Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akut hjälp. International warrenty

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Hej.

Bjuder just nu på ebay på en Ricoh grd.2
kameran är från böjan köpt i tyskland och säljs nu av en privatperson.
Jag har frågat säljaren vad för typ av garranti som finns på kameran och fick svaret att den kommer med internationel garrati.

Min fråga:

Betyr det att om någonting r fel kan jag gå till en Ricoh handlare här i sverige och få hjälp med service. Eller går det till så att jag ringer Ricohs kundtjänst och får hjälp av dem. Eller MÅSTE jag återlämna kameran itll butiken i tyskland där kameran från början är köpt??!!?!?!

Mycket tacksam för svar angående detta!
Lite bråttom också...auktionen tar slut om någon timme....

MVH // Jens Molander

Om det är international warranty så bör det fungera i Sverige också. Ibland delar man upp i världsdelar som du säkert vet.

Har du någon länk så man kan läsa auktionstexten?

jag mailade honom och frågade så han mailade tillbaka följande:

"Hi Jens! The camera comes with a international warranty and in the original box with all parts. A SD card is not included. Shipping to Sweden is 25 EUR.
Best regards Dr. Thomas Haering"

Säger ju inte så mycket mer än vad vi redan vet...
Mmm, så du trr att man kan få hjälp med service i Sverige och inte behöver ta tillbaka kameran till affären där den är köpt...!

Borde ju vara det som är iden med international garranti! =)

hittade det här på Ricohs hemsida (som förövrigt är rätt dåligt upplagd...)

Ricoh Warranty for Digital Camera

Ricoh provides 1 year warranty period from the date of purchase.

If defects are covered by the existing warranty (please examine the complete warranty located on the software CD or contained in the package), you must notify Ricoh within the warranty period in order to receive repairs or replacements.

For repair service under warranty please contact the dealer where you made your purchase or contact Ricoh Technical Support on telephone 0207 365 6580.

You will need to provide the proper document(s) showing your valid warranty. When returning your product to Ricoh or an authorized dealer for repairs, you will need to pay for the packing and shipping.

atar att det betyder att ma nnödvändigtvis itne behöer skicka iväg den till butiken utan kan få serva den på ett ställe närmare!

Ja, det är ju bara att hoppas.

Tack för hjälp och intresse.
Jens

Det är inte helt ovanligt att garantier inte kan överlåtas (läs det finstilta!). Man kan således inte sälja vidare det avtal som finns mellan första konsumenten och tillverkaren.

Mitt intryck är dock att många tillverkare brukar se mellan fingrarna på detta, men det kan ändå vara bra att ha i bakhuvudet om det strular till sig ordentligt.

Om jag inte missminner mig så för att en internationell garanti ska vara giltig så måste den vara stämplad och daterad av återförsäljaren som sålde kameran. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar