Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Afokalt och linjärt system, objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

niding

Medlem
Hej!
Efter att läst artikel om hur ett zoomobjektiv är uppbyggt så fick jag upp ögonen för det där med afokala och linjära system, länken nedan.
http://www.idg.se/2.1085/1.524049/zoomobjektivet-objektivt-sett/sida/3/sida-3.

För att utöva den teknik jag nu använder på bästa sett är jag ute efter lite fördjupad information vad det innebär att ha ett objektiv vars fokus inte ändras vid ändrad brännvidd. Information om bl.a. vad som kompromisser med ett linjärt system gentemot de system som används för stillfotografi nu för tiden. Prestandan för ett objektiv avsett för filmning som går för flertalet 100 000kr ligger inte intresse.

Jag tar gärna emot förslag på objektiv, nytt eller gammalt, som passar till Canon EF eller med adapter. Detta så att jag själv kan söka upp information specifikt för objektivet själv då jag förstår att variationen är stor.

Tack.

Förtydligande

Jag ser nu att texten ovan lätt kan uppfattas rörig och hoppas åtgärda det genom att kort berätta att jag är intresserad av informationen inför köp av objektiv för stillbildsfotografering.

Nils Brodén

Ja, det stämmer om jag har läst på rätt information. Ett varifokalt objektiv ändrar fokus vid zoomning, parfokalt objektiv behåller fokus? Stämmer det att det främst är äldre objektiv som tillämpar ett parfokalt system?

Det beror nog på vad man menar med äldre. Tidiga zoomobjektiv var, såvitt jag vet, oftast varifokala och ska egentligen inte kallas zoomar, men så småningom gjordes de flesta zoomar mer eller mindre parfokala. Nutidens zoomar borde väl vara mest parfokala, gissar jag, med tanke på att de konstrueras med datorberäkningar som gör objektivkonstruktioner möjliga som tidigare konstruktörer bara kunde drömma om.

Jaha, ja i sådant fall så borde det ju inte vara så svårt att hitta ett objektiv som kan passa mina behov. Det jag tidigare läst har dock handlat om att det är mycket kompromissande med optisk kvalitet när parfokala zoomar görs och därför skulle det vara vanligare med det andra. Att filmobjektiv är parfokala zoomar känner jag till men de kostar även en slant extra eftersom kombinationen med optisk kvalitet blir dyr att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar