Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akut! Hjälp mig att hitta rätt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucretiaa

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag vill köpa ett nytt objektiv till min Canon eos 600d och har bestämt mig för att ge lite mer pengar för det än vad jag har gett för mina tidigare objektiv. Jag är ute efter ett hyffsat ljusstarkt objektiv som man kan zooma iallafall en liten bit med. Jag fotar ofta hästar, och hamnar ofta på en läktare i ett ridhus med dåligt ljus. Därför behövs ett ljusstarkt objektiv med en stor bländare, och gärna möjlighet att kunna zooma in och ut en liten bit. Jag har objektivet canon 1.8, 50 mm och tycker att det funkar jättebra förutom att jag stör mig på den fasta zoomen. Vill kunna zooma in och även zooma ut.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad för objektiv som skulle passa det jag söker.
Jag har funderat på sigma 24-70 mm 2,8 men är jätteosäker med tanke på att bländaren inte är så jättestor och att det är ganska dyrt, och när det handlar om så mycket pengar så måste det verkligen bli rätt.
Har också tittat sigma 24-135 mm 2,8 - 4,5 men är osäker där också..
Jag skulle verkligen behöva hjälp från lite mer erfarna fotografer eftersom jag inte kan så jättemycket själv. Så jag uppskattar och är tacksam för all hjälp och alla tips som jag kan få!

Priset på objektiven får högst vara 9.000 kr.
Är jättetacksam för svar!
Kram Sofy
 
Som jag ser det så har du 2 möjliga val.
Om brännvidden på ditt 50 räcker så är det 24-70/2,8.
Om brännvidden på ditt 50 inte räcker så är det 70-200/2,8, vilket är mest troligt i ett ridsammanhang.

Väljer du Canon så får du den bästa kvalitén.
Alternativet är att du väljer en tredjepartstillverkare, det blir ett annat pris.
Sigma, Tamron.
Och man får normalt vad man betalar för.

Kanske ett begagnat Canon.

Bildstabiliseringen är kanske inte det mest nödvändiga och det kapar ju priset en del. Men det minskar användbarheten i andra fall.
 
Frågan har varit uppe några gånger och här är ett av mina svar:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1536142&postcount=32

Läs gärna hela tråden!

I "mitt" ridhus krävs det minst f:2 och ISO 6400 för att få tillräckligt snabb slutartid :(

INGET zoom är tillräckligt ljusstart! Utan det blir att välja några fasta objektiv:
85/1,8 135/2 eller 200/2
Prova 85:an det är väldigt mycket objektiv för en rimlig peng.

Givetvis gäller också RAW + manuell inställning då ljuset varierar och är natriumlampor
 
När det gäller ljusstyrka hos zoomar så är f/2,8 det man får hålla tillgodo med.
För det ändamål du beskriver så är en 70-200/2,8 en vanlig rekommendation. Det finns några att välja på:
Canon med och utan IS samt Sigma och Tamron.
Tamrons är kanske inte att rekommeddera just i det här fallet även om det är bra optiskt så har den en relativt långsam AF-motor som kan försvåra fokusering på rörliga motiv.
Sigmas ligger lite drygt 9000:- som ny med bildstabilisering.
De äldre Sigma 70-200 saknar dock bildstabilisering vilket gör att de ska vara en aning biligare.
Canons utan bildstabilisering på ca 12 000:- nytt. Begagnat kan man hitta exemplar som ligger inom budget dock:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=176395

Canons med IS är däremot dyrare även begagnat.
Så mitt tips är antngen Sigma 70-200/2,8 eller ett begagnat Canon 70-200/2,8 L utan IS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.