Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S Nikkor 17-35 mm, 1:2,8 D ED.

Produkter
(logga in för att koppla)

MARINFOTO

Aktiv medlem
Hej !

Vart kan jag vända mig för reparation av ovanstående Vidvinkelzoom ?
Autofokusen fungerar inte.
Finns det någon i Sverige som servar objektiv av denna typ ?

Tacksam för svar.
Bästa hälsningar
Kent Forsén.
 
Vad jag vet så är det enbart Nikon Sverige som servar. Eftersom objektivet inte har någon AF motor så har du kollat att kameran har AF motor och att den fungerar?
 
Vad jag vet så är det enbart Nikon Sverige som servar. Eftersom objektivet inte har någon AF motor så har du kollat att kameran har AF motor och att den fungerar?
Objektivet har AF-motor, vilket framgår av trådtiteln. 17-35/2,8 är en del av den första omgången proffsobjektiv med inbyggd motor, dvs AF-S 17-35/2,8D, AF-S 28-70/2,8D och AF-S 80-200/2,8D. De två senare ersattes, men 17-35:an har Nikon fortsatt att ha listad då ingen direkt ersättare kommit. 14-24:an som blev en del av den nya uppsätningen är lite mer begränsad i mångsidighet givet brännviddsomfånget. Förhoppningsvis finns det därmed delar fortfarande, vilket det gissningsvis inte gör till de andra längre som varit utgångna länge.

Risken är väl att AF-motorn har gett upp, vilket den verkar vara lite mer benägen att göra på den här generationen objektiv. Dock bör man kontrollera så att inte AF-brytaren på objektivet glappar, vilket kan gå att lösa med motion (haft det felet själv på ett objektiv) eller att det inte är skit på kontakterna.

Nikon ändrade sitt upplägg för något år sedan och serviceärenden går via Goecker i Stockholm. En del butiker kan säkert hjälpa till med att skicka in också, men man bör förstås kontrollera vilka eventuella avgifter e dyl de i så fall tar.
 
Vart kan jag vända mig för reparation av ovanstående Vidvinkelzoom ?
Autofokusen fungerar inte.

Var och av vem du kan få hjälp har den andre Martin svarat på, men jag kan dessvärre lägga till att chansen att någon kan laga ditt objektiv tyvärr är minimal.

Hela den här första generationen av AF-S-objektiv (AF-S 17-35/2,8, AF-S 28-70/2,8 och AF-S 80-200/2,8) är notoriskt svåra att laga eller göra service på (de är mycket svåra att plocka isär och sedan ännu svårare att få ihop igen), dessutom hade de i princip allihop problem just med att AF-motorerna gick sönder med tiden - det var som sagt Nikons första generation objektiv med inbyggda motorer.

Jag har själv ägt alla tre objektiven, alla tre köpta begagnade. I både min 80-200 och min 28-70 gick fokusmotorerna sönder. Nu skall det läggas till att bägge hade hunnit köras både mycket och hårt innan de havererade (i synnerhet 80-200:an som var enormt sliten redan när jag köpte den, och jag tog uppskattningsvis runt 200 000 bilder med den innan den slutligen gav upp).

Min AF-S 17-35 har fortfarande fungerande AF, däremot är den numera en fast 17 mm ... Zoommekanismen har gett upp.

Jag tvivlar på att Nikon själva har några reservdelar kvar för de här objektiven, i alla fall i teorin har som den andre Martin påpekade AF-S 17-35/2,8 levt kvar i Nikons sortiment men tänk på att de här objektiven introducerades 1998-1999 och att de därmed bygger på teknik och komponenter från 1990-talet ... Jag tvivlar på att de byggt några nya AF-S 17-35/2,8 de senaste tio åren.
 
Objektivet har AF-motor, vilket framgår av trådtiteln. 17-35/2,8 är en del av den första omgången proffsobjektiv med inbyggd motor, dvs AF-S 17-35/2,8D, AF-S 28-70/2,8D och AF-S 80-200/2,8D. De två senare ersattes, men 17-35:an har Nikon fortsatt att ha listad då ingen direkt ersättare kommit. 14-24:an som blev en del av den nya uppsätningen är lite mer begränsad i mångsidighet givet brännviddsomfånget. Förhoppningsvis finns det därmed delar fortfarande, vilket det gissningsvis inte gör till de andra längre som varit utgångna länge.

Risken är väl att AF-motorn har gett upp, vilket den verkar vara lite mer benägen att göra på den här generationen objektiv. Dock bör man kontrollera så att inte AF-brytaren på objektivet glappar, vilket kan gå att lösa med motion (haft det felet själv på ett objektiv) eller att det inte är skit på kontakterna.

Nikon ändrade sitt upplägg för något år sedan och serviceärenden går via Goecker i Stockholm. En del butiker kan säkert hjälpa till med att skicka in också, men man bör förstås kontrollera vilka eventuella avgifter e dyl de i så fall tar.
Jag gick på att D var de som saknade motor, men D var väl de objektiv med bländarring om jag inte är ute och cyklar igen och G var de utan.?
 
Jag gick på att D var de som saknade motor, men D var väl de objektiv med bländarring om jag inte är ute och cyklar igen och G var de utan.?

D = Distance. Inställt fokusavstånd kommuniceras till kameran för att stödja med t.ex. blixtexponering.

G = saknar bländarring.

Det är snarare första delen av namnet du ska fokusera på för fokusmotorn, om det är enbart AF är det skruvkoppling från kamerahuset, men om de heter AF-I, AF-S eller AF-P har objektiven inbyggd motor.

AF-D är en lite slarvig benämning för objektiv som har AF i början av namnet och sen ett D senare i beteckningen, som t.ex. "AF Nikkor 50mm 1:1.8D". D-beteckningen kan finnas även på annat än "gammal AF", som i det objektiv som diskuteras här.

Visst är det skoj att Nikon haft samma objektivfattning sen yngre järnsålder men kompatibilitetsmatrisen börjar bli stor nu... :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar