Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Afrikansk rovfågel- artbestämning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Asante

Aktiv medlem
Hejsan

Behöver hjälp att identifiera denna gynnare. Fotad i Etosha, Namibia. Har ingen riktig koll på höjden melln 20-45 cm kanske?

Min namibianska fågelbok hjälper inte heller till. Enda vettiga idéerna ur denna är:

juvenil gabar goshawk
eller
Step buzzard - där juv. har gula ögon.

Någon som är expert på afrikanska fåglar - eller som har tips om vart jag ska vända mig.

Tack på förhand

/Sofia
 

Bilagor

  • rovfågel.jpg
    rovfågel.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,339
Ser verkligen inte ut som en gabar goshawk faktiskt.

Hmm, vråk kan det inte heller vara, det måste vara nån form av hök. skall kolla lite närmare
 
Jag står verkligen handfallen.

Verkar ju finnas flera arter av goshawk, och den är definitivt inte lika stor som en Pale Chanting goshawk.

Är det någon som har något tips på vart man kan vända sig i övrigt för artbestämning?

Tackar på förhand

Sofia
 
Mikael Nord på Getteröns Naturcentrum lär inte misslyckas att identifiera den åt dig. Han har vart runt i afrika. Han är en av Sveriges främsta fågelskådare.

www.praktejder.se


Hälsa från mig =)
 
Sofia

Jag tycker nog att det ser ut som en ung Gabar men jag skulle gärna vilja se övergumpen. Kanske en synvilla men jag tycker också vaxhuden kring näbben ser blågrå ut vilket talar för en av sånghökarna.

Hälsar Peter
 
Storkorpen skrev:
Kanske en synvilla men jag tycker också vaxhuden kring näbben ser blågrå ut vilket talar för en av sånghökarna.
Associerade också till någon sånghök, kanske delvis pga de långa benen, men afrikanska rovfåglar tillhör inte min starka sida... Men Patrik Wildjang ovan är en hejare på sånt så man kanske ska sätta en slant på hans tips ;)
 
Intressant med alla artförslag. Mikael Nord föreslog även han Mörk sånghök, juv.

Jag är verkligen otroligt tacksam för all hjälp som kommer via forumet och väntar med spänning på om det kommer något till dig, Mikael.

tusen tack
/sofia
 
Hej igen!

Fick svar av David Winter på Birding africa. Han skriver: "The bird looks like a juvenile Pale Chanting Goshawk. The overall colouration, size, length of the legs etc indicate this.
Did you happen to see it in flight – it should have had a white rump." Kan väl hålla med honom till fullo....då jag har studerat mina afrikaböcker lite mer. Grattis till en trevlig bild av en magnifik fågel! De gamla fåglarna tillhör utan tvekan de absolut vackraste man kan tänka sig.
God Jul
//Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.