Annons

Akut hjärnsläpp

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Nu måste jag bara fråga någon. Jag sitter här med en bunt CR2-filer och vill ändra till svartvitt eller sepia. Hur gör man? Vilket av Canons medföljande program ska jag använda? Har även RawShooter Essentials att tillgå.
 
Ja, hjärnsläppet har inte övergått till panik riktigt änn, men hallå, 127 visningar på 20 minuter, och inget svar...
 
Jag har inte använt någon av programvarorna så jag har inte så mycket att bidra med.

Men någonstans måste du väl ha ett reglage för saturation(färgmättnad) där du kan dra ner färgen till noll. Sen borde du kanske kunna labba lite med kontrast genom en kurva och levels, troligen också med enskilda RGB kanaler.

Men som sagt, jag har inte använt några av programmen så...
 
Damocles skrev:
Jag har inte använt någon av programvarorna så jag har inte så mycket att bidra med.

Men någonstans måste du väl ha ett reglage för saturation(färgmättnad) där du kan dra ner färgen till noll. Sen borde du kanske kunna labba lite med kontrast genom en kurva och levels, troligen också med enskilda RGB kanaler.

Men som sagt, jag har inte använt några av programmen så...
Jo, visst kan jag dra i saturation, men jag tänkte det gick att välja samma lägen någonstans, precis som i kameran. SV, Sepia, mm. Tack i alla fall Peter :)
 
Powershooter skrev:
men hallå, 127 visningar på 20 minuter, och inget svar...
Ett tips är att skriva bättre ärenderader om man vill ha snabba svar och få visningar. Som användare av icke-Canonprogramvara och med en Athlon utan SSE-instruktioner fick du en till visning utan hjälp... ;-)
 
Men Max, ta det inte så allvarligt. Det är ju förfärligt om jag råkade slarva lite med rubriken, eller hur. Ditt inlägg ser jag som onödigt här. Det ger bara dåliga vibbar.
 
Powershooter skrev:
Ja, hjärnsläppet har inte övergått till panik riktigt änn, men hallå, 127 visningar på 20 minuter, och inget svar...
Nu har jag också kollat. Dock kan jag inte hjälpa dig. Jag håller med Max om vikten av en berättande trådrubrik och att tråden ligger i rätt forum.

I RAW-konverteraren som följde med min kamera (ej Canon) väljer man om det ska vara färg eller svartvitt innan man gör om bilden till tiff.
 
Powershooter skrev:
[...] men jag tänkte det gick att välja samma lägen någonstans, precis som i kameran. SV, Sepia, mm.
Det måste ju absolut gå att göra i Canons egen programvara för råkonverteringen (och inte i någon annan). I alla fall om det går att använda svartvita inställningen tillsammans med att man lagrar råformat i kameran.

Förresten ett konstigt svar du skrev till Max förklarande inlägg (därför relevant) som dessutom var skrivet med humor i sinnet (brukar sällan skada ;-)
 
Hur som helst tolkade jag inlägget som ironiskt och det fanns inga problem med "antal visningar" det var ca 150 visningar på 30 minuter så det var bara lite underligt att jag inte fick några tips tidigare. Dock är var jag absolut inte besviken på någon för det, det var bara lite ovanligt så att säga. Men ja vill verkligen be om ursäkt då om någon blivit besviken över mitt slarviga inlägg. :)

Tack Per, jag ska kolla det också.
 
I mitt gamla program som heter FileWiever Utility kan jag på ett enkelt sätt välja precis som jag kunde i min PowerShotG3. Det var bara att väla SW/Sepia/mm
Märkligt att man inte ska kunna fixa detta på ett enkelt sätt från en 20D....som amatör som jag alltså...utan att mecka i PhotoShop.
Men, där går bara at hantera filer från G3 och 300D.
 

Bilagor

  • namnlös3001.jpg
    namnlös3001.jpg
    46.2 KB · Visningar: 285
Ber om ursäkt om mitt inlägg misstolkades, det var inte avsikten utan var tänkt som ett glimten-i-ögat konstaterande på den skämtsamma "otåligheten".

När jag inte gav något mer konstruktivt svar på själva huvudfrågan var det för jag tolkade det som att det endast var de nämnda programen som skulle användas och där har jag ingen erfarenhet som tidigare sagts. Kan man tänka sig även annan programvara finns det fler möjligheter. Virtual Photographer är bra, använder det själv, men det finns andra sätt också. Irfanview kan man köra "Enhance Colors" i och genom att ta bort färger och därefter ändra färgbalansen till "sepiaton" får man denna effekt. Med rätt plugin läser den en del RAW-format.

Ytterligare ett gratisprogram som klarar åtminstone vissa RAW-format och har sepiatoning som färdig effekt är Picasa. Enkelt och funktionellt program men jag har ingen aning om hur bra dess rawkonverteringsalgoritm är.

Självklart går det att göra i Photoshop, GIMP eller liknande även utan plugins. En liten tutorial för GIMP finns här med länk till motsvarande för PS.

För de stackare som liksom jag inte har full version av PS utan kör med lillebrorsan finns den oumbärliga "Channel Mixer", som används så ofta i dessa sammanhang, i lite enklare utförande via Extra Elements (om man är under Windows).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.