Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Afrika som resmål

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har lite information om att resa runt i Kenya/Tanzania till nationalparker såsom

- Serengeti
- Maasai Mara
mfl.

Är det någon som gjort en liknande resa?

- Klarar man sig med engelska språket där nere?
- Går det att fixa saker på plats, eller ska man boka hemifrån?
- Hur är det med risken att bli överfallen?

Att boka ett paket för 30000+ kr hemifrån är en enkel lösning, men är det den ultimata lösningen?

Kom gärna med förslag på sevärdheter, hotell/motell/ställen att bok på. Likaså vad man kan räkna med för kostnader för guide, boende, mat, transporter och annat som kan tänkas tillkomma.

Flådighet är inte syftet med resan, utan att med enkla medel se så mycket som möjligt OCH att fotografera förstås(!).

Jag har inte själv varit där..men ett tips är annars att söka på medlemmar/medlemmars bilder för att se vilka som har gjort liknande resor som du tänker dig.

Här är exempelvis några medlemmar som du skulle kunna kontakta:

Daniel Ryttar som nyligen är hemkommen från Kenya.

Adam Herring som har bott 9 år i Afrika (Angola, Namibia och Kenya).

Magnus Svensson (användarnamn "Bryggarn")

Ragnar Nyberg

Håkan Liljenberg

Engelska fungerar utmärkt.

Kommer du ner till Kenya/Tanzania och befinner dig i närheten av någon nationalpark kommer du råka ut för ett par hundra som vil sälja på dig en resa. Så att fixa på plats är därför lite meckigt då det blir för mycket att välja på.

Överfallen av vilda djur riskerar du nog bara om du lämnar bilen vid fel tillfälle ;)

Vad gäller andra typer av överfall så kommer man långt med sunt förnuft.

En länk som jag rekomenderar om du ska resa överhuvudtaget och vill ha färsk info är
http://thorntree.lonelyplanet.com/ där du bara matar in ex. safari och Masai Mara så får du 63 träffar som besvarar dina frågor.

Jag var i Serengeti och Ngorongoro bl.a och vi bodde i tält med hyenor, lejon och elefanter smygandes utanför. I tält hör du allt!

Vi åkte med ett företag som hette Victoria Expedition, de kan jag rekommendera.

För Bil, guide, kock tältboende betalade vi 100US/dygn. Bara inträde till Serengeti kostar ca 30 US/dygn

Kan jämföras med Krugerparken i Sydafrika som kostar 80 kr (2 pers + bil) i inträde oavsett hur länge man stannar och då kan man köra bilen själv.

Ha en kanonresa

En camp i Kenya (Masai Mara), som jag rekomendera är Base Camp som är ett Norskt/Svenskt företag som bedriver en ekologisk camp i Kenya (dom har även camps på Svalbard och Indien). Campen drivs av ett svenskt par, men har bara lokalt anstäld personal (Masaier) som guider och hotelpersonal. På campen fungerar då både svenska och engelska.

Du bor i tält på campen, men i riktiga sängar, första natten hadde man lite svårt att sommna, man låg och lysnade på alla ljuden... Om du önskar du du göra en vandring till deras "bush camp" som är en icke permanent camp.

Ute på campen är det mycket liten risk för att bli överfallen (både av djur eller människor), det finns vakter hela tiden (främst då mot djuren). I de stora städerna (till exempel Nairobi) är det nog en större risk att bli rånad...

Vägarna i östafrika är mycket dåliga, och det är stora avstånd (det tar nästan en dag att åka mellan Base Camp och Nairobi), detta gör att jag rekommenderar dig inte att "hoppa" runt bland olika typer av nationalparker, utan ta längre stop på ett fåtal camper, eller välj att bara stanna på en camp.

Viktigt inför resan är att du tar alla vacinitationer, bland annat malariprofylax. Du kan även ordna alla visum som behövs från Sverige. Och ta med dig all film/minneskort, det är inte lätt att införskaffa det som du behöver ute på en nationalpark.

Att boka allt från sverige, kan vara den ultimata lösningen, allt är ordnat och du vet vad det kommer att kosta. Du slipper att spendera tid på att ordna "ditt" arrangemang, utan blir hämtad på flygplatsen och transporterad till "din" camp.

-- Nicke

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar