Annons

Agiteringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fragola

Aktiv medlem
Jag ska framkalla en tri-x med D-76 imorgon har tidigare bara agiterat hipp som happ var trettionde sekund, men hur ska det görs "på riktigt"
jag vill ha medelhårda neg, okej med lite mer kontrast men inte för mycket, har hört att agiteringen kan påverka detta?
Och på mina kopior sist ser det typ ut som rörelseoskärpa som ligger i cirklar på silverkornen tror inte det beror på bländaren på kopieringsmaskinen är det agiteringen?
tack å hej /Filip
 
Fragola skrev:
Jag ska framkalla en tri-x med D-76 imorgon har tidigare bara agiterat hipp som happ var trettionde sekund, men hur ska det görs "på riktigt"
Ett tips är att utgå från tillverkarens datablad om du själv inte gjort tester på ditt arbetssätt och kommit fram till andra tider/värden. De svart-vita Kodakfilmer jag kört agiteras 5 sekunder var 30 sekund enligt databladet, så även denna kombination.

Det viktiga när man agiterar är att man vänder dosan ordentligt så att framkallaren blandas om ordentligt och fräsch framkallare kommer till filmen. Inte bara någon liten vickning på dosan. Men man ska inte skaka för kung och fosterland som om man spelade maracas, då får du bara en massa elaka luftbubblor som man måste bli av med.

Jag brukar dunka till dosan i bordet direkt efter agiteringen när jag ställer ned den för att luftbubblorna ska "lossna".

jag vill ha medelhårda neg, okej med lite mer kontrast men inte för mycket, har hört att agiteringen kan påverka detta?
Agiteringen påverkar filmframkallningen och även kontrasten. Jag skulle inte rekommendera att man försöker justera kontrasten på detta sätt.

Din sista fråga har jag inte stött på själv. Kanske någon annan kan hjälpa.
 
Re: Re: Agiteringen

maxzomborszki skrev:
Jag brukar dunka till dosan i bordet direkt efter agiteringen när jag ställer ned den för att luftbubblorna ska "lossna".

Agiteringen påverkar filmframkallningen och även kontrasten. Jag skulle inte rekommendera att man försöker justera kontrasten på detta sätt.
Dunka dosan mot ditt ben så håller den längre :)

Det viktigaste du kan göra är att bestämma hur du skall göra innan du börjar. Sedan gör du så VARJE gg. När startas klockan? När skall stopp i/ur? ...

Den gg du är missnöjd eller vill förändra så vet du vad du gjorde och kan därmed förändra beteendet och testa ett annat sätt och jämföra resultaten.

Rörelseoskärpa? Neeej det får man av slutartider.

Agiteringen ökar framkallningen iom att man släpper fram ny "färsk" framkallare till filmen och därigenom får ett hårdare negativ. Har jag för mig...
 
Fragola skrev:
....Och på mina kopior sist ser det typ ut som rörelseoskärpa som ligger i cirklar på silverkornen tror inte det beror på bländaren på kopieringsmaskinen är det agiteringen?
tack å hej /Filip
Det kan kanske vara krackelering. Det kan man få om temperaturen varierar vid tex sköljningen. Sköljtemperaturen bör ligga mellan 20-25 grader
 
Vad olika vi gör. Jag brukar snurra pinnen typ 5 halv-varv (ja varannat åt höger, varannat åt vänster alltså, blir ca 5 sek) var 30:e sekund. Sen gör jag en vändning i stället för snurren mitt i framkallaren typ och dunkar rejält i diskbänken, är ju rädd om benen;)
Det brukar bli helbra.
 
Re: Re: Re: Agiteringen

Erik Schalin skrev:
Dunka dosan mot ditt ben så håller den längre :)
Lol. Tack för den :-D Nä, tyvärr är jag alldeles för klen för att göra någon större åverkan på dosan. Ska äta lite mer spenat.

Det viktigaste du kan göra är att bestämma hur du skall göra innan du börjar. Sedan gör du så VARJE gg. När startas klockan? När skall stopp i/ur? ...
Dagens viktigaste uttalande! Det är precis det jag faktiskt brukar mässa för de jag håller mörkrumsintro för och skäms nästan lite att jag inte sa det nu också. Att vara konsekvent är a och o om man ska kunna få tillförlitliga resultat, eller åtminstone ha en rimlig chans att jaga och eliminera felkällor. Tack Erik för påpekandet.

Efter några gångers medvetet agerande under processen så går det bara av sig själv och man gör "rätt" av bara farten.

Och som synes finns det mer än ett sätt att göra på så det är bara att köra på så länge du får resultat du tycker är bra.
 
Jag har inte framkallat film på 15 år men då det begav sig så spädde jag ut D76 1+1 med vatten, jag tror att jag då fick framkalla 10 minuter i 20 grader i.s.f. 8 minuter men minns inte säkert. Läs databladet!

Jag brukade vända dosan (upp och ner och åter) två gånger varje minut, med ett kort uppehåll då den var upp och ner så att vätskan hinner rinna ner. Några extra vändningar behövs dock direkt efter att framkallaren hälts i.

Håll koll på temperaturen, den påverkar resultatet. Dessutom ska du försöka hålla temperaturen på alla baden så lika som möjligt annars kan du få spännande effekter (som du nog vill vara utan).

