vill få plats med ett litet stativ och kanske en blixt i framtiden så är nog Nova 2 för liten.
 
Okej. Tror du den kan sitta bra om man fäster den i bältet? Är väskan tillräckligt mjuk för att bli så följsam att den följer kroppen något så när?

Tror du det finns någon risk att Novan känns lite för stor och otymplig? Jag ska bära den runt midjan i 10-12 dagar i sträck samtidigt som 20 kg sitter på ryggen.
 
Jag funderade på trean, men valde bort den (kanske lite för snabbt) eftersom jag vill ha en så liten väska som möjligt, men samtidigt få plats med allt; en kanske lite utopisk kombination=)

Hmm... kanske får ta en titt till på trean...
 
Jag trot fortfarande att trean passar din utrustning bäst men kanske inte dig och din långa vandring. Den är väldigt fyrkantig och lägger sig inte skönt runt höften. Hoppas du har något ställe där du kan gå in och prova lite olika modeller innan du beställer.
 
Jag har en Photorunner och brukar ofta ha en 300D med objektiv och två ytterligare objektiv med mig. I ytterfickan kan man samtidigt trycka in ett litet stativ eller en blixt. Laddaren går kanske också dit med lite vilja, men å andra sidan - hur stor nytta har man av den mitt på kungleden :) Litet handtag finns.

Jag är däremot inte säker på att det går att kombinera Photorunnern med stor ryggsäck. Den går ända upp till mitt i svanken.
 
Jag har gått med både Nova 2 och 3 i bälte runt midjan och båda fungerar bra. Jo då, även trean har hällor. Trean är större men jag tycker inte att det känns som någon större skillnad när den väl sitter fastspänd. Att du i början känner dig som en korvgubbe får du lära dig leva med. Min rekommendation är att du köper trean. Tvåan är kanske något smidigare men det ryms lite mer i trean utan att det blir svårhanterligt.
 
Okej, då verkar det som trean är att föredra. Jag har varit nere på stan och letat, men tyvärr är utbudet inte det bästa.

Har har även tittat lite på Lowepro Orion och Orion Mini. Hur står de sig i jämförelse med Nova 3?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.