Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AIPS-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
Har ett tag kört frilans fotograf på sport och andra event men har nu börjat få frågan om AIPS-kort nummer när jag söker ackrediteringar.

Är detta något som någon har kolla på om det faktiskt ger något vettigt samt vad det kostar att vara med i t.ex. svenska sportjournalistförbundet?

Har hittills klarat mig väldigt bra utan kort men kanske är vettigt att ha. Många säger ju att press kort och sånt inte ger så mycket så frågan är ju då om det faktiskt är värt pengarna att skaffa AIPS-kort ( om det nu kostar något)

Passar på att hoppa in i tråden eftersom jag är lite i liknande situation.
Dessvärre så har jag ingen riktig firma och är därmed inte frilans, men fotar väldigt mycket. Hittills har det varit 90% livemusik, men sportfoto blir mer och mer lockande för mig.

Här i staden har vi ju t .ex Skidspelen och jag har inte haft några problem att få komma och fota. Har varit där och fotat som "vanlig" fotograf, utan bibs, i de senaste 4 åren. Men med ett skid-VM på intågande så vore det riktigt fint att kunna få fota det, på hemma plan och allt.

Läser man på ansökningssidan för AIPS-korten så behöver man uppge en utgivare som man jobbar för, men som frilans är man ju ganska fri.
Hur hårt knuten behöver man vara mot en utgivare?

Passar på att hoppa in i tråden eftersom jag är lite i liknande situation.
Dessvärre så har jag ingen riktig firma och är därmed inte frilans, men fotar väldigt mycket. Hittills har det varit 90% livemusik, men sportfoto blir mer och mer lockande för mig.

Här i staden har vi ju t .ex Skidspelen och jag har inte haft några problem att få komma och fota. Har varit där och fotat som "vanlig" fotograf, utan bibs, i de senaste 4 åren. Men med ett skid-VM på intågande så vore det riktigt fint att kunna få fota det, på hemma plan och allt.

Läser man på ansökningssidan för AIPS-korten så behöver man uppge en utgivare som man jobbar för, men som frilans är man ju ganska fri.
Hur hårt knuten behöver man vara mot en utgivare?

Det är ju just skid VM jag också siktar på och en kollega till med mig. och då vore det ju trevligt att få fotografera under de kommande skidspelen fram tills dess och även en del annat.

Hittade den här tråden mest av en tillfällighet.
Då jag är medlem i SFS så kan jag förhoppningsvis bringa lite klarhet i frågan.

1. För att, som Svensk kunna få AIPS-kort, så måste man vara medlem i Svenska SportjournalistFörbundet, SSF.
2. För att kunna bli medlem i SSF krävs att du har sportjournalistik som huvudsaklig sysellsättning.
Dvs att du försöjer dig som sportjournalist/sportfotograf på mer än 50%.
3. Alla ansökningar av AIPS-kort kontrolleras mot SFF:s medlemsmatrikel.

Mer information i ämnet:
http://www.journalisten.se/debatt/vem-som-helst-kan-inte-fa-sks-presskort

http://www.sportjournalisterna.se/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar