ANNONS
Annons

AGFA Box 50

Produkter
(logga in för att koppla)

polygon

Ny medlem
Hej!

Jag har hittat farfars AGFA lådkamera från 50-talet och skulle vilja prova att fotografera med denna.

Vad jag har förstått skall den laddas med 120-film, tar 8 bilder i 6x9 format, har fast slutartid 1/30 sek. och bländare 11.
Inbyggt gulfilter och en mindre bländare, samt bulbfunktion.

Frågan är, var inhandlar jag film billigast, vilken känslighet bör jag välja, och var kan jag framkalla filmen?

Jag har en scanner som tar diabilder och 35 mm, den kanske går att lura till att scanna 6x9 sedan?

Jag är 20 år gammal, och har i princip aldrig fotograferat analogt, är därför tacksam för alla tips och råd!

mvh Michael Andersson

Hej!

Scandinavianphoto och photax säljer 120film. Photax har en del lågprisalternativ. Jag förmodar att kameran är gjord för långsammare film, kanske iso 50/100 men eftersom tiden är fast 1/30 och bländare är fast 11 så är det ju bara att välja film efter hur ljust det är ute, kolla med ljusmätaren i en vanlig kamera och se vad den föreslår.

När jag fotograferar med gamla kameror utan ljusmätare kör jag efter sunny16 regeln. Om det är soligt ute så behöver man 1/iso i slutartid med bl. 16. är det lite halvmulet kör man kanske bl.11 istället.

//Alexander

Hejsan.

120-film är inte så jättesvår att få tag på och det är inte helt otroligt att ens lokala fotohandlare kan ha det hemma, annars finns det ju att få tag på från internethandlarna.

Jag skulle inte rekommendera något starkare än en ISO 100/21° film. Med 1/30 och f/11 bör en sådan ge hyfsat exponerade bilder i skugga och när det är mulet om jag tänker rätt.

Filmen kan du framkalla hos exempelvis Crimson, Proffskopia eller Lindkvists Fotolab. Finns fler också och är det svartvit så är det inte så jätte svårt att göra själv (fast då skall man kanske helst ha ett fast intresse för det)

Jag tackar för svaren!

Inhandlade idag svartvit Kodak T-max 100.
Måste kameran laddas i mörker?

Är det svårt eller dyrt att framkalla filmen själv?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar