Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Akut problem med PS Album!
- Trådstartare FouFoto
- Start datum
Stina.D
Aktiv medlem
Det är inte så att PS Album tillåter dig att skriva ner IPTC-data (nyckelord, plats, kategori mm som du lägger in i programmet) direkt i bildfilerna?
För i så fall är det bara att skapa en ny katalog och lägg in alla bilderna igen och vips så är all kategorisering och allting på plats igen.
Jag gör så själv med iVew Media Pro som jag använder som katalogprogram. Sen kan jag langa in bilderna i nya kataloger och allt finns med och om jag skickar bilderna till någon så följer all info med.
För i så fall är det bara att skapa en ny katalog och lägg in alla bilderna igen och vips så är all kategorisering och allting på plats igen.
Jag gör så själv med iVew Media Pro som jag använder som katalogprogram. Sen kan jag langa in bilderna i nya kataloger och allt finns med och om jag skickar bilderna till någon så följer all info med.
Stina.D
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Nej så arbetar inte PS Album - tyvärr.
Jag får nog investera i ett sökprogram som bygger på en annan teknologi. IPTC verkar ju bra, men då får jag nog byta lagringsformat från jpeg till bmp (eller något annat ej "förstörande" format)
Att skriva ner IPTC-data i en jpeg-bild är inget som genererar förstörelse. Det är bara informationen skrivs ner i filen på ett litet kick.
Stina.D
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Stina: Men utförs inte "komprimeringsalgoritmen" varje gång du sparar en jpeg-bild?
Programmet öppnar och sparar inte bilddatan när man sparar IPTC-data via ett katalog- eller specialprogram, det skriver bara till lite data i ena änden av filen.
Tror man kan se det som att filen består av flera boxar; i en ligger IPTC-data och i en annan ligger själva bilddatan. Programmet kan skriva i den första boxen utan att påverka bilddatan.
Mattias Lundkvist
Aktiv medlem
Hej!
Själv slängde jag ut PSA efter diverse strul med version 1. Databasen i PSA är baserad på MS Access. Testa att öppna databasen med "recover" direkt i Access. Men ta en kopia först...
Har du letat igenom Adobes forum om PSA?
Finns en del tips här:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/[email protected]@.3bb3bc5c/7
Lycka till, Mattias
Själv slängde jag ut PSA efter diverse strul med version 1. Databasen i PSA är baserad på MS Access. Testa att öppna databasen med "recover" direkt i Access. Men ta en kopia först...
Har du letat igenom Adobes forum om PSA?
Finns en del tips här:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/[email protected]@.3bb3bc5c/7
Lycka till, Mattias
FouFoto
Aktiv medlem
Stina.D skrev:
Programmet öppnar och sparar inte bilddatan när man sparar IPTC-data via ett katalog- eller specialprogram, det skriver bara till lite data i ena änden av filen.
Tror man kan se det som att filen består av flera boxar; i en ligger IPTC-data och i en annan ligger själva bilddatan. Programmet kan skriva i den första boxen utan att påverka bilddatan.
Stina:
Jag känner mig fortfarande "orolig" att bildata påverkas:
När jag för över jpeg-bilder från kameran till pc:n och öppnar bilderna i PS och lägger till IPTC-data så ombeds jag ju spara filen igen. Då måste jag välja nivå på komprimeringen.
Om jag däremot efter denna sekvens vill ytterligare lägga till IPTC-data så behöver jag inte ange komprimeringsnivå.
Stina.D
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Stina:
Jag känner mig fortfarande "orolig" att bildata påverkas:
När jag för över jpeg-bilder från kameran till pc:n och öppnar bilderna i PS och lägger till IPTC-data så ombeds jag ju spara filen igen. Då måste jag välja nivå på komprimeringen.
Om jag däremot efter denna sekvens vill ytterligare lägga till IPTC-data så behöver jag inte ange komprimeringsnivå.
PhotoShop har en massa hyss för sig och är inte ett program som man bör använda för att lägga in IPTC-data. Om man lägger in data via PS så går det inte att spara bara dessa data, även bilden sparas om.
PS till och med förstör befintlig IPTC-data. Så har man öppnat en bild i PS och sparat den så kan viss data ha raderats, annan lagts till och svenska tecken kan ha blivit konstiga. (Om någon vet hur man uppfostrar PS till att låta bli detta, får ni gärna berätta.)
Men program som är gjorda för att lägga in data skriver bara in dessa data och rör inte bilddata. Så länge man inte får upp någon ruta om komprimeringsnivå sker ingen komprimering.
Med ovanstående i tankarna så bör man alltså låta sina bilder ta en sväng till katalogprogrammet efter PhtotShop för nedskrivning av rätt data.