ANNONS
Annons

Agfa new APX 100

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Har bara kört en rulle än så länge men den lovar gott med fin skugg och högdagerteckning och ett fint korn. Den blir dessutom helt plan efter torkning. Framkallade den i xtol 1+1 9,45 min. Hittade inga tider för xtol men det verkar funka bra. Jag funderar lite över om någon vet om detta är någon ompaketerad film eller om det är en unik produkt?

Trevligt att filmen ger bra resultat. Djungeltrummorna säger att den tillverkas av Harman/Ilford och är liknande – men ej identisk med – Harmans egna Kentmere 100-film. Fast någon konkret information verkar inte gå att finna.

Jag vet inget om var den är tillverkad. Den som det inte stod New på var dock tillverkad i Agfas gamla fabrik i Leverkusen. Om det var äldre "äkta" Agfa-film eller nytillverkad där vet jag heller inte. Har själv beställt några rullar New APX 400 för prov samt även Rollei RPX 400 som ju inte är gammal nedfryst Agfa flygspaningsfilm (som man sålt tidigare under nytt namn) utan med vanlig spektral känslighet. Kanske är det film från England alltihop? En del påstår ju att Rollei RPX 100/400 och Kentmere 100/400 är samma film. Helt plan New APX100 efter torkning, låter annars som Fomapan 100?

Fö tycker jag att det är otillfredställande att inte veta vad det är för film man köper. Rollei, Agfa, Adox, Arista är namn vars produkter i regel är någon annans tillverkning. Undrar om nya Adox CHS 100 II (efterföljaren till Efke KB100/CHS 100) är film som körs i England den också? Nedfryst Efke-emulsion från den nedlagda fabriken som gjuts i nya och modernare maskiner av Ilford/Kentmere åt Adox?

Jag gillar den

Jag köpte in ett sjok med dessa för drygt ett år sedan från Macodirect (eller om det var fotoimpex). Made in Germany står det på den. Det kanske har kommit in någon nyare? Jag gillar i varje fall filmen. Här kommer ett par exempelbilder (framkallade i Rodinal). Den andra bilden föreställer undertecknad.

Mvh, Micke

Bilagor

• C011-14.jpg
    C011-14.jpg
    68.1 KB · Visningar: 86
  • C011-36.jpg
    C011-36.jpg
    41.1 KB · Visningar: 87
Fel av mig

Jag köpte in ett sjok med dessa för drygt ett år sedan från Macodirect (eller om det var fotoimpex). Made in Germany står det på den. Det kanske har kommit in någon nyare? Jag gillar i varje fall filmen. Här kommer ett par exempelbilder (framkallade i Rodinal). Den andra bilden föreställer undertecknad.

Mvh, Micke

Jag ser nu på macodirect.se att det står "New emulsion" på AgfaPhoto APX 100. Det gör det inte på mina paket, så jag har väl någon gammal variant då. Ursäkta mitt förhastade inlägg ovan.

Fö tycker jag att det är otillfredställande att inte veta vad det är för film man köper. Rollei, Agfa, Adox, Arista är namn vars produkter i regel är någon annans tillverkning. Undrar om nya Adox CHS 100 II (efterföljaren till Efke KB100/CHS 100) är film som körs i England den också? Nedfryst Efke-emulsion från den nedlagda fabriken som gjuts i nya och modernare maskiner av Ilford/Kentmere åt Adox?

Håller med, det är därför jag försöker hålla mig till filmer som jag vet vad det är också över tid. testade att köpa 10 rullar av denna, men bara en sådan sak som framkallningstider blir ju problem när man inte vet om det är samma film som fanns i asken för något år sedan kombinerat med den bristfälliga info de själva lämnar. Och är den info man kan hitta för den "nya" nya apx 100 osv? Tänkte jag skulle testa rodinal 1+50 och den angivna tiden är 17 min 20°, får väl hoppas att det stämmer.

Jag ser nu på macodirect.se att det står "New emulsion" på AgfaPhoto APX 100. Det gör det inte på mina paket, så jag har väl någon gammal variant då. Ursäkta mitt förhastade inlägg ovan.

Du har förmodligen äkta Agfa APX 100, tillverkad i Leverkusen, antingen före Agfas nedläggning, eller efter den, men då i samma maskiner som körts på nytt med nedfryst emulsion från Agfa. Jag provade Rollei retro 100 som också var äkta Agfa APX100 som köpts in från Agfas nedläggning. Otroligt billig film. Sen kom Retro 100S och Retro 400S men det var specialfilm för flygspaning.

Personligen tycker jag att det är ett elände detta att varumärket knyts till förpackningen och inte till innehållet. Det blir ju många gånger hopplöst att köpa film, när man väl hittat något som man gillar kan det helt plötsligt dyka upp en helt annan film med samma varunamn och i samma förpackning. De flesta av oss köper trots allt film för innehållet i förpackningen och inte för namnet på förpackningen i sig.

Senast ändrad:
Säkra fabrikat:
Ilford
Kentmere
Kodak
Foma
Fuji

Står det annat på paketen kan nog innehållet variera. Men man verkar ändå i en del fall vara noga med att påpeka när man byter, genom att göra tillägget "New" eller "II". Fotokemika hade ju även Efke-filmerna förut, stod det Efke 25, 50, 100 på dom var det inga problem. Men Efke 400 tillverkades av Ilford och var den äldre varianten av HP5. När Ilford inte längre ville sälja HP5 till Fotokemika, fick man leta upp en annan leverantör och då användes Agfas APX som fanns till salu efter krisen det företaget drabbats av. De sist tillverkade filmerna med namn Efke KB400 var alltså Agfa APX400 vad jag förstått.

Jo jag kör mest med ilfords filmer (hp5+, fp4+ och delta 100) sedan min gamla favorit neopan 400 slutat tillverkas, fuji acros har det blivit en hel del men den har blivit så dyr.

Jo jag kör mest med ilfords filmer (hp5+, fp4+ och delta 100) sedan min gamla favorit neopan 400 slutat tillverkas, fuji acros har det blivit en hel del men den har blivit så dyr.

Men va tusan, har de lagt ner Neopan 400 igen? Tråkigt. (Den går fortfarande att köpa hos macodirect.de, så det kanske är dags att lägga en order.)

Men va tusan, har de lagt ner Neopan 400 igen? Tråkigt. (Den går fortfarande att köpa hos macodirect.de, så det kanske är dags att lägga en order.)

Jo den kom tillbaks en kort stund efter tsunamikatastrofen (som förstörde tillverkningen har jag förstått) för att sedan läggas ned igen, jag köpte själv 30-rullar för ett tag sedan men har bara 10 kvar. Och nu har den också gått upp i pris ganska ordentligt. För några år sedan köpte man den för 29 kr/rulle 135/36 om man handlade minst 10 rullar från cyberphoto. Den var inte bara bäst, den var bland de billigaste också. :)

Hade man varit smart så kunde man köpt in all APX100 och APX400 som Clas Olsson hade i sitt lager. De sålde ut sin film skitbilligt när de slutade med film. Det låg hyllorna fulla av dessa billiga rullar men då körde man med (nya)Tri-X och var inte så intresserad. Synd för APX400 var väldigt lik gamla Tri-X, förmodligen mera lik den än nya Tri-X.

AGFA-filmerna passerade mig konstigt nog, jag körde nästan bara tri-x och en del plus-x fram till 2005. Lite synd för nu vet man ju att AGFA var riktigt bra, de fick ju också en fantastisk gråskala i rodinal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar