Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

akut hjälp med settings d90

Produkter
(logga in för att koppla)

FBGKimpan

Avslutat medlemskap
hej jag kan inget om min kameravet inte ens vad alla olika program på scroll hjulet är.

hur som helst så är jag just nu utomlsnds och behöver hjälp med att få bättre bilder i dessa lägen;

1. bilder på människor dvs sambo i starkt ljus tex. stranden på stan med solen på topp m.m.
2. bilder på natten / kvällen när vi är ute

nu vet jag att jag antagligen behöver en ny objektiv men ksn inte det här. men borde finnas settings som gör det bättre? typ ändra iso etc

auto setting är rätt okej men på kvöllen blir den dplig

jag har en nikdon d90 med 18-55

om ni kan hjälpq mig med settings försök vara så tydlig som möjligt
skriver ifrån en surfplatta därav stavningen

snällahjälp mig lära mig mer så jag kan få okej bilder innan jag åker hem

Att lära sig hur man får bra bilder kräver betydligt mer än ett par timmars läsning på semestern ;)

... men prova gröna läget och fäll upp blixten, framför allt dagtid men även kvällstid. Tyvärr blir det kanske lite stela bilder, men det bör bli något klarare iaf.

Att lära sig hur man får bra bilder kräver betydligt mer än ett par timmars läsning på semestern ;)

... men prova gröna läget och fäll upp blixten, framför allt dagtid men även kvällstid. Tyvärr blir det kanske lite stela bilder, men det bör bli något klarare iaf.

Jo kanske men måste väl finnas basic settings jag kan ändra för att göra de så bra som möjligt. Finns ju massor av settings att ändra liksom!

Jo kanske men måste väl finnas basic settings jag kan ändra för att göra de så bra som möjligt. Finns ju massor av settings att ändra liksom!

Nej, egentligen inte! Utom möjligen den gröna inställningen, då.

Alla moderna systemkameror har alla dessa inställningar av en anledning, att kunna variera hur fotografen vill att bilden ska tas. Det lägger (tyvärr) rätt mycket ansvar på fotografen. Kameran kan inte veta hur just du vill ha bilden.

Per.

Man måste lära sig dels det här med hur slutartid, bländaröppning, ISO förhåller sig till varandra, givet hur det ser ut (särskilt beträffande ljuset) där man vill fotografera, eller vilka typer av bilder man vill ta, om man vill kunna ta bra bilder. Sen måste man veta hur olika objektiv fungerar, typ skillnaden mellan tele- respektive vidvinkel, och hur bilden påverkas då. Och sedan måste man lära sig hur ens egen kamera fungerar. Kameran må vara hur bra som helst, kan man den inte är den praktiskt sett värdelös. Det finns egentligen inga genvägar där, man kommer inte förbi där.
Det finns förstås grundläggande principer, som att använda mindre bländaröppning när det är mycket ljus, och större bländare ju sämre ljuset är etc, men det sköter automatikläget (gröna knappen?) på de moderna kamerorna om på ett bra sätt. Så, det är är bra att börja där. Annars går det inte att ge enkla råd bara så där.

Ett tips, även om det kanske inte hjälper dig i din akuta situation, är att börja med Scott Kelbys böcker om fotografering. Pedagogiskt skrivna, enkla handfasta råd som leder dig in i allt det här som krävs för att kunna ta bra bilder och veta varför de blir bra eller inte.

Men, annars finns det som sagt inga genvägar eller quick fix, ens i fotografering.

Hur blir bilderna dålig då? Mörka, för ljusa? Oklara, inte skarpa.

Men jag håller med föregående personer som säger att de går inte att lära sig på en gång.

Men för att svara på frågorna.

1. Hitta skugga under parasol eller så försöker du få motljus alltså solen mot dig. In i kameran.
Solen i ryggen på din sambo, medan hon tittar leende in i kameran.
(svårt om solen står högst upp)

Men ska du helst göra bilden lite ljusare än vad kameran tycker, vet du vad
exponeringskompensation är för nått?

2. Du måste hålla kameran helt still, ha armarna på nått stöd, lägg ner kameran eller så. Höj upp ison till minst 1600. Sen se till att sambon din står helt i nått ljusare område. Tänk på när du trycker på avtryckaren att inte röra kameran. Stadigt.
Kör på programmet P så slipper du att blixten hoppar upp

Där hade du några tips.
Lycka till! =)

[Kloka råd bortklippta]
Kör på programmet P så slipper du att blixten hoppar upp

Det där sista håller jag inte riktig med om. Nikon blixtsystem är fantastiskt bra på att agera fyllnadsblixt, så jag skulle nog låta kameran släppa upp blixten om den vill. Givetvis förutsatt att vi inte vill ha kvällsbelysning som effekt.

Per.

Gällande blixt brukar jag säga. Använd blixt vid dagsljus och stäng av den inomhus eller vid dåligt ljus. Dvs oftast precis tvärtom vad kameran vill.

Gällande blixt brukar jag säga. Använd blixt vid dagsljus och stäng av den inomhus eller vid dåligt ljus. Dvs oftast precis tvärtom vad kameran vill.

Ett bra tips, men min D90 vill allt använda fyllnadsblixt rätt ofta! Dessvärre har den dålig koll på fokusavstånd, märkligt nog, så den poppar gärna upp väldigt kaxigt emellanåt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar