Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aktivera IS på 15-88 (Kit objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

erik.ingman

Medlem
Hej.

Hade börjat med att leta i hanboken till kameran om det inte var så att jag befann mig i Kambodja och manualen i sverige. Har dessutom inte lyckats lokalisera en PDF eller dyligt på Canons hemsida och har nu inget annat val.

Har läst runt en massa här på fotosidan och kom i recensionen utav ett mycket finare objektiv än mitt ( http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9981 ) "Helt fantastiskt att kunna ta ett foto på 1,6 sek utan stativ." och när jag försökt ta kort med IS aktiverat på mitt 18-55/3.5-5.6 IS kit objektiv från Canon som kom med min EOS 450D så blir bilderna hur oklara som helst på även 1 sekund när jag försöker hålla kameran så stilla som möjligt.

Är det något mer utvöver "IS ON" på objektivet jag måste göra för att aktivera IS? Är ISen på detta objektiv skräp? Är mitt objektiv trasigt?

Tack på förhand.

/Erik
 
1,6 sekunder får nog ses som en ovanlighet, antingen har personen väldigt stadiga händer, bra stöd eller lite tur.

IS åtgärdar främst skakningar, vid så långa tider är det mycket möjligt att rörelserna är för stora för att objektivets "slaglängd" ska räcka till. Moderna objektiv klarar mellan 3 och 4 stegs stabilisering vilket innebär att du med objektivet i korta änden av omfånget för kunna få tider upp mot en sekund, teoretiskt. Men då sätter även det där med slaglängden käppar i hjulet.
I den långa änden av omfånget bör det iaf fungera upp mot en 10-del. Men du får helt enkelt prova dig fram till vad som fungerar för dig.

Att kontrollera om IS öht fungerar är det bara att slå på kameran och titta genom sökaren när du trycker ner avtrycket till hälften, då bör du se hur sökarbilden "stannar upp" och blir betydligt lugnare. Det bör nog även (iaf i tysta miljöer) höras hur objektivet börjar jobba.

Glöm sen för allt i världen inte att objektivet troligen behöver lite tid (en halvsekund till en sekund) för att stabilisera och du bör alltså trycka ner avtrycket till hälften först och sen helt och inte trycka ned helt på en gång.
 
"Helt fantastiskt att kunna ta ett foto på 1,6 sek utan stativ." och när jag försökt ta kort med IS aktiverat på mitt 18-55/3.5-5.6 IS kit objektiv från Canon som kom med min EOS 450D så blir bilderna hur oklara som helst på även 1 sekund när jag försöker hålla kameran så stilla som möjligt...

Objektivet har bildstabilisering som enligt Canon ger möjlighet att använda upp till 4 stegs längre slutartider.
En tumregel för 24x36 film är att man kan använda 1/brännvidden i slutartid. Dvs med ditt kitobjektiv 1/30s vid 18mm och 1/90s vid 55mm.

Med bildstabiliseringen på blir det 1/2s vid 18mm och 1/6s vid 55mm.
Men då ska man också vara stadig på handen, och det är väldigt olika från person till person hur stadigt man håller.

Skulle gissa att beroende på person, kan man på 55mm få skarpa bilder från 1/2 sek till 1/30s.

Om någon får skarpa bilder vid 1s är det nog vid 18mm och personen i fråga håller kameran extremt stilla.

Personligen kan jag inte hålla kameran speciellt still om jag använder LiveView, men håller jag kameran tryckt mot ansiktet, ena handen på objektivet, andra på kameran, lutar mig mot ett träd och dessutom har batterigreppet på för extra tyngd, kan jag hålla kameran betydligt stadigare.

Men det är många parametrar som har betydelse, tex får man ofta olika resultat även om man står lika dant varje gång och gör man bara en 10x15cm förstoring syns skakningar mindre än vid en stor förstoring.
 
Tackar för er input, skall ta mig en titt senare ikväll, låsa in mig i nått tyst rum :)

Hittade ingen edit-knapp. Märkte att titeln var fel.
 
Erik, jag instämmer med föregående, det är säkert inget fel med ditt objektiv. Att ta en skarp bild på tider över sekunden handhållet hör inte till vanligheterna enst med IS.

Du kan ju testa själv.

Ställ in Tv och välj en slutartid på 1/15 sekund (se till att ISO är tillräckligt för att få en OK exponering). Zooma ditt objektiv till 55 mm, ta en bild på ett mjölkpaket eller något annat som är lätt att fokusera på och har lite text eller andra små detaljer. Ta 5 lika bilder.

Sedan slår du av IS med knappen på objektivet och tar 5 bilder till.

Plocka in bilderna i datorn. Jag gissar att av du har betydligt fler skarpa bilder med IS än utan.
 
Hej

Jag roade mig med att ta några testbilder med mitt 18-55 IS på en 400D. Jag fotade en kartong med lite text och en streckkod. Avstånd ca 1-1,5 meter, handhållet, ISO 800 1/15s f6.3 vid 55mm.

Av sex testbilder med IS blev en oskarp, resten blev i princip identiska och såg ut så här (utsnitt 100% crop).
 

Bilagor

  • IS-test-7489.jpg
    IS-test-7489.jpg
    75.9 KB · Visningar: 343
Och så här såg de 6 bilderna UTAN IS ut. Som ni ser fick jag i alla fall till en av dem. Säkert går det att få till bättre resultat med rätt andningsteknik och stadigare händer.
 

Bilagor

  • IS-test-7492.jpg
    IS-test-7492.jpg
    74.9 KB · Visningar: 337
  • IS-test-7493.jpg
    IS-test-7493.jpg
    67.5 KB · Visningar: 338
  • IS-test-7494.jpg
    IS-test-7494.jpg
    61.3 KB · Visningar: 337
  • IS-test-7495.jpg
    IS-test-7495.jpg
    59.9 KB · Visningar: 337
  • IS-test-7496.jpg
    IS-test-7496.jpg
    57.1 KB · Visningar: 338
De som påstår att man inte har någon nytta av IS på en normalzoom har nog aldrig testat...
 
Jag vill understryka det som andra sagt i tråden. Det finns ingen som helst längsta tid som man använda med eller utan IS. Det är helt och hållet en fråga om personlig färdighet. Det finns säkert massor med fotografer som utan IS ofta lyckas med ½ sekund med t ex 35-50mm. För mig är det i princip omöjligt. Jag kan ofta misslyckas med 1/30 - 1/60 utan IS.
 
Det sägs att IS gör att bilden blir skarp på 2-3 stegs längre tid än utan IS.
Med träning kan en nybörjare säkert förbättra sin egen färdighet med fler steg än så.
Intensiv träning kan ge bättre resultat än IS i objektiv eller kamera.

Därmed inte sagt att IS inte är bra. En duktig fotograf kan nog handhålla den aktuella gluggen på en sekund med IS inkopplat.

Att fotografera är som att skjuta med gevär eller handvapen. Det krävs mycket träning för att bli riktigt bra.
Duktiga skyttar och fotografer har tiotusentals träningsskott bakom sig.
 
En duktig fotograf kan nog handhålla den aktuella gluggen på en sekund med IS inkopplat.

Jag är inte så säker.

Hur många här klarar 55mm, IS och en sekund helt på fri hand?

Jag testade själv, sköt 10 bilder, inte en enda var skarp. En var i närheten, resten var totalt oskarpa.

Säkert finns det någon fantom som lyckas men då har man nog exceptionella kvaliteter. Eller är det bara jag som är totalt värdelös på att hålla still?

Sedan så är det så att för mig är en "duktig fotograf" något annat än att kunna hålla kameran still på sekundlånga exponeringar.
 
Jag är inte så säker.

Hur många här klarar 55mm, IS och en sekund helt på fri hand?

Jag testade själv, sköt 10 bilder, inte en enda var skarp. En var i närheten, resten var totalt oskarpa.

Säkert finns det någon fantom som lyckas men då har man nog exceptionella kvaliteter. Eller är det bara jag som är totalt värdelös på att hålla still?

Sedan så är det så att för mig är en "duktig fotograf" något annat än att kunna hålla kameran still på sekundlånga exponeringar.

Jag tänkte nog på 18mm läget när jag skrev en sekund, men söker man fel så...
En duktig fotograf är också en fotograf som kan sitt hantverk och i det så ingår att lära sig hantera kameran. Det finns också duktiga fotografer som är dåliga hantverkare, men dom är inte lika vanliga.
Jag kan inte uttala mig om du är totalt värdelös, det får någon annan ta på sig.
Jag försökte förmedla det konkreta rådet att träning ger bätre resultatän enbart IS. Sedan kan man ju behandla informationen som man själv vill.
 

Bilagor

  • hela.gif
    hela.gif
    79 KB · Visningar: 224
  • ensek.gif
    ensek.gif
    99.2 KB · Visningar: 227
Ovanstående är en del av en bild fotograferad på en sekund stående med 17-55 inställd på 17 mm. Nedan hela bilden
 

Bilagor

  • hela.gif
    hela.gif
    79 KB · Visningar: 223
Jag tänkte nog på 18mm läget när jag skrev en sekund, men söker man fel så...
En duktig fotograf är också en fotograf som kan sitt hantverk och i det så ingår att lära sig hantera kameran. Det finns också duktiga fotografer som är dåliga hantverkare, men dom är inte lika vanliga.
Jag kan inte uttala mig om du är totalt värdelös, det får någon annan ta på sig.
Jag försökte förmedla det konkreta rådet att träning ger bätre resultatän enbart IS. Sedan kan man ju behandla informationen som man själv vill.

Jag söker inte fel men förstås är det skillnad mellan 18 och 55mm. Du har helt rätt i att träning ger färdighet.

Att man kan få en skarp bild på 1 sekund och 18 mm är inte det samma som att man alltid eller ens ofta lyckas med det samma.

Vad jag ville visa med mina exempel var att besvara trådskaparens oro för att det var något fel på hans utrustning när han inte lyckades ta skarpa bilder på 1,6 sek.

Jag hopppas att du håller med mig om att när det gäller slutartider på sekunden och däröver så är det rimligt att börja använda stativ och inte förlita sig på varken IS eller egen förmåga.

Mvh
Anders
 
Har inget objektiv med IS... än i alla fall. Det verkar ju helt klart vara användbart. Det gäller bara att se till att motivet också står stilla ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.