Annons

Ai servo 1D mk IV + 70-200is II

Produkter
(logga in för att koppla)

Triggerhappy

Aktiv medlem
Hej grejerna är ganska nya för mig och jag är inte helt nöjd med ai servo. Fotade hund som sprang runt i snön idag och följdfokusen ligger i princip 30cm bakom där jag vill att skärpan skall vara.

Kollade nu ikväll så jag inte har ett bakfokus problem och den är spot on.

Inställningarna jag körde idag vid plåtningen. Ai servo, 10fps. 19 valbara fp. Slutare/skärpeföljning, vald fokuspunkt + kringliggande. Använde center puntkten som vald.

Slutartid etc inom alla råmärken. Har fokus på bilderna men inte på rätt ställe...typ som följdfokusen saknar 0,1 sek i sin beräräkning?

Har kört Nikon innan så är lite osäker på alla dessa inställningar i canonen.

Hilfe, nån som vet?
 
Jag har samma prylar. Ibland tycker jag att jag får fler skarpa bilder när jag inte väljer "omgivande punkter". Kanske valde kameran en annan punkt där den fick bättre kontrast, men då hamnade fokus på del ställe.

Gör ett test där bara den valda fokuspunkten är aktiv.
 
Det lönar sej att gå igenom manualen. Men du kan ju göra en hel del customeringar med den. mark4an har enligt mej den överlägset bästa autofokusen/servon på marknaden idag, tills 1dx då kommer ut alltså :). Använder aldrig omgoivande punkter, bara en punkt. Du kan välja ifall den prioriserar fokus eller fps, det finns några alternativ att välja på. Sedan kan det ju vara att du behöver lite träning i att fokusera på rörliga objekt med ny kamera. Själv brukar jag få det absolut mesta spot on ifall jag inte själv gör bort det.
 
Hej,
Ladda upp bilderna i Canons DPP där kan du se vilken fokuspunkt som är vald och var den har träffat. Det är bara att aktivera fokuspunkterna i programvaran. Ganska intressant faktiskt när man skall analysera varför vissa bilder inte blev skarpa.
Mvh / Lenny
 
Hej,
Ladda upp bilderna i Canons DPP där kan du se vilken fokuspunkt som är vald och var den har träffat. Det är bara att aktivera fokuspunkterna i programvaran. Ganska intressant faktiskt när man skall analysera varför vissa bilder inte blev skarpa.
Mvh / Lenny

Hej, kikade faktiskt på det igår när jag gick igenom bildera. Den markerade i princip bara min huvudpunkt.
Det kan ju vara så att den tar mätdata från kringliggande punkter å gör nått mellanting....vad vet jag.
Skall testa singelpunkt vid tillfälle.

Det som är lite oroande är om kameran inte förutser var hunden kommer vara när slutarn öppnar.
 
Tanken är i alla fall att den bara ska välja hjälppunkterna om den tappar bort motivet med den huvudpunkt du har valt.
 
Tog chansen att testa singelpunkt igår, dock så vart det så mesigt test så det knappt räknas.

Har läst AF guidline och inser att det inte finns särskilt klara svar.
Skall detta bli bra så lär jag få testa mig fram rejält.

Delar ur bildserien ligger här: http://triggerhappy.smugmug.com/Animals/BUS/21324463_BgMVrR#!i=1698256727&k=hRfnnV6
För mig är det viktigaste att få bukt med situationen när hunden kommer rakt mot kameran.
Bilderna är croppade och delvis tokskärpta...så hundägarn fick nått att titta på.

Någon med 1D Mk IV vana som har en AF set up som borde lira ...dvs gällande alla Cfn relaterade inställningar?
 
Tog chansen att testa singelpunkt igår, dock så vart det så mesigt test så det knappt räknas.

Har läst AF guidline och inser att det inte finns särskilt klara svar.
Skall detta bli bra så lär jag få testa mig fram rejält.

Delar ur bildserien ligger här: http://triggerhappy.smugmug.com/Animals/BUS/21324463_BgMVrR#!i=1698256727&k=hRfnnV6
För mig är det viktigaste att få bukt med situationen när hunden kommer rakt mot kameran.
Bilderna är croppade och delvis tokskärpta...så hundägarn fick nått att titta på.

Någon med 1D Mk IV vana som har en AF set up som borde lira ...dvs gällande alla Cfn relaterade inställningar?

tracking method: continuos af track point
1st/2nd image:af priority/drive speed prior

tracking sensitivity: +1 (mitt emellan o och fast)


tracking mnethod och prioroteringen ändrar jag dock på beroende på situation, men det här kommer du en bit med. Så ett knep som många kolleger kör med, själv har jag inte vant mej vid det (om jag plåtade mer sport idag skulle jag ta till det) Du kopplar bort AF från avtryckaren. dvs bara ljusmätningen och avtryckningen är på knappen fram. Bak på AF-ON har du fokus. så håller du kameran alltid på servo. Så länge du har af-on i fokuserar den och trycker du bara en gång fungerar den som one shot. Så här kan ytterligare kontrollera avtryckningen och autofokusen.


dessa c.fn lönar sej att sätta i my menu så kommer du lätt åt att ändra på dem.
 
Att börja låta fokus följa någon sekund innan första bilden tas är alltid bra för att underlätta för kameran, oavsett vad Canon säger om förbättrad förmåga att följa direkt från start.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.