Annons

akut, kan jag få tillbaka pengar på denna blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle inte tro det.. Säkert köpt utomlands (med tanke på hans andra auktioner) och du måste ha ett butikskvitto....
 
RolandM skrev:
Technichdirekt brukar vilja ha betalt via kreditkort och vår vän kanske inte är utrustad med ett sådant.

Då kanske det är dags att träda in i det nya årtusendet och skaffa ett sådant.
Att man är 17är är ingen ursäkt då det numera finns kort till dom under 18år.
 
Dajo skrev:
Då kanske det är dags att träda in i det nya årtusendet och skaffa ett sådant.
Att man är 17är är ingen ursäkt då det numera finns kort till dom under 18år.

Att vara under 18 år och om det inte är eget ihoptjänat kapital sedan 16-årsåldern som används kan ställa till med problem för handlaren om vårdnadshavaren kommer på att prylarna har köpits mot deras vilja för då är handlaren skyldig att ta tillbaka varan oavsett skick och lämna tillbaka pengarna till vårdnadshavaren.
 
RolandM skrev:
Att vara under 18 år och om det inte är eget ihoptjänat kapital sedan 16-årsåldern som används kan ställa till med problem för handlaren om vårdnadshavaren kommer på att prylarna har köpits mot deras vilja för då är handlaren skyldig att ta tillbaka varan oavsett skick och lämna tillbaka pengarna till vårdnadshavaren.

Ja, om man handlar i Sverige. Jag har inte koll på vilka lagar dom har i tyskland.

På vilket sätt skulle det bli någon skillnad med eller utan målsmans tillstånd och med kontanta pengar eller med kort?

Edit: jag hade ett VISA kort kopplat till mitt konto i SE-Banken när jag var 16 år gammal. Målsman godkände att jag fick använda ett sådan kort för att spendera pengarna som fanns på mitt konot.
Fukade klockrent...
 
Dajo skrev:
Ja, om man handlar i Sverige. Jag har inte koll på vilka lagar dom har i tyskland.

På vilket sätt skulle det bli någon skillnad med eller utan målsmans tillstånd och med kontanta pengar eller med kort?

Edit: jag hade ett VISA kort kopplat till mitt konto i SE-Banken när jag var 16 år gammal. Målsman godkände att jag fick använda ett sådan kort för att spendera pengarna som fanns på mitt konot.
Fukade klockrent...

Precis, då har föräldrarna samtyckt.
 
RolandM skrev:
Precis, då har föräldrarna samtyckt.

Till införskaffandet av kortet ja...

Inte om jag går och handlar upp alla pengarna på något dom ogillar.

Enligt svensk lag måste målsman godkänna alla avtal en person under 18 år träffar med undantaget från egenintjänade pengar samt om det är obetydliga inköp (godis, bussbiljett, 3 liter bensin till mopeden osv).
Att man ahr ett "bankkort" kopplat till VISA förändrar inte detta alls.

Vad är problemet??
 
Dajo skrev:
Till införskaffandet av kortet ja...

Inte om jag går och handlar upp alla pengarna på något dom ogillar.

Enligt svensk lag måste målsman godkänna alla avtal en person under 18 år träffar med undantaget från egenintjänade pengar samt om det är obetydliga inköp (godis, bussbiljett, 3 liter bensin till mopeden osv).
Att man ahr ett "bankkort" kopplat till VISA förändrar inte detta alls.

Vad är problemet??

Precis
 
RolandM skrev:
Precis

Vad har nu detta med att köpa en blixt och att då använda sig av kort istället för kontanter?
Det är ju ingen som helst skillnad utan det är bara 2 sätt att betala för en vara. Ett sätt är krångligare och det andra är enklare.

har man inget kort så bör man skaffa ett eftersom det är extremt praktiskt att ha ibland.
Är man under 18 finns det lite krångel som måste lösas innan man kan få ett kort.
 
Hallå Calle!

Kan du inte få någon av dina föräldrar att betala med kreditkort åt dig? Om du köper från Technikdirekt så får du den för ca 1400 efter att du fått tillbaka rabatten. Ett bra pris! Då har du också ångerrätt, garanti mm, som man sällan har när man handlar på Tradera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.