Annons

AI-S objektiv på D300

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
ANG FOKUS:

Hur fungerar det med fokusen? Får man hjälp av AF systemet med detta (lyser alltså den gröna punkten när man är i fokus) eller man är helt utelämnad till att se om man är i fokus i sökaren.

Är sökaren på D300 tillräcklig för att fokusera manuellt?

ANG. LJUSMÄTNING:

Hur fungerar detta praktiskt i A/M lägena? Ställer man bländare på objektivet oavsett eller kan kameran kontrollera bländaren på AI-S och senare?
 
Det ska fungera precis som på D200 dvs den lilla gröna lampan lyser men personligen tycker jag det är lättare att fokusera själv och strunta i den.
När det kommer till ljusmätningen så matar man in brännvidd och största bländare i menyn så får man ljusmätning men man måste ställa bländaren på objektivet och inte på kameran.
 
Sökaren i D300 kan upplevas som liten om man som jag har en D3:a också. Vid manuell fokusering med mitt 35/1.4 AIS ger jag sökaren i D300 knappt godkänt. Dels är sökaren i minsta laget men värre är att fokusindikeringen saknar de två gröna pilarna (vid sidan om den gröna fokuspunkten) som ger upplysning om att man är nära fokus (front- respektive bakfokuspilarna).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.