Jag tyckte 1+1 gav bra negativ. Jag kopierade mestadels på Agfa special papper samt ibland på mjukt repsektive normal papper. Special låg (då i alla fall) mellan mjukt och normalt. Outspädd tyckte jag negativen blev lite för hårda.

Jag skulle ödsla en testrulle för att verifiera att jag får önskat resultat innan jag doppar den viktiga rullen.
 
Re: Re: Agiteringen

matnyttige skrev:
Det kan kanske vara krackelering. Det kan man få om temperaturen varierar vid tex sköljningen. Sköljtemperaturen bör ligga mellan 20-25 grader
Temperaturdeviationen skall vara inom 5 grader celsius rätt igenom processen.

Jag agiterar normalt de första 30s + 10s/min.
Om tiden är kort, dit räknar jag mindre än 6,5min, agiterar jag 5s/halvminut.

Hur många ggr man vänder dosan är ganska ointressant. Det intressanta är hur länge "rör runt i grytan" på ngt sätt. På 10 sekunder så kan du vända dosan allt från 1 gg till 20 ggr. Det beror på hastigheten.

En bra sida för tider och alla möjliga/omöjliga kombinationer är Massive devchart.

För övrigt så har jag testat med ett par filmer för ngra år sedan att stressa fram krackelering. Jag ville ha den effekten men det lyckades inte alls. Jag provade med varmt sköljvatten och stoppbadet höll jag extremt surt men inte funkade det. Processen är ganska tålig.
 
alf109 skrev:
Jag brukar vända dosan tre gånger i stället för 2 som står i deras rekommendationer, då jag tycker att två vändningar ger tunna negativ.
Om negativet är för tunnt så ökar man tiden.
Om negativen är för kontrastlösa så ökar man agiteringen.
Eller tänker jag fel nu?

"Västerbron 3" fin bild Alf.
 
Erik Schalin skrev:
Om negativet är för tunnt så ökar man tiden.
Om negativen är för kontrastlösa så ökar man agiteringen.
Eller tänker jag fel nu?
Erik, det är väl samma sak? Ökad framkallning eller ökad agitering ger tätare/kontrastrikare negativ.

Man brukar snacka om lite olika agiteringar för olika filmer. "Vivaldi agitering" med mjuka rörelser/vändingar av dosan för traditionella filmer (Tri-X, Plus-X, Pan-F, Agfa APX), lite kraftfullare för T-Max och snabba "idiotskakningar" för vissa specialfilmer tex Technical-Pan.
Viktigast är som sagt att man följer sitt sätt noga från gång till gång.
 
matnyttige skrev:
Erik, det är väl samma sak? Ökad framkallning eller ökad agitering ger tätare/kontrastrikare negativ.
kontrasten är skillnaden mellan svart & vitt.
Tätheten hur mörkt negativet är, (bas, slöja-pratet).

Oavsett om negget är ljust eller mörkt så borde kontrasten kunna vara densamma.
Eller tänker jag fortfarande fel Mats?

Mölndal nästan hela veckan... pendla, pendla, pendla
 
Erik Schalin skrev:
kontrasten är skillnaden mellan svart & vitt.
Tätheten hur mörkt negativet är, (bas, slöja-pratet).

Oavsett om negget är ljust eller mörkt så borde kontrasten kunna vara densamma.
Eller tänker jag fortfarande fel Mats?
Jo, det stämmer ju iofs. Olika filmer har ju olika tätheter och man kan ju få ett tätare negativ om man överexponerar filmen. Men om man väl har en viss film med en viss eponering så ökar ju både tätheten och exponeringen med ökad agitering och framkallningstid. Rätta mig om jag har fel.
 

Hann inte med riktigt..

Om man jobbar med zon-systemet så väljer man framkallningstid efter hur kontrastrikt negativet är. Men jag tycker att man alltid skall använda tiden för att ändra negativet så att det blir som man vill ha det. Det viktigaste med agiteringen är att ny framkallare kommer åt filmen och att man alltid gör likadant för samma film. Jag skulle dock rekommendera att man alltid agiterar genom att vända dosan och inte genom att rotera spiralen.
 
Tjaära hjärtanes som grannens farmor skulle ha sagt, vad många svar! Tack så hemskt mycket, det är inte rörelseoskärpa på kopiorna, det ser ut som det.
jag ska läsa igenom alla inläggen mer grundligt senare, det gick iallafall bra att framkalla idag:)
 
Jag brukar agitera min tri-x genom att rulla dosan lite på bordet och vända den uppochner och tillbaka, men det är ju en väldigt "tålig" nybörjarfilm, jag undrade mer om det verkligen var så himla viktigt om HUR man agiterade.
jag tror inte att problemet med kopiorna beror på krackelering, med kan det vara agiteringen vi framkallningen av papperna?
silverkristallerna kanske har flutit runt lite om nu det är möjligt emulsionen är ju rätt fast...
 
Fragola skrev:
Jag brukar agitera min tri-x genom att rulla dosan lite på bordet och vända den uppochner och tillbaka, men det är ju en väldigt "tålig" nybörjarfilm, jag undrade mer om det verkligen var så himla viktigt om HUR man agiterade.

Med trix spelar det inte mycket roll, knappt nån. Med tmax spelar det mer roll.

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.