Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Akut dataproblem! Skärmen blev vit??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Mors på er, satt och surfade i går kväll på min stationära dator när det kom upp ett medelande om att mitt Avast Aanti-virus detekterade något skadligt.
Sedan försvann skrivbordet och allt blev vitt.......suck.
Prövade att starta om datorn.
Skrivbordet syns bitvis under uppstarten men sedan försvinner det.
Övriga skärmbilder ser ut som vanligt under uppstarten men sedan blir allt vitt när det är dags för skrivbordet.
Avast var ny-uppdaterat.
Har W7 nyinstallerat

Går det att starta i felsäkert läge på något vis och därifrån börja felsöka?

Är det någon expert därute som har något tips?

// Mats W

Tryckte F8 precis som du sade.
Valde"starta i felsäkert läge"..
Filer laddades...
Datorn startade om.....
Och allt fungerar perfekt :)
Kör scanning med virusprogrammet nu för att fullfölja rensningen.

Tusen tack för snabbt svar, kvällen är räddad.
Terevlig helg.

Mvh

Mats W

Jag kan inte hjälpa dig, men jag kan ge dig ett par uppslag som du bör beakta:

1.
Varifrån laddade du ner Avast? Det finns en del falska sajter där du kan ladda ner Avast och AVG som installerar Antivirusprogrammet + lite lämpliga bakdörrar och trojaner.

2.
Bara för att det dyker upp en dialogruta på skärmen som säger "Avast har detekterat följande bla bla bla... " så är det inte en garanti för att det är just Avast som säger det.
En sådan ruta kan vilket program som helst som är installerad på din dator visa upp.

Om du precis har installerat om datorn så är det kanske enklast att göra det igen, och denna gången vara lite försiktig med vilka program du installerar och var du laddar ner dem ifrån.
Avast skall exempelvis laddas ner från sajten: http://www.avast.com och ingen annan stans.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto