Annons

AjAj vad är det som gått sönder på min D1

Produkter
(logga in för att koppla)

robbang

Medlem
Stod och fotograferade på en hockeymatch och allt gick bra till en bit in i tredje perioden. Plötsligt dök det upp en svart diagonal tvärs över bilderna. Kontrollerar gluggen, men hittar inget fel. Kollar i huset (Nikon D1) men hittar inget tills jag ställer in bulbläge och ser en sträng tunn vit "papp" ca 4 mm bred som släppt innifrån kameran ovanför sensorn och som nu lagt sig tvärs över densamma.
Pillar försiktigt på "pappen" och då glider den tillbaka ovan sensorn, men så fort jag vänder kameran rätt glider det ner igen. Lyfter nu på "pappen" och ser om den går att ta bort. Ena sidan släpper enkelt men den andra går av vid sensorns övre vänstra hörn. Nu visar det sig att "pappen" är någon form av folie som förmodligen suttit monterad som någon form av packning? runt sensorn. Kameran verkar fungera som den ska men är det någon där ute som vet vad det är som gått sönder?
Skulle även uppskatta tips på bra nikonverkstäder (som är snabba) då det verkar dax för både service och reparation på min D1.

Den folie som du talar om, löper den bara runt sensorn eller ligger den även över sensorytan? Ligger den även över sensorytan så låter det som Lågpassfiltret. Verkar som om det har lossnat...vänd dig till närmaste Nikonreparatör (som jag tyvärr inte har något tips om...sorry).

Crap! Lider med dig!

Mvh Mikael

Mikael Ångström skrev:
Den folie som du talar om, löper den bara runt sensorn eller ligger den även över sensorytan? Ligger den även över sensorytan så låter det som Lågpassfiltret. Verkar som om det har lossnat...vänd dig till närmaste Nikonreparatör (som jag tyvärr inte har något tips om...sorry).

Crap! Lider med dig!

Mvh Mikael

Nix, det är gudskelov inte lågpassfiltret. Det här är en vit folie ca 4 mm bred som sitter dold och som en ram runt sensorn. Jag hade ingen aning om att den överhuvudtaget fanns förrän den rasade ner.
Jag vet för övrigt inte ens om den går runt hela sensorn eller om den bara sitter (satt) i överkant på den.

//Robban

Jaha, nu fick man facit. Ringde nikons service och det visade sig vara en slutarlamell som gått sönder. Resultat blev byte av slutare, spännare och en allmän översyn. Snart är kameran som ny.

Har precis fått fakturan.Reparationen som innefattade Byte av slutare och uppspänningsmekanism samt allmän översyn inklusive justering av autofocus på D1:an samt översyn av mitt AF-S 80-200 2:8 slutade på 3491.00 inkl frakt. Jag kan verkligen rekomendera Lasses Kameraservice i Satltsjö-Boo. Trevliga, bra priser och framförallt blixtsnabba. Tog precis en vecka inkl frakter innan jag hade tillbaka utrustningen. Som kuriosa kan jag nämna att kameran klarade 45 234 exponeringar innan slutarlamellen lossnade.

Tack för informationen!

Är det någon som vet hur man kollar antalet av exponeringar som Nikon D1 har klarat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar