Annons

AI Servo jämförelse 400D-40D-5DMarkII-1DMarkII

Produkter
(logga in för att koppla)

mmmphoto

Aktiv medlem
Nu behöver jag lite hjälp med "testinställningar"!

Efter att idag ha testat nya 5D mot 1DmarkII på en "rusande Vorsteh" under inkallning och upplevt fler "keepers" på 5D så tänker jag göra ett test och behöver lite input från skarpa huven på själva genomförandet.

Det ovan gjorde mig nyfiken på prestandan mellan mina kameror i ett jämförbart test. Anledningen att jag tänkte delge det här är att jag har en uppsättning kameror som gör att det kanske kan vara intressant för dom som ex. funderar på en 40D istället för 400D, eller en 1D istället för 40D p.g.a autofokus-prestandan. Hoppas ni får nytta av testet!


Tänkt scenario
Det ska vara en dag med klarblå himmel och sol på en Jämtländsk sjö.

1. Snöskoter körandes rakt emot kamerorna i hastighet xx km/timma
2. Kamerorna i manuell inställning på 400-800ISO och 1/xxx-1/xxxx och Fx-xx beroende på ljuset mm
3. AI Servo
4. Handhållet och mittersta fokuspunkten riktad på en monterad skylt på skotern med lämpligt motiv.
5. Flerbildstagning (det är ju det som är själva idén med testet)


Det vore kanon att få input på upplägget.
ex.
1. förslag på hastighet som motsvarar verkliga situationer där man vill använda sig av AI Servo. Ex. springande husdjur, hästhoppning, sportfotografering, motortävlingar etc.
har preliminärt tänkt mig en hastighet på 30 km/timma

2. Ska 40D + 1D köras i H läge eller påverkar det AF-hastigheten för resp kamera?

3. Sträcka för bildtagningen (för att jämföra med verkliga situationer när man fotar) Har preliminärt tänkt mig ca 10-15 meter.

4. Avstånd för resp kamera för att det ska vara jämförbart. Bör jag kompensera för brännviddsförlängningen. Så att 5D står närmare än 1D som står närmare än 40D/400D. Det tycker jag är rimligt eftersom man i en verklig situation hade anpassat avståndet till kameran.

5. Förslag på lämplig slutartid för 30-50-70 km/t


Testet tänkte jag göra dels med 70-200 4.0IS eftersom det "anses" vara ett snbbfokuserande objektiv. samt 85/1.2 eftersom det "anses" vara ett långsamt objektiv.

Samt ev. med flera hastigheter.

Ja, som sagt, tack för förslag och saker att tänka på.
 
1dMKIII Kan du väl strypa farten på via CF? Då kan du ju sätta den på 4 fps för rättvisa.
 
1dMKIII Kan du väl strypa farten på via CF? Då kan du ju sätta den på 4 fps för rättvisa.
Tack Robin Nu har jag en MarkII (som väl "anses" ha i stort sett lika snabb AF som 3-an)(och jag har tillgång och fotat med Mark III via en polare) och jag funderar på om nog inte H-läget är rätt eftersom det handlar om max antal "keepers" i en sportsituation

Min tanke är att "gynna" dom som funderar på vilken kamera dom ska välja pga sport/djur/motor-foto och jämföra de olika prisklasser som 400/40/1MarkII som motsvarar i 4-10.000SEK samt 5DMarkII som en outsider som anses ha "slö" AI-servo-konstruktion jämfört med 40D/1D

Hoppas min tanke där framgår.

Kanske vore det bättre med gamla 5D egentligen eftersom den ligger i samma prisklass som övriga, men en sån har jag helt enkelt inte.
 
Senast ändrad:
Tycker att det är bättre att du testar på din hund. En hund rör sig ryckigt och inte alltid i samma hastighet. Det gör inte heller en hockey spelare eller annan idrottsutövare. Så ditt test med snöskoter blir lite för lätt för kamerans AI servo.
 
Hundar är o-bra att använda vid fokustest... dom är långsmala och det är svårt att vet om fokus hamnar vid nosspetsen eller svanstippen. Samtidigt så är deras storlek ofta små jmf med en människa och då den måste vara nära fotografen blir dess hastighet lätt väldigt stor, relaivt. Och så brukar dom tröttna efter en stund...

Betydligt mer exakt med en löpare eller cyklist! Svårigheten med en hockeyspelare är ju just att den rör sig på ett ickelinjärt sätt, och hur skall man kunna upprepa detta med nästa kamera i testen??

Näe, börja lätt med en skoter eller cyklist och se om du ser skillnad, övergå sedan till svårare och svårare situationer.

Tänk också på att den verkliga fokuspunkten är större än vad som visas på displayen, det är svårt att lägga fokusplanet exakt på ett rörligt mål.

Tänk på att om objektet rör sig 1 meter på nära håll blir den relativa förändringen mycket större än om objektet flyttar sig 1 meter lång bort! Det har publicerats kurvor på hur snabbt ett objekt kan röra sig relativt en 1DMk2 vs. avstånd från kameran, och behålla låsning.
 
Hundar är o-bra att använda vid fokustest... dom är långsmala och det är svårt att vet om fokus hamnar vid nosspetsen eller svanstippen. Samtidigt så är deras storlek ofta små jmf med en människa och då den måste vara nära fotografen blir dess hastighet lätt väldigt stor, relaivt. Och så brukar dom tröttna efter en stund...
Tycker du har helt fel där. Just på grund av att de är svåra att fota och hålla fokus på huvudet och inte svansen är de bra testobjekt. Dessutom tröttnar de inte på att göra samma sak en mängd gånger om de bara får hundgodis när de gjort sin grej. En löpare tröttnar betydligt fortare.
Precis som en hockey spelare rör sig hunden också ryckigt och inte linjärt.
En snöskoter, bil eller MC rör sig i en rak linje och i en förutsägbar hastighet vilket AI servon har lätt att räkna ut.Det gör det för lätt och inte utslagsgivande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.