Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladet publicerade min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Min kompis skickade in en bild till aftonbladet som han fick publicerad.

Artikeln hittar ni här:
http://aftonbladet.se/vss/lasarbladet/story/0,2789,798486,00.html

Det är bilden med Staffan som jag har tagit. Hehe. :D
Men de skrev inte ut min namn till att börja med - förens min kompis mailade tillbaka och påpekade detta. Men jag hann läsa artikeln och mitt namn fanns ej med.

Ska jag orka skicka en faktura till aftonbladet och begära ersättning - och i så fall hur mycket? Eller ska jag bara låta det här vara och nöja mig med att min namn nu faktiskt står med?

Tack för svar.
 
Lite lustigt...

Jag noterade både bilden och att den var utan nanmn i går då jag såg artikeln...

Jasså?, det var du?
 
Hade jag varit du så hade jag nöjt mig med att de ändrade sidan och skrev dit ditt namn.

Jag tycker det har gått lite hysteri i detta med att skicka fakturor hit å dit för minsta lilla...men det är ju förståss min högst privata åsikt, var och en gör som de själva anser vara rätt.


/C
 
Klart du ska fakturera för bildanvändandet (namnet skulle jag dock inte fakturera som uteblivet eftersom de lagt till det.) Det finns väl ingen anledning att bjuda dem på bilden? Kolla i Blf:s prislista.
 
lottawe skrev:
Klart du ska fakturera för bildanvändandet (namnet skulle jag dock inte fakturera som uteblivet eftersom de lagt till det.) Det finns väl ingen anledning att bjuda dem på bilden? Kolla i Blf:s prislista.
Var hittar jag den prislistan?
 
Du tar en bild på din kompis T-shirt och han skickar in den till t-shirtkavalkaden på Läsarbladet i Aftonbladet. Sen börjar du skriva om att kräva ersättning. Där står klart och tydligt på Läsarbladet att de inte ger någon ekonomisk ersättning för inskickade bilder och artiklar...........

Ps. varför skickade ni in bilden?
 
Lars Johnsson skrev:
Du tar en bild på din kompis T-shirt och han skickar in den till t-shirtkavalkaden på Läsarbladet i Aftonbladet. Sen börjar du skriva om att kräva ersättning. Där står klart och tydligt på Läsarbladet att de inte ger någon ekonomisk ersättning för inskickade bilder och artiklar...........

Ps. varför skickade ni in bilden?
Den texten har jag inte sett - i så fall är det ju inga problem...

Varför min kompis skickade in bilden har jag ingen aning om. Han tyckte väl det var en kul grej? Vi gjorde det inte tillsammans - utan bilden var tagen långt innan det här. Alltså - jag visste inte om att han skickade in bilden.

Nåväl. Då var det väl ur världen i alla fall.
 
lottawe skrev:
Klart du ska fakturera för bildanvändandet (namnet skulle jag dock inte fakturera som uteblivet eftersom de lagt till det.) Det finns väl ingen anledning att bjuda dem på bilden? Kolla i Blf:s prislista.

Varför är det klart att han ska fakturera för bilden ?
Där står ju klart och tydligt på Läsarbladet att man inte för någon ekonomisk ersättning för inskickade bilder och artiklar.
 
Lars Johnsson skrev:
Varför är det klart att han ska fakturera för bilden ?
Där står ju klart och tydligt på Läsarbladet att man inte för någon ekonomisk ersättning för inskickade bilder och artiklar.
Fast... det ändrar väl inte faktumet att jag äger min bild - eller hur? De har fortfarande publicerat en bild, som jag tagit, utan lov.
 
silfver skrev:
Fast... det ändrar väl inte faktumet att jag äger min bild - eller hur? De har fortfarande publicerat en bild, som jag tagit, utan lov.

Din kompis har tagit din bild, inte tidningen. Eller skrev han till dem att de inte fick publicera den för den tillhörde inte honom.
Han skickade in den för publicering. Gjorde han det mot din vilja eller? Det vet givetvis inte jag

Om du äger den vet inte jag. Jag antar att du gett bilden till din kompis eller.......
 
Ja vad ska man tycka om detta !


Jag tycker så här ,

Det är en bild som inte är till vinnst för aftonbladet , De kan lika gärna ta bort den , Tycker detta med att skriva faktura är över spelat,


Ta det lungt skäll på din polare att han inte har frågat dig , Det är han som gjort fel,

se de ur aftonbladets syn , En läsare sickar in bilder på en kul tröjja , vi lägger ut de , Läsaren blir glad . Och de blir nöjda,


Så ta och be din polare bjuda dig på en öl så har du tjänat bra på det ,

(Skrik gärna på mig men så är läget, Tycker det börjar bli lilla usa om alla börjar gnälla på minsta lilla)


/David S
 
Skybolt skrev:
Ja vad ska man tycka om detta !


Jag tycker så här ,

Det är en bild som inte är till vinnst för aftonbladet , De kan lika gärna ta bort den , Tycker detta med att skriva faktura är över spelat,


Ta det lungt skäll på din polare att han inte har frågat dig , Det är han som gjort fel,

se de ur aftonbladets syn , En läsare sickar in bilder på en kul tröjja , vi lägger ut de , Läsaren blir glad . Och de blir nöjda,


Så ta och be din polare bjuda dig på en öl så har du tjänat bra på det ,

(Skrik gärna på mig men så är läget, Tycker det börjar bli lilla usa om alla börjar gnälla på minsta lilla)


/David S

Kan bara instämma........:)
 
Ja, ni har rätt. Det är inte så att jag blivit förbannad på Aftonbladet eller så för att min bild blev publicerad, snarare tvärt om. ;)

Men jag ville bara kolla upp ifall de hade gjort fel eller inte.

Jag nöjer mig med att ha mitt namn på Aftonbladet. :) Tack för era svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.