Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AGFA Snapscan 1212U

Produkter
(logga in för att koppla)

Hravnkel

Medlem
Verkar vara en del personer som använder sig av AGFA's Snapscan 1212 i P eller U version.

Jag undrar därför om ni har samma problem som jag har, det vill säga att de blir alldeles för "uppljusade" och får en hel del störande kornighet och andra förvrängningar, främst vid mörkare partier.

För S/V foton så fungerar den utmärkt, men det är på färgfoton som jag får problem. Det går ibland att hjälpligt rätta till efteråt, men oftast blir det skit ändå. Jag tycker dessutom att det vore bra mycket roligare att slippa dra i alla möjliga reglage i bildbehandlingsprogrammet.

Kan ett byte av programvara vara rekommenderat? Jag kör med AGFA's egen ScanWise 2.0, och jag har inga kompatibilitetsproblem eller hängningar etc, vilket jag hört kan vara fallet vid användning under XP (jag kör Win2k).

På min bild "Förtärande eld" samt "Esbjörn" syns tydligt problematiken jag talar om, och dessa har jag efterbehandlat en hel del, i grunden ser de fördjävla mycket risigare ut.

Tack på förhand!

/Björn

Förstår inte riktigt ditt problem.

Jag kör med 1212U, WinXP och Scan Wise 1.2 eller något sådant. Mina bilder här är scannade med den. En sak jag märkte var att glasskivan inte var ren. Den hade som en grå fetthinna över hela ytan. Efter rengöring blev det bättre.

Jag gillade inte Scanwise och ringde agfa för att få deras pro-programvara för lite dyrare scanners. De skickade mig Agfa FotoLook 3.5 utan kostnad.. prata med service avdelningen så kanske de kan hjälpa dig.

/David

Jag har haft problem länge, nu kör jag med 2.0.0.9-1212u då kan man inte kopiera direkt till skrivare, för det saknas ett OCR program för XP. Det finns 2 programvaror för 1212u men support kan inte svara på vilket jag skall ha. Samt jag blir inte nöjd med bilderna längre kanske bör jag testa atttvätta av glaset först.

Till Patrik
Din bild med "stillhet" och även dom andra är kanon har du scannat dessa med 1212 jag kommer inte i närheten med sån mättnad och skärpa.
Hur många dpi scannar du med.
Vet du om en ny scanner idag, är betydligt bättre eller klarar sig 1212 i jämförelse.

Håller med Björn, jag kommer inte heller i närheten av den färglystnad och kvalitet som du har i dina bilder Patrik! Vore jätteglad om du kunde skriva och beskriva vad du använder för program, inställningar etc!

Hm... jag tor inte jag gör något speciellt.

Jag ser till att inte ha den där grå fetthinnan som var på glaset när jag köpte den kommit tillbaka. Jag tvättade bort den. (testade 3 olika scanners och alla hade fetthinna på glaset. Märkligt att sälja en optisk produkt med smutsigt glas. Det var två olika fabriket. Skrev till slut till Agfa och frågade hur det kom sig, fick bara till svar en beskrivning på hur man öppnar scannern.

Att öppna scannern för att komma åt undersidan är ganska lätt. Först så tar man bort locket, man lyfter det uppåt och vickar loss det. Är inte säker men tror inte det var några skruvar som höll i hop den, bara bända lite försiktigt så att de plast flikar som håller i hop topp och botten släpper. OBS var försktig, glas, el-pryttlar, o s v.

Scanningen.
Vad jag vet gör jag inget speciellt. Jag öppnar Photoshop och använder import->TWAIN (eller vad det nu står) och då har jag valt så den startar Scan Wise (Har 1.20 såg jag igår, så ni har ju nyare och förhoppningsvis bättre). Upplösning brukar jag nog ha 600 dpi eller så. I Photoshop blir bilden ca 20-30MB, fast sen gör jag den till Jpeg och då blir den ju liten och fin.

Man kan ju ange vad man scannar... där har jag Photo Glossy, har jag för mig (brukar vara markerat). Ibland, ytterst sällan, pillar jag lite på kontrasten, men bara lite.

Efter scanningen öppnas bilden i Photoshop där jag beskär lite och sparar om.

Något som varit ett gissel för mig är damkorn på scanningen men Photoshop har ju botemedel mot sådant numera.

Kort sagt: Jag använder i princip grundinställningarna, det jag gör är att jag ökar upplösningen från 150 till 600 eller så. Eventuellt justerar jag kontrast lite.

Tillägg:
Vet inte hur stor inverkan den där fetthinnan på glaset hade, men i mina ögon var det något som var dumt att ha mellan det som scannar och det som scannas.

Jag tror jag vet...

Jag är inte helt säker, men jag tror jag har upplevt samma sak, eller iaf ungefär samma sak. Då man markerar en bild i ScanWise (jag har version 1.46 tror jag) så verkar det autokompensera för ljusa bilder, dvs om det markerade området endast innehåller ljusa partier så gör programmet bilden mörkare. För att undvika att ScanWise lägger sig i kontrast och ljushet i bilden så brukar jag markera ett område större än bilden, så att jag får med en del av det svarta locket. Det kan variera hur mycket svart man måste ta med. Men då får man i alla fall ett resultat som är konsekvent över flera bilder. (Det verkar finnas någon sorts standard- eller grundnivå för färgerna.) Bilderna kan bli lite blaskiga (lätt fixat med Phshp) men de blir i alla fall inte gryniga och konstiga. Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

ps. Jag måste testa att öppna och rengöra min glasruta som Patrik beskrev.

Tack till både David och Patrik! Också jag skall hem och rengöra glaset ordentligt, mitt kan nog gott tänkas vara lite halvskitigt.

Jag känner igen precis det där du beskriver David, att Scanwise lägger sig i nivån på bilden, fast jag har snarare problem med att den ljusar upp det hela lite. Men det kan också vara ett fenomen jag enbart märker på provinscanningsbilden när man markerar, för jag har inte samma problem med s/v bilder, trots att de också ljusas upp på provbilden vid markering.

Skall hursomhelst testa markera lite svart också.

Jag har gjort rent under glaset det gick jätte enkelt inga skruvar behövdes demonteras.
När jag provar igen upplever jag det som lite bättre men jag blir inte helt nöjd.
Testade med en hundralapp helt ok det vore intressant att testat med någon testkarta el.d.
Har någon något tips ....
Men att rengöra var nog inte fel, fast det var svårt att se någon hinna, jag tog fönsterputs med något antistatiskt i..

Jag hade inga problem se hinnan... min scanner är ett par år gammal nu, de kan ju ha blivit bättre på putsa glaset. För mig var det bara vicka lite på den så såg den ut som en dåligt putsad fönsterruta.

Tillägg:
En sak jag reagerade på var att jag hade först en 1212 med seriel port. Jag gillade programvaran till den bättre. Kommer inte ihåg vad det var, men man kunde göra fler inställningar. Scan Wise tyckte jag var så automatiserad. Kan ha blivit än mer automatiserat på senare versioner.

Fel av mig

Jag uppgav fel programversion på min ScanWise. Det var ju 1.20, jag vet inte var jag fick 1.46 ifrån...

Jag har putsat scanner och skärm. Allt blir bara bättre. Jag tror en del av mitt fel ligger i att många papperskopior är inte bättre så....
Jag pratade med en igår som sa att det är mycket ojämn och (dålig) kvallitet på många fotolabb.
Därför var han oftast tvungen att jobba med negativ och filminscanna dom isället för att det skulle bli en bättre bild.

Jag har lagt upp en bild test 1212 men är inte nöjd, alla verkar hålla denna nivå.
Undrar om problemet är att man har blitt bortskämd med digitalkamerans bilder och på sikt måste få tag i en filmscanner eller diatillsats.
Ha det

Jag ser att du har samma problem som jag får vad gäller inscanningen, bilden grötar ihop sig och framförallt de mörkare partierna blir gryniga.

Jag scannar i regel i 600dpi, "Photo -glossy" och rör inte alltför mycket i övriga reglage (kan ibland ändra lite i "saturation" och kontrasten, men det mesta sådant gör jag i PS senare.

Jag kör i stort som Björn Sundberg.
Jag undrar om CCD:n kan behöva en rengjöring också.
Jag är lite nyfiken på hur andra scannar sina bilder på FS (bilder/negativ). Detta beskrivs inte så ofta, vissa kanske inte äger en scanner utan framkallar på foto-CD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar