Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AI och AI-S objektiv till Nikon 801

Produkter
(logga in för att koppla)

villgot

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av AI eller AI-S objektiv till Nikon 801? Jag har läst på någonstans att man inte kan använda lägre bländare än f5.6 och att inte matismätningen och att vissa exponeringsmetoder inte heller fungerar stämmer det..?

MVH
Villgot

Hej.

Efter som det verkar dåligt med svar får väl jag göra ett försök. Jag tror att F801 och F90/F90X har samma regler när det gäller objektiv. Det ska i så fall vara enligt följande.

Det är ingen skillnad på Ai och Ai-S. Dessa fungerar vad avser manuellt läge och tidsautomatik. Dock inte med Matrixmätning utan med centrumvägd mätning. Programautomatik och bländarautomatik går alltså inte med Ai eller Ai-S objektiv.

Vad gäller bländarvärdet 5,6 så säger manualen till F90X att även om inte autofokus fungerar med Ai och Ai-S objektiv så får man fokuseringshjälp i sökaren. Denna fungerar dock bara om objektiven har en ljusstyrka på 5,6 eller bättre. Det finns dock inget hinder att använda ett ljussvagare objektiv men då får man fokusera mha mattskivan eller snittbilden.

Jag har själv en F90X som jag använder med flera olika Ai och Ai-S objektiv. Dock med manuell fokusering och oftast med tidsautomatik inställd.

Thomas F

Tack för svaret, Det låter suveränt eftersom min 801 har en tokslö AF, så i vissa lägen spelar inte AF någon större roll. Fokuseringshjälpen du talar om är det den vanliga pricken eller krysset om man har otur nere i vänstra hörnet i sökaren.

Du menar väl lägre största bländare?

Bara så att du inte har missuppfattat det hela: Objektiv med största bländare sämre än 5,6 gör att autofokusen ej funkar. EOS 3 är för övrigt det enda hus som klarar autofokus vid bländare 8. 5,6 är standardvärde för i stort sett alla övriga småbildshus. Givetvis kan du fotografera med bibehållen autofokus med vilken bländare du vill bara ljusstyrkan på objektivet är 5,6 eller bättre!:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar