Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa SnapScan 310

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hej!

Jag är lite osäker i vilken kategori detta bör postas, men jag tror det här är rätt.

Jag har en Agfa Snapscan 310 SCSI (flatbädd). Köpte den för ca 4-5 år sedan. Då fick jag med ett SCSI kort från Adaptec. Detta är ett ISA kort.

Nu ska jag byta dator och den har inga ISA platser, så det får bli ett nytt PCI kort.

Grejen som förbryllar mig är att enligt Agfa är det en scanner med SCSI-2 interface. Kabelanslutningarna idag är på scannern och kortet, båda 25 poliga DSub kontakter. SCSI-2 har väl MiniDB-50?

Frågor:
1) Vad är det för skillnad på SCSI-1, -2, -3, osv...
2) Kan jag köpa ett SCSI-2 kort och en annan kabel/"könsbytare"?
3) Adaptec har en produkt som heter USBXChange där det är en USB 1.1 kontakt i ena ändan och SCSI-2 i andra. I paketet ligger även en omkopplare till DB25. Är det ett alternativ? Då kan jag ju även scanna till min laptop.

Det sista alternativet är jag väl mest sugen på, men kommer det att fungera? Vad tror ni? Har nån provat USBXchange från Adaptec?

Tacksam för svar!

/Jonas Lindquist

Inte svar på din fråga, men har du kollat att det inte blir billigare och bättre att köpa en ny skanner istället för kort och kabel? Skannrar brukar falla offer för att tillverkaren inte uppgraderar drivrutinerna för nya operativsystem och fem år känns som en högriskålder. 310 var väl ingen dyr modell när den fanns, och dagens skannrar är ju bättre till lägre pris.

Det bästa är nog om du kan få tag på ett begagnat scsi-kort, de kan vara rätt dyra nya. Om jag inte missminner mig har jag själv något som ligger långt ner i en låda därhemma. Hur ser din kontakt ut? Kan du skicka en länk till nån katalog elller dylikt så akn ajg kanske hjälpa dig (jag kan inte sorterna utantill).

/Tobias

SCSI-1 och 2 är 8 bitars databuss.
Senare har 16 bitars databuss.
Bara kablaget brukar vara rätt dyrt, med tanke på dagens priser är det kanske bättre med en ny skanner och samtidigt få bättre upplösning och mjukvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar